Patronat medialny 2024

Łazik Curiosity dokonał zaskakującego odkrycia w przypadkowo rozbitej skale. To kryształy siarki!

Satelity i Sondy KosmiczneNASA poinformowała o spektakularnym odkryciu, które można uznać za przypadkowe. Łazik Curiosity, podczas przejazdu po skale rozbił ją na mniejsze kawałki, ujawniając w ten sposób żółte kryształy siarki. Jest to pierwsze tego typu odkrycie na Czerwonej Planecie. Warto przypomnieć, że w tym roku wybije 12 rocznica lądowania Curiosity na Marsie. Przez ten czas planeta ujawniła sporo tajemnic - wciąż jednak kryje ich wiele.

Curiosity uchwycił to zbliżenie skały "Snow Lake" 8 czerwca 2024 r. 9 dni wcześniej łazik zmiażdzył podobną skałę i ujawnił wewnątrz krystaliczne tekstury
fot. NASA/JPL-Caltech/MSSS

Czytaj dalej: O odkryciu żóltych kryształów na Marsie...

Astrobazy na wakacje

AstronomiaKsiężyc, planety Układu Słonecznego, gwiazdozbiory oraz największa atrakcja letniego nieba, czyli meteory z roju Perseidów. Organizatorzy wydarzenia zachęcają do odkrywania tajemnic kosmosu przy pomocy zaawansowanych teleskopów kujawsko-pomorskich astrobaz Kopernik. Kujawsko-pomorska sieć astrobaz powstała i działa od piętnastu lat, dzięki realizacji marszałkowskiego projektu finansowanego ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2007-2013.

Młodzież w Astrobazie w Złejwsi Wielkiej
fot. Mikołaj Kuras

Czytaj dalej: O wakacjach w Astrobazach 2024...

Kosmiczne możliwości dla polskiej gospodarki

AstronautykaW czwartek, 25 lipca rozpoczną się konsultacje Polskiej Agencji Kosmicznej (POLSA) z krajowym sektorem kosmicznym, w ramach których przedstawiciele branży dyskutować będą o implementacji Polskiej Strategii Kosmicznej oraz wypracowywać spójne propozycje dla Rady Ministerialnej Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA). Ta bowiem w przyszłym roku ma podjąć decyzje dotyczące wysokości składek państw członkowskich w kolejnej rundzie finansowania ESA na lata 2026-2028.

Kosmiczne możliwości dla polskiej gospodarki

Czytaj dalej: O kosmicznych możliwościach dla polskiej gospodarki...

Rozpoczyna się aktywność Perseidów! Maksimum meteorów w nocy z 12 na 13 sierpnia (Perseidy 2024)

Meteory i Meteoryty17 lipca rozpoczyna się aktywność jednego z najbardziej wyczekiwanych w tym roku rojów meteorów. Mowa oczywiście o popularnych i lubianych przez miłośników astronomii Perseidach. Aktywność tego roju na nocnym niebie potrwa aż do 24 sierpnia. Warto jednak zaznaczyć, że prawdziwy spektakl rozpocznie się dopiero w dniach od 10 do 14 sierpnia, gdy przypada szczyt aktywności tego roju. Podczas maksimum będziemy mogli zaobserwować nawet 100 zjawisk w ciągu godziny.

Podczas maksimum zaobserwujemy nawet 100 zjawisk w ciągu godziny
fot. Andrzej (Astronomia24)

Czytaj dalej: O deszczu meteorów z roju Perseidów 2024...

Polskie kamery dostarczyły niesamowite zdjęcia z lotu Ariane 6

Satelity i Sondy KosmiczneScanway zaprezentował wspólnie z ESA i ArianeGroup pierwsze materiały z inauguracyjnego lotu rakiety Ariane 6. Zarejestrowane przez dwukamerowy zestaw optyczny ujęcia potwierdzają działanie oferowanego przez Scanway systemu wizyjnego w warunkach kosmicznych, dzięki czemu kolejny produkt Spółki uzyskał tzw. flight heritage. SCS (Scanway Camera System) będący częścią projektu YPSat (Young Professional Satellite) biorącego udział w pierwszym locie Ariane 6 jest oparty o rozwiązania sprawdzone wcześniej przez Scanway podczas własnej misji kosmicznej STAR VIBE przeprowadzonej w ubiegłym roku.

Polskie kamery dostarczyły niesamowite zdjęcia z lotu Ariane 6
Scanway prezentuje pierwsze materiały z lotu rakiety Ariane 6, kamery Spółki uzyskały flight heritage
fot. ESA YPSat

Czytaj dalej: O niesamowitych zdjęciach z lotu Ariane 6...

Radar planetarny NASA śledził dwie asteroidy. Jedną z nich wykryto 13 dni przed wizytą w pobliżu Ziemi!

AsteroidyPrzez kilka dni radar planetarny Goldstone należący do Deep Space Network miał sporo pracy polegającej na obserwacji asteroidów 2024 MK i 2011 UL21. Co istotne – jedna z nich odkryta została zaledwie 13 dni przed jej największym zbliżeniem do Ziemi. Na szczęście obiekty minęły Ziemię w bezpiecznej odległości, ale w przypadku lotu kolizyjnego, czas pomiędzy odkryciem obiektu a jego przylotem na Ziemię mógłby nie być wystarczający do dokonania właściwej reakcji.

W przypadku lotu kolizyjnego, czas pomiędzy odkryciem obiektu a jego przylotem na Ziemię mógłby nie być wystarczający do dokonania właściwej reakcji.
fot. NASA/JPL-Caltech