Patronat medialny 2020

Majowy powrót Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) nad wieczorne polskie niebo

AstronomiaOd ostatnich wieczornych przelotów Międzynarodowej Stacji Kosmicznej minęło prawie 7 tygodni. W końcu po tak długiej przerwie ponownie możemy cieszyć swój wzrok tą popularną wśród miłośników astronomii atrakcją. Koniec maja przyniesie nam cieplejsze dni, które w połączeniu z dogodnymi godzinami przelotów stacji (ISS) będą sprzyjać prowadzeniu obserwacji. Wieczorne przeloty stacji (ISS) będziemy mogli podziwiać aż do 1 czerwca.

Międzynarodowa Stacja Kosmiczna (ISS)

Czytaj dalej: O przelotach i obserwacji Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS)...

Czystsze powietrze nad Europą i Chinami podczas epidemii

ZiemiaSatelity umieszczone na ziemskiej orbicie pokazują nie tylko to, co fizycznie dzieje się na Ziemi, ale również wiele zanieczyszczeń, które znajdują się w atmosferze. Są to na przykład szkodliwe substancje pochodzące z samochodów i ciężarówek, spalania paliw kopalnianych w elektrowniach czy działalności przemysłowej. Okazuje się, że ograniczenie aktywności ludzi związane z epidemią koronawirusa ma dodatkowy skutek, w postaci lepszej jakości powietrza.

Czystsze powietrze nad Europą podczas epidemii wirusa

Czytaj dalej: O czystszym powietrzu nad Europą i Chinami podczas epidemii...

W piątek 20 marca rozpocznie się astronomiczna wiosna 2020

Ziemia20 marca o godzinie 04:50 czasu polskiego rozpocznie się astronomiczna wiosna. Słońce wejdzie w znak Barana. Astronomowie nazywają to miejsce przecięciem ekliptyki czyli płaszczyzny wyznaczonej w przestrzeni przez orbitę Ziemi z równikiem niebieskim. Od 20 marca do początku astronomicznej jesieni dni będą dłuższe niż noce. Jak co roku w ostatnią niedzielę marca przestawimy zegarki z godziny 2:00 na 3:00 przechodząc na czas letni, choć w tym roku radość z nadejścia wiosny zakłóca koronawirus.

Tegoroczna wiosna niestety nie może nas cieszyć w takim stopniu, jak zazwyczaj z uwagi na panującą epidemię koronawirusa.

Czytaj dalej: O astronomicznej wiośnie 2020 oraz dowiedz się jakie warunki pogodowe miały miejsce wiosną 2013-2019...

Wiosenny powrót Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) nad wieczorne polskie niebo

AstronomiaOd jutra tj. 20 marca będziemy mogli cieszyć się powrotem wiosny, a co za tym idzie bardziej sprzyjającymi temperaturami, które z całą pewnością będą usprawniać obserwacje wieczornego nieba. Warto więc wykorzystać ten czas m.in. na obserwacje Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) nad polskim niebem. O tym, że przeloty stacji (ISS) są bardzo widowiskowe nie musimy chyba nikogo przekonywać. Cieszyć swój wzrok tą popularną wśród miłośników astronomii atrakcją będziemy mogli od 19 marca aż do 4 kwietnia.

Międzynarodowa Stacja Kosmiczna (ISS)

Powietrze nad Chinami czyste jak nigdy. Efekt koronawirusa z Wuhan.

ZiemiaSatelity Narodowej Agencji Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej (NASA) oraz Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) monitorujące zanieczyszczenie powietrza, wykryły znaczący spadek poziomu dwutlenku azotu (NO2) w Chinach. Nie powinno ulegać wątpliwości, że przyczyną poprawy jakości powietrza jest m.in. koronawirus, który spowolnił gospodarkę kraju. Przyglądamy się zagadnieniu bliżej, ale też dodatkowo załączamy materiał wideo Tomasza Rożka, który naszym zdaniem jest jednym z nielicznych rzetelnych materiałów o nowym koronawirusie, jakie dostępne są w sieci.

Stężenie dwutlenku azotu nad Chinami przed i w trakcie kwarantanny;

Czytaj dalej: O wpływie koronawirusa na spadek poziomu NO2 w Chinach i zobacz film Tomasza Rożka...

Meteory i Meteoryty - Recenzja kolejnej nowości od PWN

Książki i czasopisma astronomiczneDeszcze meteorów to jedno z najbardziej uniwersalnych zjawisk astronomicznych. Zainteresowanie nimi jest bowiem tak ogromne, że wykracza poza środowisko miłośników szeroko pojętej astronomii. Faktem jest jednak, że Wy – pasjonaci lubicie wiedzieć więcej. Właśnie dla zakochanych w astronomii powstał recenzowany przez nas nowy tytuł wydawnictwa PWN – „Meteory i Meteoryty”, który zdradza zdecydowanie więcej niż to kiedy i gdzie można spodziewać się „spadających obiektów”.

Książka „Meteory i Meteoryty”,zdradza zdecydowanie więcej niż to kiedy i gdzie można spodziewać się „spadających obiektów”

Czytaj dalej: Recenzję książki "Meteory i Meteoryty"...

Lądownik InSight dostarcza nowe informacje na temat trzęsień ziemi na Marsie

Satelity i Sondy KosmiczneNajnowsza analiza danych zebranych podczas trwania bezzałogowej misji lądownika InSight dostarcza astronomom nowych informacji na temat trzęsień ziemi na powierzchni.Czerwonej Planety. Przypomnijmy - bezzałogowa sonda InSight wylądowała na powierzchni Marsa pod koniec listopada 2018 roku w celu zbadania głębokiego wnętrza Marsa. Podczas analizy danych planetolodzy zauważyli sejsmiczne wstrząsy na powierzchni planety. Jak wspominają naukowcy - odkrycie to może mieć bardzo duże znacznie dla poszukiwań śladów życia.

Lądownik InSight (Ilustracja) fot: Nature