Patronat medialny 2018

Astronomia24 Astronomia24

Zobacz walentynkowe sygnały od planety Ziemia

ZiemiaKochacie naszą planetę? Ta mimo wielu szkód jakie jej wyrządzamy kocha nas oddając całą swoją powierzchnię nie tylko nam - ludziom, ale też ogromnej ilości zróżnicowanych gatunków zwierząt, czy roślin. Z uwagi na fakt, że za nami święto zakochanych, postanowiliśmy zaprezentować Wam kilka walentynkowych sygnałów od naszej planety. Niestety wspomnieć również będzie trzeba o tym, jak ogromny wpływ na te piękne krajobrazy ma człowiek.

Jezioro Strobel - Argentyna, Autor: ESA

Czytaj dalej: I zobacz walentynkowe sygnały od naszej planety...

Łazik Opportunity na emeryturze (2004-2019). Nie będzie kolejnych prób nawiązywania kontaktu.

Satelity i Sondy Kosmiczne13 lutego inżynierowie NASA ogłosili, że misja łazika Opportunity została definitywnie zakończona. Agencja kosmiczna bezustannie wierzyła, że nawiązanie kontaktu z łazikiem dojdzie w końcu do skutku. Niestety ostatnia próba odebrania sygnału podobnie jak pozostałe zakończyły się niepowodzeniem. Po prawie 15 latach pracy zasłużony łazik Opportunity przechodzi na emeryturę.

Łazik Opportunity przechodzi na emeryturę (2004-2019) Autor: NASA

Czytaj dalej: O zakończeniu misji łazika Opportunity...

Powstaje śląskie Centrum Badawczo-Rozwojowe technik kosmicznych

AstronautykaSpółka KP Labs buduje na terenie Nowych Gliwic Centrum Badawczo-Rozwojowe (CBR) w dziedzinie elektroniki i technik kosmicznych. W Centrum wysoko wykwalifikowani inżynierowie będą prowadzić badania przemysłowe i prace rozwojowe związane z małymi satelitami. KP Labs jest zaangażowane w budowę satelity Intuiton-1, który będzie wyposażony w najbardziej na świecie wydajny komputer pokładowy i zaawansowane przyrządy do obserwacji Ziemi.

Wizualizacja Centrum Badawczo Rozwojowego KPLabs

Czytaj dalej: O Powstającym śląskim Centrum Badawczo-Rozwojowym technik kosmicznych...

NASA sfotografowała chiński statek kosmiczny Chang'e 4 wraz z łazikiem Yutu-2 na Księżycu

NASA3 stycznia chiński statek kosmiczny Chang’e 4 wylądował na niewidocznej z Ziemi stronie Księżyca. 30 stycznia NASA przy użyciu orbitującego wokół Księżyca statku Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO) zdołała sfotografować statek Chang’e 4. Z uwagi na fakt, że (LRO) znajdował się ponad 330 kilometrów od miejsca lądowania, na pierwszej wykonanej fotografii statek Chang’e 4 miał kilka pikseli szerokości. Następnego dnia (LRO) znajdował się nieco bliżej miejsca lądowania i zdołał uchwycić dodatkowo mały łazik Yutu-2 o szerokości zaledwie 2 pikseli. Przy dużym przybliżeniu możemy również dostrzec cienie rzucane przez oba obiekty.

Statek Chang’e 4 i łazik Yutu-2 (prawa strzałka) w kraterze von Karmana.
Autor: NASA/Goddard/Arizona State University

Czytaj dalej: O fotografii statku Chang’e 4 wraz z łazikiem Yutu-2 na powierzchni Księżyca...

NASA: Utracono kontakt z miniaturowymi satelitami MarCO.

Satelity i Sondy KosmiczneNASA w komunikacie prasowym podała do informacji, że kontakt z satelitami MarCO został utracony. MarCO (Mars Cube One) to dwie miniaturowe satelity, które towarzyszyły przy lądowaniu podczas misji InSight na powierzchni Marsa w listopadzie ubiegłego roku. Do ich głównego zadania należała komunikacja z łazikiem InSight i przekazywanie odebranych sygnałów, jakie wysyłał podczas lądowania. Przy zastosowaniu takiego rozwiązania było możliwe szybsze potwierdzenie, czy lądowanie przebiegło zgodnie z założeniami inżynierów.

Artystyczna wizja misji MarCO Autor: NASA/JPL

Czytaj dalej: O szczegółach misji i utraceniu kontaktu z MarCO...

Rusza European Rover Challenge 2019 oraz międzynarodowa współpraca Polski w ramach klastra robotyki kosmicznej PERASPERA!

AstronautykaOgłoszono start kolejnej edycji Międzynarodowych Zawodów Robotów Marsjańskich ERC, które w tym roku odbędą się 13-15 września na terenie kampusu Politechniki Świętokrzyskiej w Kielcach. Ponadto poinformowano o przystąpieniu Polski do klastra robotyki kosmicznej Komisji Europejskiej – PERASPERA. Początek lutego obfituje w wiadomości z polskiego sektora kosmicznego.

Rusza European Rover Challenge 2019

Czytaj dalej: O European Rover Challenge 2019...

2 lutego o poranku czeka nas zakrycie Saturna przez Księżyc!

AstronomiaPoczątek nowego roku dostarcza nam wiele astronomicznych atrakcji jednak nie zawsze idzie to w parze z dobrą pogodą i bezchmurnym niebem. Liczymy, że tym razem będzie inaczej bowiem już w sobotę 2 lutego czeka nas bardzo ciekawe zjawisko. Mowa oczywiście o długo wyczekiwanym przez astronomów zakryciu Saturna przez Księżyc. Do zakrycia zwanego również Okultacją dochodzi podczas widomego przejścia pobliskiego ciała niebieskiego przed innym ciałem niebieskim. W wyniku zakrycia ciało znajdujące się dalej od obserwatora staje się na pewien czas dla niego niewidoczne.

Saturn i Księżyc w powiększeniu 02.02.2019 godz. 07:03 czasu polskiego