Patronat medialny 2021

Houston, lecimy! - recenzja tuż przed premierą

Książki i czasopisma astronomiczneHouston, lecimy! to pozycja, która trafiła do nas jeszcze przed premierą przewidzianą na 10 marca. Dzięki temu możemy już teraz zachęcić Was do zarezerwowania kilku godzin wolnego czasu. Paul Dye zabierze Was bowiem w podróż dotąd niekoniecznie możliwą do przeżycia w sposób tak szczególny. W podróż tę wyruszycie z osobą niezwykle kompetentną – najdłużej pełniącą obowiązki dyrektora lotów w kosmos w historii USA. Autor zabierze Was wprost za zamknięte drzwi miejsca, w którym odbywa się kompletny proces nadzorowania lotów poza naszą planetę!

Czytaj dalej: Recenzją książki Houston, lecimy!...

18.02.2021 na Marsie wyląduje sonda Perseverance. Ofensywa marsjańska! Aktualizacja

Satelity i Sondy KosmiczneStatek kosmiczny z łazikiem na pokładzie wejdzie w marsjańską atmosferę z prędkością niemal dwudziestu tysięcy kilometrów na godzinę, a mimo tego, że jest ona wyjątkowo cienka, o gęstości około jednego procenta tej ziemskiej, to tarcze termiczne statku rozpalą się do temperatury nawet 1300 stopni Celsjusza. Przejście przez atmosferę będzie trwało siedem minut. Dokładnie na tyle centrum kontroli lotu w Laboratorium Napędu Odrzutowego NASA (JPL) utraci kontakt z Perseverance.

Wizja artystyczna łazika Perseverance fot: NASA

Czytaj dalej: O lądowaniu Perseverance na powierzchni Marsa...

10.02.2021 na orbitę Marsa wejdzie sonda Tianwen-1.

Satelity i Sondy KosmiczneDziś czeka nas kolejny dzień pełen emocji. W dniu wczorajszym (09.02) na orbitę Marsa dotarła sonda Al-Amal (Hope) należąca do Zjednoczonych Emiratów Arabskich, a już o godzinie 13:01 czasu polskiego na orbitę Marsa wejdzie sonda Tianwen-1 - pierwsza samodzielna misja badawcza Marsa Chińskiej Narodowej Agencji Kosmicznej.

Artystyczna koncepcja łazika marsjańskiego Tianwen-1 na Czerwonej Planecie fot: CCTV/CNSA

Czytaj dalej: O szczegółach chińskiej misji Tianwen-1...

09.02.2021 na orbitę Marsa wejdzie sonda Al-Amal (Hope).

Satelity i Sondy KosmiczneJuż dziś 9 lutego o godzinie 16:41 czasu polskiego na orbitę Marsa wejdzie sonda Al-Amal (Hope). To historyczny moment - jest to pierwsza misja kosmiczna na Marsa krajów arabskich. Po 7-miesięcznej podróży i pokonaniu dystansu prawie 493 500 000 km sondę Al-Amal od orbity planety dzielą już tylko godziny. Poznajcie szczegóły misji i plany Zjednoczonych Emiratów Arabskich!

Artystyczna wizja sondy Al-Amal (Hope)

Czytaj dalej: O historycznej marsjańskiej misji Al-Amal Zjednoczonych Emiratów Arabskich...

Falcon 9 wyniesie na orbitę trzy satelity od ICEYE

AstronautykaICEYE umieści na orbicie trzy satelity wyposażone w radary z syntetyczną aperturą (SAR), służącą do tworzenia zobrazowań powierzchni Ziemi. Będzie to możliwe dzięki współpracy z firmą SpaceX, która jeszcze w styczniu planuje start rakiety Falcon 9. Powiększenie zarządzanej 24/7 z Warszawy konstelacji satelitów przełoży się na większe zdolności ICEYE w zakresie monitorowania lokalizacji.

Zobrazowanie aperturą SAR wykonane przez satelitę ICEYE.

Czytaj dalej: O trzech nowych satelitach od ICEYE...

Pierwszy w tym roku powrót Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) nad wieczorne polskie niebo

AstronomiaPo ponad miesiącu przerwy od obserwacji wieczornych przelotów stacji (ISS) ponownie będziemy mogli cieszyć swój wzrok tą popularną wśród miłośników astronomii atrakcją. Stosunkowo krótkie zimowe dni będą temu rzecz jasna sprzyjać. Nieco gorzej ma się sytuacja z niską temperaturą, która może odstraszyć nawet najbardziej doświadczonych obserwatorów. Przeloty (ISS) będą atrakcją na wieczornym niebie aż do 7 lutego.

Międzynarodowa Stacja Kosmiczna (ISS)

Czytaj dalej: O przelotach i obserwacji Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS)...

Od pomysłu po projekt instrumentu i realizację całego eksperymentu - polski wkład w misję NASA IMAP

Satelity i Sondy KosmiczneGLOWS czyli GLObal solar Wind Structure, fotometr do obserwacji fluorescencyjnej poświaty heliosferycznej wodoru w Układzie Słonecznym. Dane uzyskane dzięki fotometrowi umożliwią zbadanie zależności strumienia wiatru słonecznego od szerokości heliograficznej oraz rozkładu w przestrzeni międzyplanetarnej wodoru międzygwiazdowego. Właśnie ten instrument i cały eksperyment jest wkładem CBK PAN w misję NASA IMAP.

Misja IMAP Wizja artystyczna fot: NASA