Patronat medialny 2019

Zawody ERC 2020 ponownie w Kielcach

Astronautyka27 stycznia rusza rejestracja zespołów do pierwszego etapu szóstej edycji prestiżowych zawodów ERC 2020. Tegoroczny finał tego najbardziej inspirującego wydarzenia robotyczno-kosmicznego odbędzie się w dniach 11-13 września na terenie Politechniki Świętokrzyskiej w Kielcach. To już drugi raz, gdy ta uznana uczelnia techniczna gościć będzie młodych konstruktorów robotów marsjańskich z całego świata.

Rusza rejestracja do prestiżowych zawodów ERC 2020

Czytaj dalej: O szczegółach wydarzenia European Rover Challenge 2020...

Łazik marsjański zespołu AGH Space Systems najlepszy w międzynarodowych zawodach w Indiach

AstronautykaZespół AGH Space Systems zajął 1. miejsce w międzynarodowych zawodach łazików marsjańskich Indian Rover Challenge. Kosmiczna konstrukcja studentów z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie pokonała 20 zespołów z całego świata, w tym trzy z Polski. Autonomiczne pojazdy planetarne zmierzyły się z konkurencjami terenowymi przypominającymi zadania, jakie mogą wykonywać roboty na Marsie lub na Księżycu.

Czytaj dalej: O międzynarodowych zawodach w Indiach...

Pierwszy w tym roku powrót Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) nad wieczorne polskie niebo

AstronomiaPo ponad miesiącu przerwy od obserwacji wieczornych przelotów stacji (ISS) ponownie będziemy mogli cieszyć swój wzrok tą popularną wśród miłośników astronomii atrakcją. Stosunkowo krótkie zimowe dni będą temu rzecz jasna sprzyjać. Nieco gorzej ma się sytuacja z niską temperaturą, która może odstraszyć nawet najbardziej doświadczonych obserwatorów. Przeloty (ISS) będą atrakcją na wieczornym niebie aż do 8 lutego.

Międzynarodowa Stacja Kosmiczna (ISS)

Czytaj dalej: O przelotach i obserwacji Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS)...

Meteory i Meteoryty - nowość od PWN

Książki i czasopisma astronomiczneDziś swoją premierę ma książka "Meteory i Meteoryty" od Wydawnictwa PWN. Nie musimy więc zachęcać, bo to właściwie pewniak za sprawą poruszonej tematyki, ale też jakości do jakiej przyzwyczaiło nas już wydawnictwo. W  niniejszej publikacji autor szczegółowo przedstawił klasyfikację, budowę i genezę meteorytów. Zawarł w niej wyniki badań przeprowadzonych zgodnie z nowoczesnymi metodami geochemii elektronicznej, takimi jak: mikrosonda elektronowa, mikroskopia elektronowa i spektrometria mas.

Meteory i Meteoryty - nowość od PWN

Czytaj dalej: O nowej książce "Meteory i Meteoryty" od wydawncitwa PWN...

Maksimum meteorów z roju Kwadrantydów 2020 - Noc z 3/4 stycznia

Meteory i MeteorytyPoczątek roku wita miłośników astronomii jednym z ciekawszych zjawisk na nocnym niebie. W nocy z 3 na 4 stycznia będziemy mieli okazję do podziwiania maksimum meteorów z roju Kwadrantydów. Aktywność tego roju należy do bardzo wysokich - w ciągu godziny możemy zaobserwować teoretycznie nawet do ~100 obiektów. Kwadrantydy będą widoczne na niebie do 7 stycznia. Jednak z każdym kolejnym dniem po maksimum aktywność będzie znacząco spadać.

Wzrost aktywności Kwadrantydów jest bardzo krótki i gwałtowny fot: NightChina.net

Czytaj dalej: O maksimum meteorów z roju Kwadrantydów 2020...

Kalendarz zjawisk astronomicznych w 2020 roku.

AstronomiaTradycyjnie jak co roku publikujemy na naszym portalu kalendarz najciekawszych zjawisk astronomicznych czekających nas w 2020 roku. W przyszłym roku standardowo będziemy mogli podziwiać wiele ciekawych koniunkcji ciał niebieskich, opozycji planet czy też ulubionych przez Was rojów meteorów. W 2020 roku jednym z najciekawszych zjawisk dla obserwatorów w naszym kraju będzie z całą pewnością bardzo bliska koniunkcja Jowisza z Saturnem w dniu 21 grudnia. Zapraszamy do zapoznana się z nowym kalendarzem!

Kalendarz zjawisk astronomicznych w 2020 roku.

Czytaj dalej: Zobacz kalendarz zjawisk astronomicznych w 2020 roku...

Wigilia 2019: Jak znaleźć pierwszą gwiazdkę na niebie

AstronomiaRadosny i wyjątkowy okres świąt Bożego Narodzenia zbliża się wielkimi krokami. Tradycyjnie już 24 grudnia zasiądziemy do wieczerzy wigilijnej. Większość z Was swoją wieczerzę rozpocznie gdy na niebie pojawi się pierwsza gwiazdka, która zaświeci tuż po zachodzie Słońca. Wiele osób zadaje pytanie, gdzie w tym roku odnajdziemy na niebie pierwszą symboliczną, najjaśniejszą i długo wyczekiwaną pierwszą gwiazdkę. Jak co roku przygotowaliśmy dla Was krótki poradnik oraz materiał wideo, który rozwieje wasze wątpliwości.

Pierwsza gwiazdka pojawi się tuż po zachodzie Słońca