Patronat medialny 2018

Astronomia24 Astronomia24

Kosmiczne zachwyty Neila deGrasse'a Tysona - Recenzja

Książki i czasopisma astronomiczneNeil deGrasse Tyson wraca w świetnym stylu! Po bardzo udanej książce „Astrofizyka dla zabieganych”, którą przyszło nam recenzować rok temu, dziś sprawdzimy potencjał drzemiący w premierowym egzemplarzu pt. „Kosmiczne zachwyty”. Usiądźcie więc wygodnie, bo właśnie zaczynamy kolejną intrygującą podróż, za sprawą której dowiemy się m.in. czy nasz Układ Słoneczny jest stabilny, czy być może kiedyś dojdzie do ucieczki planet, jak bardzo niebezpiecznie jest w pasie asteroid, czy jaki kolor ma Wszechświat!

Autora charakteryzuje bardzo lekkie pióro, wyjątkowe poczucie humoru i hobbystyczne podejście do poruszanych zagadnień

Czytaj dalej: Recenzję książki "Kosmiczne zachwyty"...

Kosmiczne Dziewczyny - Recenzja

Książki i czasopisma astronomiczneKosmiczne dziewczyny. Co tak właściwie kryje się pod tytułem, którego napisania podjęła się Libby Jackson - jedna z największych brytyjskich ekspertek w dziedzinie kosmologii i jednocześnie kierownik programu kosmicznego brytyjskiej Agencji Kosmicznej? Nie może być inaczej – na każdej ze stron jej książki znajdziemy biografie kobiet, które dzięki swojemu talentowi, ale i ciężkiej pracy stały się fundamentem w dążeniu ludzkości do gwiazd.

Na każdej ze stron znajdziemy biografie kobiet, które dzięki swojemu talentowi, ale i ciężkiej pracy stały się fundamentem w dążeniu ludzkości do gwiazd

Czytaj dalej: Recenzję książki "Kosmiczne dziewczyny"...

Rozpoczyna się aktywność meteorów z roju Geminidów. Maksimum w nocy z 13 na 14 grudnia.

Meteory i MeteorytyJak co roku początkiem grudnia swoją aktywność rozpoczyna najobfitszy i najbardziej wyczekiwany rój meteorów przez miłośników astronomii. Do maksimum Geminidów, które nastąpi już w nocy z 13 na 14 grudnia pozostało nam jeszcze kilkanaście dni, jednak my zachęcamy do prowadzenia obserwacji już od piątku (07.12). Z upływem każdej kolejnej doby obiektów możliwych do zaobserwowania będzie coraz więcej. Rój Geminidów należy bowiem do najbardziej regularnych i aktywnych rojów meteorów. W ciągu godziny będzie można zaobserwować nawet do 120 obiektów - zaraz po tym, gdy radiant roju znajdzie się w zenicie.

Rój Geminidów aktywny jest od 7 do 17 grudnia. fot: Thomas W. Earle

Czytaj dalej: O tegorocznym deszczu meteorów z roju Geminidów 2018...

Pierwsze po 40 latach polskie zdjęcie z kosmosu - Wykonał je PW-Sat2!

Satelity i Sondy KosmiczneDrugiego dnia misji, tj. 5 grudnia około godziny 10:38 UTC (11:38 polskiego czasu), czwarty polski satelita PW-Sat2, pojawił się w polu widzenia stacji naziemnej w Warszawie. Operatorzy wysłali do niego komendę, aby wykonał zdjęcie. Przejdzie ono do historii jako pierwsze polskie zdjęcie satelitarne Ziemi zarejestrowane przez polskiego sztucznego satelitę.

Pierwsze polskie zdjęcie satelitarne PW-Sat2

Czytaj dalej: O wyjątkowym zdjęciu, które wykonał PW-Sat2...

Nawiązano kontakt z czwartym polskim satelitą PW-Sat2

Satelity i Sondy KosmicznePierwsze minuty lotu po starcie Falcon 9 (poniedziałek, 3.12 g.19.32 czasu polskiego) minęły na procesie separacji poszczególnych adapterów startowych (tzw. FreeFlyer) od górnego stopnia rakiety. Około 45-tej minuty po starcie nastąpiło odłączenie ostatniego z nich, w którym znajdował się PW-Sat2. Czwarty polski satelita został uwolniony w przestrzeń kosmiczną 4 grudnia ok. godz. 00:10, a 40 minut później rozpoczął nadawanie sygnałów radiowych na Ziemię. Około 9.00 zarejestrowane zostały pierwsze dane telemetryczne ze stacji naziemnych zlokalizowanych w siedzibie Future Processing w Gliwicach oraz na Wydziale Elektroniki i Technik Informacyjnych Politechniki Warszawskiej.

Start rakiety Falcon 9 z satelitą PW-Sat2 na pokładzie. fot: SpaceX

Czytaj dalej: O szczegółach nawiązania kontaktu z PW-Sat2...

5 grudnia rakieta Falcon 9 wyniesie na orbitę statek transportowy Dragon SpX-16. 6 grudnia Dragon będzie widoczny nad Polską (Zmiana daty startu)

Statki kosmiczne5 grudnia o godzinie 19:16 czasu polskiego z wyrzutni SLC-40 na Cape Canaveral wystrzelona zostanie rakieta nośna Falcon 9R, która wyniesie na orbitę statek transportowy Dragon SpX-16. Jego przyłączenie z (ISS) wykonane zostanie 7 grudnia między godziną ~12:00 a 14:30 czasu polskiego. Najlepsze warunki do zaobserwowania przelotu statku Dragon w pobliżu stacji (ISS) będą panować 6 grudnia między godziną 16:10 a 16:17 czasu polskiego. Drugi przelot stacji (ISS) w towarzystwie statku Dragon tego dnia będzie miał miejsce między godziną 17:46 a 17:50 czasu polskiego.

Dragon SpX-14 podczas dokowania do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej fot: NASA

Czytaj dalej: O szczegółach misji Dragon SpX-16 (Transmisja na żywo)...

3 grudnia z Bajkonuru wystartuje załogowy statek Sojuz MS-11 z nową załogą stacji (ISS). Sojuz będzie widoczny nad Polską po godzinie 17:10!

Statki kosmiczne3 grudnia o godzinie 12:31 czasu polskiego z wyrzutni 1/PU-5 na Bajkonurze wystrzelona zostanie rakieta nośna Sojuz-FG, która wyniesie na orbitę załogowy statek kosmiczny Sojuz MS-11. Jego połączenie z Międzynarodową Stacją Kosmiczną ma być wykonane o godzinie 18:36 czasu polskiego. W tym dniu nad naszym krajem swój przelot odbywać będzie wyżej wspomniana stacja (ISS). Tym samym w godzinach między 17:10 a 17:20 będziemy mogli zaobserwować lecące dwa jasne punkty - Stację (ISS) i statek kosmiczny Sojuz MS-11.

Sojuz MS-11 na wyrzutni kosmodromu Bajkonur fot: roscosmos.ru