Patronat medialny 2020

Sonda Solar Orbiter 77 milionów km od Słońca. Wkrótce pierwsze zdjęcia!

Satelity i Sondy Kosmiczne15 czerwca 2020 roku sonda Solar Orbiter należąca do Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) po raz pierwszy osiągnęła peryhelium. Odległość, jaka dzieliła obiekt od Słońca wyniosła 77 milionów kilometrów. Zespół ekspertów uruchomił już pierwsze urządzenia badawcze sondy. Teleskopy rejestrują pierwsze ujęcia Słońca, które mamy nadzieję – już niebawem będziemy mogli Wam zaprezentować. Emocje są ogromne, bowiem zdjęcia z wyżej wspomnianej odległości będą należeć do niezwykle precyzyjnych, z uwagi na warunki i wyposażenie sondy.

Sonda Solar Orbiter wizja artystyczna. fot: ESA/Medialab

Czytaj dalej: O misji sondy Solar Orbiter...

Historyczny start pierwszej załogowej misji SpaceX DM-2.

Statki kosmiczne30 maja czekają nas ogromne emocje związane z historycznym startem załogowej misji SpaceX DM-2. Dlaczego historycznym? Będzie to pierwsza od 2011 roku próba wysłania astronautów z terenu Stanów Zjednoczonych na pokład Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS). Misja zostanie przeprowadzona w ramach programu NASA (Commercial Crew Program) przy ścisłej współpracy z firmą SpaceX. Głównym celem pierwszej kontraktowej misji będzie wymiana załogi Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS).

Statek Dragon na szczycie rakiety Falcon 9 fot: SpaceX

Czytaj dalej: O szczegółach misji SpaceX DM-2...

Majowy powrót Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) nad wieczorne polskie niebo

AstronomiaOd ostatnich wieczornych przelotów Międzynarodowej Stacji Kosmicznej minęło prawie 7 tygodni. W końcu po tak długiej przerwie ponownie możemy cieszyć swój wzrok tą popularną wśród miłośników astronomii atrakcją. Koniec maja przyniesie nam cieplejsze dni, które w połączeniu z dogodnymi godzinami przelotów stacji (ISS) będą sprzyjać prowadzeniu obserwacji. Wieczorne przeloty stacji (ISS) będziemy mogli podziwiać aż do 1 czerwca.

Międzynarodowa Stacja Kosmiczna (ISS)

Czytaj dalej: O przelotach i obserwacji Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS)...

Czystsze powietrze nad Europą i Chinami podczas epidemii

ZiemiaSatelity umieszczone na ziemskiej orbicie pokazują nie tylko to, co fizycznie dzieje się na Ziemi, ale również wiele zanieczyszczeń, które znajdują się w atmosferze. Są to na przykład szkodliwe substancje pochodzące z samochodów i ciężarówek, spalania paliw kopalnianych w elektrowniach czy działalności przemysłowej. Okazuje się, że ograniczenie aktywności ludzi związane z epidemią koronawirusa ma dodatkowy skutek, w postaci lepszej jakości powietrza.

Czystsze powietrze nad Europą podczas epidemii wirusa

Czytaj dalej: O czystszym powietrzu nad Europą i Chinami podczas epidemii...

W piątek 20 marca rozpocznie się astronomiczna wiosna 2020

Ziemia20 marca o godzinie 04:50 czasu polskiego rozpocznie się astronomiczna wiosna. Słońce wejdzie w znak Barana. Astronomowie nazywają to miejsce przecięciem ekliptyki czyli płaszczyzny wyznaczonej w przestrzeni przez orbitę Ziemi z równikiem niebieskim. Od 20 marca do początku astronomicznej jesieni dni będą dłuższe niż noce. Jak co roku w ostatnią niedzielę marca przestawimy zegarki z godziny 2:00 na 3:00 przechodząc na czas letni, choć w tym roku radość z nadejścia wiosny zakłóca koronawirus.

Tegoroczna wiosna niestety nie może nas cieszyć w takim stopniu, jak zazwyczaj z uwagi na panującą epidemię koronawirusa.

Czytaj dalej: O astronomicznej wiośnie 2020 oraz dowiedz się jakie warunki pogodowe miały miejsce wiosną 2013-2019...

Wiosenny powrót Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) nad wieczorne polskie niebo

AstronomiaOd jutra tj. 20 marca będziemy mogli cieszyć się powrotem wiosny, a co za tym idzie bardziej sprzyjającymi temperaturami, które z całą pewnością będą usprawniać obserwacje wieczornego nieba. Warto więc wykorzystać ten czas m.in. na obserwacje Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) nad polskim niebem. O tym, że przeloty stacji (ISS) są bardzo widowiskowe nie musimy chyba nikogo przekonywać. Cieszyć swój wzrok tą popularną wśród miłośników astronomii atrakcją będziemy mogli od 19 marca aż do 4 kwietnia.

Międzynarodowa Stacja Kosmiczna (ISS)

Powietrze nad Chinami czyste jak nigdy. Efekt koronawirusa z Wuhan.

ZiemiaSatelity Narodowej Agencji Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej (NASA) oraz Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) monitorujące zanieczyszczenie powietrza, wykryły znaczący spadek poziomu dwutlenku azotu (NO2) w Chinach. Nie powinno ulegać wątpliwości, że przyczyną poprawy jakości powietrza jest m.in. koronawirus, który spowolnił gospodarkę kraju. Przyglądamy się zagadnieniu bliżej, ale też dodatkowo załączamy materiał wideo Tomasza Rożka, który naszym zdaniem jest jednym z nielicznych rzetelnych materiałów o nowym koronawirusie, jakie dostępne są w sieci.

Stężenie dwutlenku azotu nad Chinami przed i w trakcie kwarantanny;

Czytaj dalej: O wpływie koronawirusa na spadek poziomu NO2 w Chinach i zobacz film Tomasza Rożka...