Patronat medialny 2024

Polska firma koordynatorem projektu dla jednej z najważniejszych misji ESA (ARIEL)

Satelity i Sondy KosmiczneGłównym celem misji Ariel będzie badanie tzw. egzoplanet, czyli planet znajdujących się poza Układem Słonecznym. W ramach kontraktu z Europejską Agencją Kosmiczną (ESA) Sener Polska, przy współpracy z firmą-matką Sener Aeroespacial, jest odpowiedzialny za zaprojektowanie, opracowanie oraz wykonanie testów instrumentu Medium Gain Antenna (MGAMA), czyli Anteny Średniego Zysku. Umożliwi ona przesyłanie informacji pomiędzy satelitą a Ziemią. Spółka Sener odpowiada za dostarczenie modeli lotnych tego instrumentu, czyli ostatecznych wersji urządzeń, które polecą w kosmos jako część sondy Ariel.

Start misji ARIEL zaplanowany jest na 2029 rok.

Czytaj dalej: O szczegółach misji ARIEL...

Polski przemysł kosmiczny jest gotowy na podbój Europy

AstronautykaPrzedstawiciele krajowych firm sektora kosmicznego, Polskiej i Europejskiej Agencji Kosmicznej oraz reprezentanci administracji publicznej spotkali się w Warszawie, żeby omówić kluczowe zagadnienia dla polskiej branży kosmicznej. Podczas Forum Sektora Kosmicznego zapowiedziano między innymi ścisłą współpracę międzyresortową w zakresie aktualizacji Polskiej Strategii Kosmicznej i przygotowanie Krajowego Programu Kosmicznego, a także podano daty startu pierwszej polskiej rakiety suborbitalnej w kosmos oraz pierwszego krajowego mikrosatelity.

Najważniejsi przedstawiciele przemysłu kosmicznego spotkali się w Warszawie

Czytaj dalej: O podsumowaniu Forum Sektora Kosmicznego 2024...

Dziś o godzinie 22:51 rozpocznie się astronomiczne lato 2024

ZiemiaDziś, tj. 20 czerwca o godzinie 22:51 czasu polskiego Słońce przemieści się w znak Raka. Oznacza to dla nas rozpoczęcie astronomicznego lata. Dzisiejszy dzień będzie najdłuższym w roku, potrwa 16 godzin i 21 minut w południowej części Polski, natomiast w północnej części naszego kraju o około godzinę dłużej. Pora letnia cieszyć nas będzie aż do 23 września, kiedy to zastąpi ją jesień.

20 czerwca będzie najdłuższym dniem 2024 roku
fot. Theskuj CC BY-SA 4.0 wikipedia.org

Czytaj dalej: O nadejściu astronomicznego lata 2024 i sprawdź jaka pogoda panowała na początku lata 2017-2024...

GDY SPEŁNIAJĄ SIĘ MARZENIA Droga Mieczysława G. Bekkera Ze Strzyżowa na Księżyc

Książki i czasopisma astronomiczneWydawnictwo Naukowe PWN oraz portal Astronomia24 ma zaszczyt polecić wyjątkową publikację poświęconą wybitnemu polskiemu inżynierowi – prof. Mieczysławowi G. Bekkerowi. Celem książki jest prezentacja sylwetki i wspaniałych dokonań tego wybitnego naukowca polskiego pochodzenia. Jest to postać prawie w Polsce nieznana pomimo wybitnych osiągnięć naukowych i inżynierskich w świecie. Największym osiągnięciem prof. M. Bekkera – zwieńczeniem jego kariery naukowej – było zaprojektowanie układu jezdnego do pojazdów księżycowych LRV wykorzystanych w lotach kosmicznych Apollo 15/16/17.

GDY SPEŁNIAJĄ SIĘ MARZENIA Droga Mieczysława G. Bekkera Ze Strzyżowa na Księżyc

Czytaj dalej: O szczegółach książki (Odbierz: KOD RABATOWY!)...

Rozpoczyna się sezon na obserwacje obłoków srebrzystych!

AstronomiaJak co roku późną wiosną rozpoczyna się sezon na obserwacje obłoków srebrzystych, czyli najwyższych chmur widocznych z powierzchni Ziemi. Obłoki srebrzyste to stosunkowo rzadkie zjawisko, które potrafi zachwycić nawet najbardziej doświadczonego miłośnika obserwacji nieba. Wyjaśnimy również krótko czym właściwie są tajemnicze chmury, które najłatwiej namierzyć późną wiosną lub latem oraz jakie warunki muszą zostać spełnione, by móc je zaobserwować.

Obłoki srebrzyste nad Polską w 2020 r.
fot: Joseph

Czytaj dalej: O szczegółach obserwacji obłoków srebrzystych...

GMV otwiera nową erę nawigacji satelitarnej z misją LEO-PNT!

Satelity i Sondy KosmiczneNa niską orbitę okołoziemską zostanie wystrzelonych pięć satelitów, opracowanych przez międzynarodowy zespół pod przewodnictwem hiszpańskiej firmy technologicznej. Celem tej misji jest przetestowanie nowatorskich technologii związanych z pozycjonowaniem, nawigacją i pomiarem czasu. Taki przełomowy projekt otwiera nowe możliwości wykorzystania satelitów w różnych branżach.

Wizualizacja satelitów LEO-PNT