Patronat medialny 2020

Wiosenny powrót Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) nad wieczorne polskie niebo

AstronomiaOd jutra tj. 20 marca będziemy mogli cieszyć się powrotem wiosny, a co za tym idzie bardziej sprzyjającymi temperaturami, które z całą pewnością będą usprawniać obserwacje wieczornego nieba. Warto więc wykorzystać ten czas m.in. na obserwacje Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) nad polskim niebem. O tym, że przeloty stacji (ISS) są bardzo widowiskowe nie musimy chyba nikogo przekonywać. Cieszyć swój wzrok tą popularną wśród miłośników astronomii atrakcją będziemy mogli od 19 marca aż do 4 kwietnia.

Międzynarodowa Stacja Kosmiczna (ISS)

Czytaj dalej: O przelotach i obserwacji Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS)...

Powietrze nad Chinami czyste jak nigdy. Efekt koronawirusa z Wuhan.

ZiemiaSatelity Narodowej Agencji Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej (NASA) oraz Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) monitorujące zanieczyszczenie powietrza, wykryły znaczący spadek poziomu dwutlenku azotu (NO2) w Chinach. Nie powinno ulegać wątpliwości, że przyczyną poprawy jakości powietrza jest m.in. koronawirus, który spowolnił gospodarkę kraju. Przyglądamy się zagadnieniu bliżej, ale też dodatkowo załączamy materiał wideo Tomasza Rożka, który naszym zdaniem jest jednym z nielicznych rzetelnych materiałów o nowym koronawirusie, jakie dostępne są w sieci.

Stężenie dwutlenku azotu nad Chinami przed i w trakcie kwarantanny;

Czytaj dalej: O wpływie koronawirusa na spadek poziomu NO2 w Chinach i zobacz film Tomasza Rożka...

Meteory i Meteoryty - Recenzja kolejnej nowości od PWN

Książki i czasopisma astronomiczneDeszcze meteorów to jedno z najbardziej uniwersalnych zjawisk astronomicznych. Zainteresowanie nimi jest bowiem tak ogromne, że wykracza poza środowisko miłośników szeroko pojętej astronomii. Faktem jest jednak, że Wy – pasjonaci lubicie wiedzieć więcej. Właśnie dla zakochanych w astronomii powstał recenzowany przez nas nowy tytuł wydawnictwa PWN – „Meteory i Meteoryty”, który zdradza zdecydowanie więcej niż to kiedy i gdzie można spodziewać się „spadających obiektów”.

Książka „Meteory i Meteoryty”,zdradza zdecydowanie więcej niż to kiedy i gdzie można spodziewać się „spadających obiektów”

Czytaj dalej: Recenzję książki "Meteory i Meteoryty"...

Lądownik InSight dostarcza nowe informacje na temat trzęsień ziemi na Marsie

Satelity i Sondy KosmiczneNajnowsza analiza danych zebranych podczas trwania bezzałogowej misji lądownika InSight dostarcza astronomom nowych informacji na temat trzęsień ziemi na powierzchni.Czerwonej Planety. Przypomnijmy - bezzałogowa sonda InSight wylądowała na powierzchni Marsa pod koniec listopada 2018 roku w celu zbadania głębokiego wnętrza Marsa. Podczas analizy danych planetolodzy zauważyli sejsmiczne wstrząsy na powierzchni planety. Jak wspominają naukowcy - odkrycie to może mieć bardzo duże znacznie dla poszukiwań śladów życia.

Lądownik InSight (Ilustracja) fot: Nature

Czytaj dalej: O trzęsieniach ziemi na Marsie...

Betelgeza wybuchnie i rozświetli nocne niebo? Dziwne zachowanie gwiazdy.

AstronomiaOstatnimi czasy miłośnicy astronomii z całego świata, na czele z ekspertami zastanawiali się nad konsekwencjami słabnącego blasku Betelgezy – gwiazdy z gwiazdozbioru Oriona. Jedną z głównych teorii jest możliwość jej spektakularnego wybuchu. M.in. w związku z zaskakującym zachowaniem tego obiektu pojawiło się szereg pytań, w tym jedno budzące najwięcej emocji – kiedy obiekt rozświetli nocne niebo?

Obraz w podczerwieni z przyrządu VISIR (teleskop VLT) ukazuje wiele nieregularnych obłoków pyłu otaczających Betelgezę w grudniu 2019 r.

Czytaj dalej: O nietypowym zachowaniu Betelgezy...

Program edukacyjny "Cosmic Challenge" objęty patronatem Polskiej Agencji Kosmicznej

AstronautykaFundacja „SpaceShip” we współpracy z Gran Telescopio CANARIAS jednym z największych obserwatoriów astronomicznych na Ziemi, rozpoczyna realizację programu edukacyjnego „Cosmic Challenge”. Program został objęty patronatem honorowym Polskiej Agencji Kosmicznej i Centrum Badań Kosmicznych Polskiej Akademii Nauk oraz patronatem medialnym TVP 3 Lublin i Radia Lublin.

"Cosmic Challenge" objęty patronatem Polskiej Agencji Kosmicznej

Czytaj dalej: O programie edukacyjnym „Cosmic Challenge”...

CBK PAN: Start sondy Solar Orbiter zbudowanej z udziałem Polaków

Satelity i Sondy KosmiczneRankiem 10 lutego br. z Przylądka Canaveral na Florydzie w przestrzeń kosmiczną wystrzelona zostanie europejska sonda Solar Orbiter. Na jej pokładzie znajduje się m.in. teleskop rentgenowski STIX, opracowany z dużym udziałem Centrum Badań Kosmicznych Polskiej Akademii Nauk. Celem misji Solar Orbiter, realizowanej pod auspicjami Europejskiej Agencji Kosmicznej, będą badania Słońca. Dzięki obserwacjom z sondy naukowcy chcą się dowiedzieć, jak Słońce tworzy i „kontroluje” heliosferę – swoje najbliższe międzygwiazdowe otoczenie, zdominowane przez wiatr słoneczny.

Sonda Solar Orbiter. Rys. ESA