Patronat medialny 2022

15 niesamowitych wyników z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej

Satelity i Sondy KosmiczneDobiega końca najlepszy w tym roku okres do obserwacji Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS). Tak się składa, że NASA podsumowuje aktualnie ponad dwie dekady pracy stacji. Oprócz darmowej cyfrowej publikacji otrzymujemy też zestawienie najbardziej przełomowych wyników uzyskanych na pokładzie ISS. Nie ma lepszego momentu aby zdać sobie sprawę z tego, jak wiele ludzkość zawdzięcza temu latającemu laboratorium.

15 niesamowitych wyników z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej
fot. NASA

Czytaj dalej: O Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) i poznaj największe osiągnięcia...

Niemiecka firma Exolaunch będzie odpowiadać za wyniesienie pierwszego mikrosatelity polskiej spółki Creotech Instruments

Satelity i Sondy KosmiczneNa IV kwartał 2023 r. przewidziane jest wyniesienie pierwszego mikrosatelity ,,EagleEye’’ na orbitę okołoziemską. Liderem konsorcjum odpowiedzialnym za realizację tego przełomowego projektu jest Creotech Instruments – notowany na GPW wiodący w Polsce producent systemów i podzespołów kosmicznych. Firma właśnie poinformowała o wyborze kontrahenta, który będzie współodpowiedzialny za to przedsięwzięcie. W ramach postępowania przetargowego wybrano niemiecką spółkę Exolaunch.

EagleEye zostanie wystrzelony w IV kw. 2023
fot. Creotech Instruments SA.

Czytaj dalej: O szczegółach mikrosatelity ,,EagleEye’’...

Rosja wycofa się z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) po 2024 roku.

Statki kosmiczneJurij Borysow nowy szef Roscosmosu poinformował, że Rosja wycofa się z projektu Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) po 2024 roku aby skupić się na budowie własnej stacji. Borysow powiedział również, że Rosja zanim opuści projekt wywiąże się ze swoich zobowiązań wobec innych partnerów na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Warto zaznaczyć, że NASA i Roscosmos mimo trudnych relacji spowodowanych wojną w Ukrainie doszły do porozumienia w kwestii obecności rosyjskich i amerykańskich kosmonautów na pokładzie stacji.

Rosja wycofa się z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) po 2024 roku
fot. NASA

Czytaj dalej: O wycofaniu się Rosji z projektu Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS)...

Zdjęcia wykonane przez Landsat 8 skłaniają do refleksji. W ciągu 7 lat zbiornik wodny zamienił się w pustynię

ZiemiaPoziom wody w zbiorniku Cerro Prieto w pobliżu Guadelupe w stanie Nuevo León na północy Meksyku obniża się od lat. Satelita Landsat 8, do którego zadań należy m.in. śledzenie skutków klęsk żywiołowych odpowiada za wykonanie szeregu dokumentacji zdjęciowych. Jednak zestawiony ze sobą materiał z 20 lipca 2015 oraz 7 lipca 2022 roku wzbudza ogromny niepokój. Siedem lat, dwa różne obrazy, woda oraz jej brak... W wyniku wysokich temperatur dwie trzecie Meksyku znalazło się w warunkach suszy, która dotknęła ponad 21 milionów ludzi.

W ciągu 7 lat zbiornik Cerro Prieto zmienił się nie do poznania.
Skutki odczuły miliony mieszkańców Meksyku.
fot. Landsat 8

Czytaj dalej: O programie Landsat i zobacz zdjęcia zbiornika Cerro Prieto...

28 lipca czeka nas maksimum meteorów z roju Południowych delta Akwarydów

Meteory i MeteorytyJuż 28 lipca czeka nas przedsmak emocji związanych z obserwacją meteorów tego lata. Swoje maksimum osiągnie rój Południowych delta Akwarydów. Podczas czwartkowego wieczoru będziemy mogli zaobserwować do 20 zjawisk w ciągu godziny. Może i nie jest to imponująca liczba, jednak musimy pamiętać o rozpoczętej nie tak dawno aktywności meteorów z roju Perseidów, które osiągną swoje maksimum 12 sierpnia i tym samym spowodują, że wieczór ten należeć będzie do niezwykle atrakcyjnych.

Pierwsze obserwacje Południowych delta Akwarydów miały miejsce przed 1934 rokiem.
fot. Credits: NASA/Bill Dunford

Czytaj dalej: O maksimum meteorów z roju Południowych delta Akwarydów 2022...

Kosmiczne fenomeny. Szybki kurs historii astronomii - recenzja

Książki i czasopisma astronomiczneMając ochotę na szybki kurs historii astronomii warto sięgnąć po Kosmiczne fenomeny Wydawnictwa PWN. Wysoka wartość edukacyjna jest elementem stałym dla książek wypuszczanych na rynek przez ten zespół. W tym przypadku nie jest inaczej. Autor treści sumiennie przeprowadza nas przez zjawiska bardzo dawne i odległe, a także stosunkowo nowe i bliskie. Omawia także metody obserwacji – od tych starożytnych po obecnie stosowane. Czego oczekiwać więcej od kursu historii astronomii?

I=Kosmiczne fenomeny idealnie obrazują nam jak różne podejścia do obserwacji nieba miały poszczególne kultury
Kosmiczne fenomeny idealnie obrazują nam
jak różne podejścia do obserwacji nieba miały poszczególne kultury

Czytaj dalej: Recenzję książki "Kosmiczne fenomeny"...

W nocy z 21 na 22 lipca czeka nas koniunkcja Księżyca z Marsem

Planety i EgzoplanetyW nocy z 21 na 22 lipca czeka nas koniunkcja Księżyca z Marsem - czwartą według oddalenia od Słońca planetą Układu Słonecznego. Oba obiekty będzie dzielił dystans zaledwie ~3°30` stopnia. Koniunkcja inaczej (złączenie) to ustawienie ciał niebieskich i obserwatora w jednej linii. Takie zjawisko to przede wszystkim bardzo dobra okazja do prowadzenia obserwacji oraz gratka dla fanów astrofotografii.

Symulacja koniunkcji Księżyca z Marsem.
22.07.2022r. godz. 01:00 czasu polskiego.

Czytaj dalej: O koniunkcji Księżyca z Marsem...