Patronat medialny 2021

Falcon 9 wyniesie na orbitę trzy satelity od ICEYE

AstronautykaICEYE umieści na orbicie trzy satelity wyposażone w radary z syntetyczną aperturą (SAR), służącą do tworzenia zobrazowań powierzchni Ziemi. Będzie to możliwe dzięki współpracy z firmą SpaceX, która jeszcze w styczniu planuje start rakiety Falcon 9. Powiększenie zarządzanej 24/7 z Warszawy konstelacji satelitów przełoży się na większe zdolności ICEYE w zakresie monitorowania lokalizacji.

Zobrazowanie aperturą SAR wykonane przez satelitę ICEYE.

Czytaj dalej: O trzech nowych satelitach od ICEYE...

Pierwszy w tym roku powrót Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) nad wieczorne polskie niebo

AstronomiaPo ponad miesiącu przerwy od obserwacji wieczornych przelotów stacji (ISS) ponownie będziemy mogli cieszyć swój wzrok tą popularną wśród miłośników astronomii atrakcją. Stosunkowo krótkie zimowe dni będą temu rzecz jasna sprzyjać. Nieco gorzej ma się sytuacja z niską temperaturą, która może odstraszyć nawet najbardziej doświadczonych obserwatorów. Przeloty (ISS) będą atrakcją na wieczornym niebie aż do 7 lutego.

Międzynarodowa Stacja Kosmiczna (ISS)

Czytaj dalej: O przelotach i obserwacji Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS)...

Od pomysłu po projekt instrumentu i realizację całego eksperymentu - polski wkład w misję NASA IMAP

Satelity i Sondy KosmiczneGLOWS czyli GLObal solar Wind Structure, fotometr do obserwacji fluorescencyjnej poświaty heliosferycznej wodoru w Układzie Słonecznym. Dane uzyskane dzięki fotometrowi umożliwią zbadanie zależności strumienia wiatru słonecznego od szerokości heliograficznej oraz rozkładu w przestrzeni międzyplanetarnej wodoru międzygwiazdowego. Właśnie ten instrument i cały eksperyment jest wkładem CBK PAN w misję NASA IMAP.

Misja IMAP Wizja artystyczna fot: NASA

Czytaj dalej: O szczegółach misji NASA IMAP i instrumencie GLOWS....

Umowa MEiN i NASA - udział Centrum Badań Kosmicznych PAN w misji heliosferycznej IMAP

AstronautykaLepsze poznanie heliosfery, czyli obszaru wokół Słońca i jej oddziaływania z najbliższym otoczeniem galaktycznym Słońca oraz badanie procesów rozpędzania cząstek promieniowania kosmicznego – to główny cel podpisanego 14 stycznia br. porozumienia między Ministerstwem Edukacji i Nauki a Centrum Badań Kosmicznych Polskiej Akademii Nauk. Umowa dotyczy finansowania eksperymentu i instrumentu GLOWS, który CBK PAN przygotowuje we współpracy z NASA, Uniwersytetem w Princeton oraz z szeregiem najważniejszych światowych uczelni i instytutów naukowych.

Umowa MEiN i NASA - udział CBK PAN w misji heliosferycznej IMAP fot: MEiN

Czytaj dalej: O udziale CBK PAN w misji heliosferycznej IMAP...

Maksimum meteorów z roju Kwadrantydów 2021 - Noc z 3/4 stycznia

Meteory i MeteorytyPoczątek roku wita miłośników astronomii jednym z ciekawszych zjawisk na nocnym niebie. W nocy z 3 na 4 stycznia będziemy mieli okazję do podziwiania maksimum meteorów z roju Kwadrantydów. Aktywność tego roju należy do bardzo wysokich - w ciągu godziny możemy zaobserwować teoretycznie nawet do ~100 obiektów. Kwadrantydy będą widoczne na niebie do 7 stycznia. Jednak z każdym kolejnym dniem po maksimum aktywność będzie znacząco mniejsza.

Wzrost aktywności Kwadrantydów jest bardzo krótki i gwałtowny.

Czytaj dalej: O maksimum meteorów z roju Kwadrantydów 2021...

02.01.2021 - Ziemia znajdzie się dziś najbliżej Słońca (Peryhelium)

ZiemiaW sobotę 2 stycznia o godzinie 15:51 czasu polskiego Ziemia znajdzie się najbliżej Słońca w 2021 roku. Dystans jaki będzie dzielił dziś oba obiekty wyniesie 147,1 mln km. Średnia odległość naszej planety od Słońca wynosi natomiast 149,6 mln km. Zbliżenie nie będzie miało jednak żadnego wpływu na temperaturę panującą na naszej planecie. Podobnie zresztą jak w lipcu podczas oddalenia (Aphelium).

2 stycznia Ziemia znajdzie się najbliżej Słońca w tym roku

Czytaj dalej: O zbliżeniu Ziemi do Słońca 2021...

Kalendarz zjawisk astronomicznych w 2021 roku.

AstronomiaTradycyjnie jak co roku publikujemy na naszym portalu kalendarz najciekawszych zjawisk astronomicznych czekających nas w 2021 roku. W przyszłym roku standardowo będziemy mogli podziwiać wiele ciekawych koniunkcji ciał niebieskich, opozycji planet czy też ulubionych przez Was rojów meteorów. W 2021 roku jednym z najciekawszych zjawisk dla obserwatorów w naszym kraju będzie płytkie zaćmienie częściowe Słońca w dniu 10 czerwca. Zapraszamy do zapoznana się z nowym kalendarzem!

Kalendarz zjawisk astronomicznych w 2021 roku.

Czytaj dalej: Zobacz kalendarz zjawisk astronomicznych w 2021 roku...