Patronat medialny 2019

Maksimum meteorów z roju Orionidów 2019

Meteory i MeteorytyOd początku października na nocnym niebie możemy obserwować pojawiające się pierwsze meteory z roju Orionidów. Najciekawiej jednak będzie w nocy z 20 na 21 oraz z 21 na 22 października, gdy rój ten osiągnie swoje coroczne maksimum. Szacuje się, że w ciągu godziny obserwatorzy będą mogli zobaczyć około 20-40 obiektów. Nie sposób jednak przewidzieć ich dokładnej ilości. Przypomnijmy, że w latach 2006 i 2007 w ciągu godziny można było dostrzec nawet 70 obiektów!

Radiant znajduje się na pograniczu konstelacji Oriona i Bliźniąt

Czytaj dalej: O maksimum meteorów z roju Orionidów 2019...

Nadchodzi nowa era projektu EGNOS - kamień węgielny nowej generacji projektu EGNOS został umieszczony na orbicie

Satelity i Sondy KosmiczneSatelita EUTELSAT 5 West B został z powodzeniem wystrzelony na orbitę z użyciem wehikułu startowego Proton M/Breeze M z płyty wyrzutni rakietowej numer 39 w Kosmodromie Bajkonur w Kazachstanie o godzinie 12.17 czasu środkowoeuropejskiego w środę 9 października. Na pokładzie ma ładunek GEO-3 europejskiego Geostacjonarnego Systemu Nawigacji (EGNOS), satelita ten będzie wspierał EGNOS V3 - następną generację programu EGNOS.

EUTELSAT 5 West B z powodzeniem wystrzelony z ładunkiem w postaci systemu EGNOS

Czytaj dalej: O szczegółach projektu EGNOS...

Naukowcy z AGH zbadają Marsa przy użyciu lekkich satelitów

AstronautykaAkademia Górniczo-Hutnicza wraz z uczelniami z całej Polski oraz firmą SatRevolution utworzyła konsorcjum z wiodącą firmą sektora kosmicznego na świecie - Virgin Orbit. Celem podpisanego porozumienia jest zbudowanie oraz wysłanie na orbitę Marsa lekkich satelitów badawczych. Start pierwszej sondy planowany jest na 2022 rok. Według założeń projektu, zbudowany satelita będzie ważył poniżej 50 kg i znajdzie się w kategorii “cube sat”.

Naukowcy z AGH zbadają Marsa przy użyciu lekkich satelitów

Czytaj dalej: O naukowych planach AGH i SatRevolution...

23 września rozpocznie się astronomiczna i kalendarzowa jesień 2019

Astronomia23 września o godzinie 09:49 (czasu polskiego) rozpocznie się astronomiczna jesień. W nocy z poniedziałku na wtorek czeka nas równonoc jesienna czyli moment, w którym Słońce przemieści się ze znaku Panny w znak Wagi. Słońce przez pół roku będzie oświetlać słabiej półkulę północną, a mocniej południową. Dzień jak i noc tego dnia będą trwać niemal równo po 12 godzin. Zmiany pór roku zawdzięczamy temu, że kąt osi obrotu Ziemi zmienia się nieustannie w stosunku do orbity Ziemi wokół Słońca.

Jesień przez wielu uważana jest za najpiękniejszą porę roku.

Czytaj dalej: O astronomicznej jesieni 2019...

Jesienny powrót Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) nad wieczorne polskie niebo

AstronomiaPo 7 tygodniowej przerwie w wieczornych obserwacjach Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) ponownie możemy cieszyć swój wzrok tą popularną wśród miłośników astronomii atrakcją o dogodnej dla każdego porze. Początek jesienni a co za tym idzie coraz krótsze dni z całą pewnością będą temu sprzyjać. Przeloty (ISS) będą atrakcją na wieczornym niebie aż do 9 października.

Międzynarodowa Stacja Kosmiczna (ISS)

Czytaj dalej: O przelotach i obserwacji Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS)...

Człowiek. Istota kosmiczna - Recenzja książki porywającej i obowiązkowej

Książki i czasopisma astronomiczneCzłowiek. Istota kosmiczna to kolejna nowość od Wydawnictwa Znak jaką mamy przyjemność Wam zaprezentować i jednocześnie kolejna książka nafaszerowana ciekawostkami po brzegi. W dodatku czyta się ją bardzo szybko – nie tylko z racji tego, że skonstruowano ją w formie wywiadu, ale przede wszystkim z uwagi na fakt, iż wciągających odpowiedzi udzielał doktor habilitowany nauk fizycznych Grzegorz Brona - po pierwsze pasjonat i jednocześnie astrofizyk, były szef Polskiej Agencji Kosmicznej i miłośnik Teorii Wielkiego Wybuchu oraz Star Treka.

Nie możemy ukrywać – książka, którą recenzujemy to pewniak będący w stanie zaspokoić oczekiwania najbardziej wtajemniczonych miłośników szeroko pojętej astronomii

Czytaj dalej: Recenzję książki Człowiek. Istota kosmiczna...

Niosąc Płomień, czyli Michael Collins szczerze o życiu astronauty

Książki i czasopisma astronomiczneNiosąc Płomień to książka, która choć składa się z ponad 600 stron, to każdy jej fragment pochłaniany jest z prędkością światła. Wszystko za sprawą konstrukcji (pytanie, odpowiedź), a właściwie dzięki pasjonującym odpowiedziom udzielanym przez Michaela Collinsa – legendarnego członka załogi Gemini 10 i Apollo 11. Ten aktualnie 89 letni astronauta, emerytowany w stopniu generała brygady z pełną szczerością postanowił opowiedzieć o przygodzie swojego życia.

Spodziewaliśmy się, że na rynek trafi szereg pozycji traktujących o tym wydarzeniu, ale niekoniecznie spodziewaliśmy się tego, że przyjdzie nam zapoznać się z tak ciekawą (po prostu) pozycją