Patronat medialny 2021

Pierwszy w tym roku powrót Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) nad wieczorne polskie niebo

AstronomiaPo ponad miesiącu przerwy od obserwacji wieczornych przelotów stacji (ISS) ponownie będziemy mogli cieszyć swój wzrok tą popularną wśród miłośników astronomii atrakcją. Stosunkowo krótkie zimowe dni będą temu rzecz jasna sprzyjać. Nieco gorzej ma się sytuacja z niską temperaturą, która może odstraszyć nawet najbardziej doświadczonych obserwatorów. Przeloty (ISS) będą atrakcją na wieczornym niebie aż do 4 lutego.

Międzynarodowa Stacja Kosmiczna (ISS)

Czytaj dalej: O przelotach i obserwacji Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS)...

Międzynarodowa Stacja Kosmiczna pozostanie na orbicie do końca 2030 roku.

Satelity i Sondy KosmiczneBill Nelson - administrator NASA pod koniec 2021 roku poinformował, że administracja prezydenta Joe Bidena postanowiła wydłużyć utrzymanie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej do końca 2030 roku. To bardzo dobra wiadomość dla świata nauki bowiem NASA nadal będzie kontynuować współpracę z innymi krajami nad rozwojem programów kosmicznych, badań i eksperymentów.

Międzynarodowa Stacja Kosmiczna (ISS) pozostanie na orbicie do końca 2030 roku.

Czytaj dalej: O wydłużeniu finansowania Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) do 2030 roku...

NASA publikuje niesamowity film obrazujący ubiegłoroczne wydarzenia na Ziemi

ZiemiaPęknięcia gór lodowych, lawa wypalająca drogę na jednej z Wysp Kanaryjskich, wyjątkowe upały, zmieniające się dominujące barwy rzek, spadek do rekordowo niskiego poziomu wód jeziora Mead, erupcje wulkanów i szeroko pojęte piękno naszej planety. Agencja kosmiczna NASA opublikowała film obrazujący rok na naszej planecie. Ujęcia wykonane przez satelity robią ogromne wrażenie i jednocześnie dają do myślenia. Zapraszamy w tę 3-minutową podróż, którą po prostu warto przeżyć.

Czytaj dalej: I zobacz niesamowity film o Ziemi zawierający ujęcia z satelitów.

04.01.2022 - Ziemia znajduje się dziś najbliżej Słońca (Peryhelium)

ZiemiaWe wtorek 4 stycznia o godzinie 07:55 czasu polskiego doszło do rekordowego w 2022 roku zbliżenia Ziemi do Słońca. Do końca roku nasza planeta już tego wyniku nie pobije. Dystans jaki dzieli dziś oba obiekty wyniósł 147,1 mln km. Średnia odległość naszej planety od Słońca wynosi natomiast 149,6 mln km. Zbliżenie nie będzie miało jednak żadnego wpływu na temperaturę panującą na naszej planecie. Podobnie zresztą jak w lipcu podczas oddalenia (Aphelium).

4 stycznia Ziemia znajdzie się najbliżej Słońca w tym roku

Czytaj dalej: O zbliżeniu Ziemi do Słońca 2022...

Maksimum meteorów z roju Kwadrantydów 2022 - Noc z 3/4 stycznia

Meteory i MeteorytyPoczątek roku wita miłośników astronomii jednym z ciekawszych zjawisk na nocnym niebie. W nocy z 3 na 4 stycznia będziemy mieli okazję do podziwiania maksimum meteorów z roju Kwadrantydów. Aktywność tego roju należy do bardzo wysokich - w ciągu godziny możemy zaobserwować teoretycznie nawet do ~100 obiektów. Kwadrantydy będą widoczne na niebie do 7 stycznia. Jednak z każdym kolejnym dniem po maksimum aktywność będzie znacząco mniejsza.

Wzrost aktywności Kwadrantydów jest bardzo krótki i gwałtowny.

Czytaj dalej: O maksimum meteorów z roju Kwadrantydów 2022...

Kalendarz zjawisk astronomicznych w 2022 roku.

AstronomiaTradycyjnie jak co roku publikujemy na naszym portalu kalendarz najciekawszych zjawisk astronomicznych czekających nas w 2022 roku. W przyszłym roku standardowo będziemy mogli podziwiać wiele ciekawych koniunkcji ciał niebieskich, opozycji planet czy też ulubionych przez Was rojów meteorów. W 2022 roku jednym z najciekawszych zjawisk dla obserwatorów w naszym kraju będzie głębokie zaćmienie częściowe Słońca widoczne z całego terytorium Polski w dniu 25 października. Zapraszamy do zapoznana się z nowym kalendarzem!

Kalendarz zjawisk astronomicznych w 2022 roku.

Czytaj dalej: Zobacz kalendarz zjawisk astronomicznych w 2022 roku...

Wigilia 2021: Jak znaleźć pierwszą gwiazdkę na niebie

AstronomiaRadosny i wyjątkowy okres świąt Bożego Narodzenia zbliża się wielkimi krokami. Tradycyjnie już 24 grudnia zasiądziemy do wieczerzy wigilijnej. Większość z Was swoją wieczerzę rozpocznie gdy na niebie pojawi się pierwsza gwiazdka, która zaświeci tuż po zachodzie Słońca. Wiele osób zadaje pytanie, gdzie w tym roku odnajdziemy na niebie pierwszą symboliczną, najjaśniejszą i długo wyczekiwaną pierwszą gwiazdkę. Jak co roku przygotowaliśmy dla Was krótki poradnik, który rozwieje wasze wątpliwości.

Pierwsza gwiazdka pojawi się tuż po zachodzie Słońca