Patronat medialny 2019

Betelgeza wybuchnie i rozświetli nocne niebo? Dziwne zachowanie gwiazdy.

AstronomiaOstatnimi czasy miłośnicy astronomii z całego świata, na czele z ekspertami zastanawiali się nad konsekwencjami słabnącego blasku Betelgezy – gwiazdy z gwiazdozbioru Oriona. Jedną z głównych teorii jest możliwość jej spektakularnego wybuchu. M.in. w związku z zaskakującym zachowaniem tego obiektu pojawiło się szereg pytań, w tym jedno budzące najwięcej emocji – kiedy obiekt rozświetli nocne niebo?

Obraz w podczerwieni z przyrządu VISIR (teleskop VLT) ukazuje wiele nieregularnych obłoków pyłu otaczających Betelgezę w grudniu 2019 r.

Czytaj dalej: O nietypowym zachowaniu Betelgezy...

Program edukacyjny "Cosmic Challenge" objęty patronatem Polskiej Agencji Kosmicznej

AstronautykaFundacja „SpaceShip” we współpracy z Gran Telescopio CANARIAS jednym z największych obserwatoriów astronomicznych na Ziemi, rozpoczyna realizację programu edukacyjnego „Cosmic Challenge”. Program został objęty patronatem honorowym Polskiej Agencji Kosmicznej i Centrum Badań Kosmicznych Polskiej Akademii Nauk oraz patronatem medialnym TVP 3 Lublin i Radia Lublin.

"Cosmic Challenge" objęty patronatem Polskiej Agencji Kosmicznej

Czytaj dalej: O programie edukacyjnym „Cosmic Challenge”...

CBK PAN: Start sondy Solar Orbiter zbudowanej z udziałem Polaków

Satelity i Sondy KosmiczneRankiem 10 lutego br. z Przylądka Canaveral na Florydzie w przestrzeń kosmiczną wystrzelona zostanie europejska sonda Solar Orbiter. Na jej pokładzie znajduje się m.in. teleskop rentgenowski STIX, opracowany z dużym udziałem Centrum Badań Kosmicznych Polskiej Akademii Nauk. Celem misji Solar Orbiter, realizowanej pod auspicjami Europejskiej Agencji Kosmicznej, będą badania Słońca. Dzięki obserwacjom z sondy naukowcy chcą się dowiedzieć, jak Słońce tworzy i „kontroluje” heliosferę – swoje najbliższe międzygwiazdowe otoczenie, zdominowane przez wiatr słoneczny.

Sonda Solar Orbiter. Rys. ESA

Czytaj dalej: O szczegółach misji Solar Orbiter...

Zawody ERC 2020 ponownie w Kielcach

Astronautyka27 stycznia rusza rejestracja zespołów do pierwszego etapu szóstej edycji prestiżowych zawodów ERC 2020. Tegoroczny finał tego najbardziej inspirującego wydarzenia robotyczno-kosmicznego odbędzie się w dniach 11-13 września na terenie Politechniki Świętokrzyskiej w Kielcach. To już drugi raz, gdy ta uznana uczelnia techniczna gościć będzie młodych konstruktorów robotów marsjańskich z całego świata.

Rusza rejestracja do prestiżowych zawodów ERC 2020

Czytaj dalej: O szczegółach wydarzenia European Rover Challenge 2020...

Łazik marsjański zespołu AGH Space Systems najlepszy w międzynarodowych zawodach w Indiach

AstronautykaZespół AGH Space Systems zajął 1. miejsce w międzynarodowych zawodach łazików marsjańskich Indian Rover Challenge. Kosmiczna konstrukcja studentów z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie pokonała 20 zespołów z całego świata, w tym trzy z Polski. Autonomiczne pojazdy planetarne zmierzyły się z konkurencjami terenowymi przypominającymi zadania, jakie mogą wykonywać roboty na Marsie lub na Księżycu.

Czytaj dalej: O międzynarodowych zawodach w Indiach...

Pierwszy w tym roku powrót Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) nad wieczorne polskie niebo

AstronomiaPo ponad miesiącu przerwy od obserwacji wieczornych przelotów stacji (ISS) ponownie będziemy mogli cieszyć swój wzrok tą popularną wśród miłośników astronomii atrakcją. Stosunkowo krótkie zimowe dni będą temu rzecz jasna sprzyjać. Nieco gorzej ma się sytuacja z niską temperaturą, która może odstraszyć nawet najbardziej doświadczonych obserwatorów. Przeloty (ISS) będą atrakcją na wieczornym niebie aż do 8 lutego.

Międzynarodowa Stacja Kosmiczna (ISS)

Czytaj dalej: O przelotach i obserwacji Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS)...

Meteory i Meteoryty - nowość od PWN

Książki i czasopisma astronomiczneDziś swoją premierę ma książka "Meteory i Meteoryty" od Wydawnictwa PWN. Nie musimy więc zachęcać, bo to właściwie pewniak za sprawą poruszonej tematyki, ale też jakości do jakiej przyzwyczaiło nas już wydawnictwo. W  niniejszej publikacji autor szczegółowo przedstawił klasyfikację, budowę i genezę meteorytów. Zawarł w niej wyniki badań przeprowadzonych zgodnie z nowoczesnymi metodami geochemii elektronicznej, takimi jak: mikrosonda elektronowa, mikroskopia elektronowa i spektrometria mas.

Meteory i Meteoryty - nowość od PWN