Patronat medialny 2022

Trwa aktywność Perseidów! Maksimum meteorów w nocy z 12 na 13 sierpnia. (Perseidy 2022) (Zobacz zdjęcia)

Meteory i Meteoryty17 lipca rozpoczęła się aktywność jednego z najbardziej wyczekiwanych w tym roku rojów meteorów. Mowa oczywiście o popularnych i lubianych przez miłośników astronomii Perseidach. Aktywność tego roju na nocnym niebie potrwa aż do 24 sierpnia. Warto jednak zaznaczyć, że prawdziwy spektakl rozpocznie się dopiero w dniach od 10 do 14 sierpnia, gdy przypada szczyt aktywności tego roju. Podczas maksimum będziemy mogli zaobserwować nawet kilkadziesiąt zjawisk w ciągu godziny.

Podczas maksimum zaobserwujemy nawet kilkadziesiąt meteorów w ciągu godziny.
fot. NASA/JPL

Czytaj dalej: O deszczu meteorów z roju Perseidów 2022...(Zobacz zdjęcia)

Astronauta ESA przyjeżdża do Polski! Pedro Duque gościem specjalnym ERC 2022

AstronauciDroga hiszpańskiego inżyniera na Międzynarodową Stację Kosmiczną i z powrotem mogłaby z powodzeniem stanowić inspirację dla niejednej hollywoodzkiej produkcji. Ale zanim to się stanie, Pedro Duque zainspiruje swoją historią odwiedzających i uczestników 8. edycji międzynarodowych zawodów robotów marsjańskich European Rover Challenge. Finał ERC 2022 odbędzie się w dniach 9–11 września na terenie Politechniki Świętokrzyskiej w Kielcach.

Pedro Duque gościem specjalnym ERC 2022
fot. NASA/ESA

Czytaj dalej: O szczegółach zawodów ERC 2022...

New Space Leaders w Rzeszowie. Znamy terminy kolejnych spotkań

AstronautykaSpotkania z ekspertami branży kosmicznej, przestrzeń do wymiany wiedzy i doświadczeń, a także możliwość rozwoju kompetencji przydatnych w sektorze lotniczo-kosmicznym. Podkarpackie Centrum Innowacji zaprasza do udziału w cyklu wydarzeń, na których nie może zabraknąć wszystkich tych, którzy interesują się kosmosem. Program edukacyjno-szkoleniowy New Space Leaders to unikalny cykl spotkań z udziałem ekspertów z branży kosmicznej, skierowany do osób z Podkarpacia, zainteresowanych tą tematyką.

New Space Leaders w Rzeszowie.
Znamy terminy kolejnych spotkań

Czytaj dalej: O New Space Leaders w Rzeszowie...

Thales Alenia Space i MIPRONS opracują napęd dla satelitów zasilany wodą

Satelity i Sondy KosmiczneThales Alenia Space, spółka joint venture Thales (67%) i Leonardo (33%), oraz włoski startup MIPRONS podpisały umowę na opracowanie wysoce innowacyjnego systemu napędowego dla satelitów, wykorzystującego wodę jako paliwo. W oparciu o zastrzeżoną technologię MIPRONS, której włoski patent został rozszerzony na 49 innych krajów, zminiaturyzowany pędnik o dużej sile ciągu będzie wykorzystywał bardzo ekologiczny, ekonomiczny materiał pędny – wodę.

Innowacyjna inicjatywa ma służyć zrównoważonemu i ekologicznemu
wykorzystaniu przestrzeni kosmicznej
fot. COSMO-SkyMed Second Generation VX-2898 Mid High

Czytaj dalej: O innowacyjnym systemie napędowym dla satelitów...

Teleskop Jamesa Webba wykonał zdjęcie galaktyki Koło Wozu (Cartwheel)

Galaktyki  i MgławiceKosmiczny Teleskop Jamesa Webba nie próżnuje i dostarcza nam coraz bardziej efektowne zdjęcia. Tym razem na cel wybrano galaktykę Koło Wozu (Cartwheel), oddaloną o około 500 milionów lat świetlnych od Ziemi. Koło Wozu to galaktyka pierścieniowa znajdująca się w konstelacji Rzeźbiarza, a jej średnica wynosi około 150 tys. lat świetlnych.

Galaktyka Koło Wozu (Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba)
fot. NASA, ESA, CSA, STScI

Czytaj dalej: O galaktyce Koło Wozu (Cartwheel) oraz szczegółach zdjęcia...

KP Labs dostarczy oprogramowanie pokładowe dla fotometru GLOWS (NASA)

AstronautykaOd 2021 roku KP Labs współpracuje z Centrum Badań Kosmicznych PAN (CBK PAN) w celu opracowania GLOWS (Global Solar Wind Structure) – fotometru przeznaczonego dla misji badawczej NASA Interstellar Mapping and Acceleration Probe (IMAP). GLOWS będzie jednym z dziesięciu instrumentów naukowych na pokładzie sondy kosmicznej IMAP. Instrument jest opracowywany i budowany w Centrum Badań Kosmicznych PAN (CBK PAN). Start sondy kosmicznej IMAP na pokładzie rakiety SpaceX Falcon 9 planowany jest na 2025 rok. Sonda zostanie umieszczona w pierwszym punkcie Lagrange'a (L1) i będzie orbitować wokół Słońca ok. 1,5 mln km od Ziemi.
KP Labs dostarczy oprogramowanie pokładowe dla fotometru GLOWS