Patronat medialny 2020

SpaceX wysyła kolejne satelity Starlink na orbitę. (Aktualizacja) Nowa data startu: 09.07.2020

Satelity i Sondy KosmiczneW czwartek tj. 09.07.2020 firma SpaceX przy pomocy rakiety nośnej Falcon 9 umieści na orbicie 10 już paczkę satelitów Starlink (57 satelitów Starlink) oraz satelity obserwacyjne Ziemi (BlackSky Global 5 i BlackSky Global). Start został zaplanowany na godzinę 17:37 czasu polskiego z platformy startowej LC-39A znajdującej się na terenie Centrum Kosmicznego imienia Johna F. Kennedy’ego. Kolejna zmiana daty startu spowodowała, że drugi stopień rakiety nie będzie widoczny w Polsce z uwagi na jasne niebo o godzinie 18:07 czasu polskiego.

System Starlink ma docelowo składać się z około 12 000 satelitów.

Czytaj dalej: O szczegółach misji i obserwacji w Polsce... (Aktualizacja: Nowa data startu!)

ICEYE dostarczy dane satelitarne do zobrazowania skutków katastrof i klęsk żywiołowych na całym świecie

Satelity i Sondy KosmiczneFirma ICEYE będzie dostarczać dane satelitarne dla Międzynarodowej Karty monitorującej katastrofy i klęski żywiołowe, zrzeszającej państwa i organizacje przeciwdziałające występowaniu i skutkom katastrof oraz klęsk żywiołowych. Pierwsze zdjęcia zrobione przez ICEYE zostały udostępnione w związku z niedawną powodzią w Somalii.

Kolorowy podgląd obrazu wykonanego przez satelitę ICEYE.

Czytaj dalej: O satelicie ICEYE...

21.06.2020 Bardzo płytkie częściowe zaćmienie Słońca widoczne z części obszaru Bieszczadzkiego Parku Narodowego

SłońceJuż jutro 21 czerwca o godzinie 7:46 (czasu polskiego) z części obszaru Bieszczadzkiego Parku Narodowego "Przełęcz Użocka" będzie można zaobserwować bardzo płytkie częściowe zaćmienie Słońca, którego transmisję zapowiedział przeprowadzić Karol Wójcicki znany m.in z profilu społecznościowego Z głową w gwiazdach w serwisie Facebook.

Bardzo płytkie częściowe zaćmienie Słońca 21.06.2020 Bieszczady

Czytaj dalej: O bardzo płytkim zaćmieniu Słońca...

20 czerwca rozpocznie się astronomiczne lato 2020. Porównujemy pogodę z ostatnich lat

ZiemiaDziś 20 czerwca o godzinie 23:44 czasu polskiego Słońce przemieści się w znak Raka. Oznacza to dla nas rozpoczęcie astronomicznego lata. Dzisiejszy dzień będzie najdłuższym dniem w roku, potrwa 16 godzin i 21 minut w południowej części Polski natomiast w północnej części naszego kraju o około godzinę dłużej. Pora letnia cieszyć nas będzie aż do 22 września, kiedy to zastąpi ją jesień.

20 czerwca będzie najdłuższym dniem 2020 roku

Czytaj dalej: O nadejściu astronomicznego lata 2020...

19.06.2020 dojdzie do zakrycia Wenus przez Księżyc

AstronomiaOd dłuższego czasu z obszaru Polski nie sposób było obserwować zjawiskowe zakrycie planety przez Księżyc. Już jutro, tj. 19.06.2020 roku przynajmniej częściowo dojdzie w tej kwestii do zmiany, bowiem miejsce będzie mieć stosunkowo długo wyczekiwane zakrycie drugiej w kolejności od Słońca planety naszego Układu Słonecznego. Smaczku dodaje fakt, że zarówno Wenus jak i Księżyc będą znajdować się w podobnej fazie. Określając wprost - sierp większy przysłoni ten mniejszy. Niestety warunki do obserwacji nie będą najlepsze i tylko nieco lepiej wyposażeni obserwatorzy nieba będą mogli pokusić się o podjęcie prób upolowania zjawiska.

Symulacja zakrycia Wenus przez Księżyc. 19.06.2020 godz. 10:13 czasu polskiego

Czytaj dalej: O zakryciu Wenus przez Księżyc...

Obłoki srebrzyste nad Polską - Wasze zdjęcia!

AstronomiaNad Polskę zawitały obłoki srebrzyste -stosunkowo rzadkie zjawisko, które potrafi zachwycić nawet najbardziej doświadczonego miłośnika obserwacji nieba. Wysłaliście już do nas pierwsze materiały zdjęciowe, które rzecz jasna udostępniamy w dalszej części aktualności. Wyjaśniamy również krótko czym właściwie są tajemnicze obłoki srebrzyste, które najłatwiej namierzyć późną wiosną lub latem. To jednak nie jest jedyny warunek jaki musi zostać spełniony, by móc je zaobserwować.

Obłoki srebrzyste nad Polską fot: Joseph

Czytaj dalej: O obłokach srebrzystych i zobacz zdjęcia...

Sonda Solar Orbiter 77 milionów km od Słońca. Wkrótce pierwsze zdjęcia!

Satelity i Sondy Kosmiczne15 czerwca 2020 roku sonda Solar Orbiter należąca do Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) po raz pierwszy osiągnęła peryhelium. Odległość, jaka dzieliła obiekt od Słońca wyniosła 77 milionów kilometrów. Zespół ekspertów uruchomił już pierwsze urządzenia badawcze sondy. Teleskopy rejestrują pierwsze ujęcia Słońca, które mamy nadzieję – już niebawem będziemy mogli Wam zaprezentować. Emocje są ogromne, bowiem zdjęcia z wyżej wspomnianej odległości będą należeć do niezwykle precyzyjnych, z uwagi na warunki i wyposażenie sondy.

Sonda Solar Orbiter wizja artystyczna. fot: ESA/Medialab