Patronat medialny 2020

Kosmiczne anteny polskiej produkcji gotowe do podróży na Jowisza

Satelity i Sondy KosmiczneWaży niespełna dwa kilogramy i rozwija się w trzy wzajemnie prostopadłe anteny dipolowe, każda o długości 2,5 metra. Poleci w kierunku Jowisza, gdzie zostanie uruchomiony tylko raz, by przeprowadzić pomiary pola elektromagnetycznego w magnetosferze planety. RWI, czyli Radio Wave Instrument – narzędzie stworzone przez warszawską firmę Astronika w ramach konsorcjum prowadzonego przez Szwedzki Instytut Fizyki Plazmy wraz z CBK PAN oraz Tohoku University – już niedługo opuści Polskę, by stać się częścią sondy JUICE w misji badawczej Europejskiej Agencji Kosmicznej.

Kosmiczne anteny polskiej produkcji gotowe do podróży na Jowisza

Czytaj dalej: O kosmicznych antenach polskiej produkcji...

Już w sobotę startuje misja kosmiczna Taranis współtworzona przez CBK PAN (Aktualizacja)

Satelity i Sondy KosmicznePioruny strzelające w kosmos. Krótkie, trwające zaledwie ułamek sekundy gwałtowne i spektakularne rozbłyski, jakie tworzą się ponad chmurami burzowymi, 50 kilometrów nad powierzchnią Ziemi. Elfy, trolle i krasnale - tak nazwali je piloci, którzy zaobserwowali je jako pierwsi. Tajemnicze i niezwykle energetyczne zjawiska w obrębie ziemskiej atmosfery. Zjawiska, które zbada francuski mikrosatelita Taranis, na pokładzie którego znajduje się aparatura budowana w Centrum Badań Kosmicznych PAN. Start misji już 14 listopada.

W Gujanie Francuskiej wystartuje rakieta nośna Vega, która wyniesie na orbitę mikrosatelitę Taranis

Czytaj dalej: O szczegółach misji Taranis i udziale CBK PAN...(Aktualizacja)

Polacy pokonają kosmiczną pikselozę

Astronomia Dzięki polskim inżynierom możliwość powiększania zdjęcia satelitarnego w celu zobaczenia szczegółów niewidocznych w oryginalnym obrazie nie jest już science fiction. Firma KP Labs rozpoczyna nową erę rekonstrukcji zdjęć satelitarnych w ramach projektu „DeepSent”, zakwalifikowanego do finansowania przez Europejską Agencję Kosmiczną (ESA). Projekt rewolucjonizuje dotychczasowe techniki przetwarzania obrazów, zwane metodami rekonstrukcji nadrozdzielczej, które pozwalają na podnoszenie rozdzielczości zdjęć oraz szczegółowości widocznych na nich obiektów.

Polacy pokonają kosmiczną pikselozę

Czytaj dalej: O nowej erze rekonstrukcji zdjęć satelitarnych...

Leonardo bierze udział w badaniach planety Mars

Satelity i Sondy KosmiczneBadania Marsa za pomocą robotów stanowią istotę ostatnich międzynarodowych misji kosmicznych. Koncern Leonardo jest zaangażowany w badania nad najnowocześniejszymi systemami robotycznymi, które pomogą w rozwikłaniu tajemnic Czerwonej Planety. Dla celów misji NASA sprowadzenia próbek z Marsa i we współpracy z (ESA), koncern Leonardo uzyskał kontrakt wraz koncernem Airbus na fazę badań zaawansowanych nad ramieniem robotycznym łazika do pobierania próbek i uzyskał finansowanie z ESA na prowadzenie badań nad ramieniem do przenoszenia próbek dla lądownika NASA.

Leonardo bierze udział w badaniach planety Mars

Czytaj dalej: O badaniach planety Mars...

SENER Polska dostarczył urządzenia dla satelity ESA, który zbada zielone płuca świata

Satelity i Sondy KosmiczneSzacunki naukowców nie pozostawiają złudzeń: straciliśmy już ponad połowę lasów tropikalnych, które kiedyś pokrywały Ziemię. W zdobyciu dokładnych danych na temat stanu wylesienia planety i związanych z tym zmian klimatycznych, pomóc ma satelita Biomass Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA). Urządzenia wspomagające montaż satelity zaprojektowali, przetestowali i dostarczyli inżynierowie SENER Polska.

SENER Polska dostarczył urządzenia do "klimatycznej" misji kosmicznej ESA

Czytaj dalej: O urządzeniach wyprodukowanych przez SENER Polska...

Dane satelitarne mogą pomóc w ratowaniu zdrowia Europejczyków

ZiemiaZanieczyszczenie powietrza ma coraz większy wpływ na stan zdrowia ludzi. W Europie jest powodem już co ósmego zgonu. Monitorowanie jakości powietrza za pomocą satelitów może przyczynić się do lepszego informowania o jakości powietrza w krajach europejskich. To novum, ponieważ tradycyjnie wykorzystywano w tym celu tylko pomiary naziemne.

Dane satelitarne mogą pomóc w ratowaniu zdrowia Europejczyków

Czytaj dalej: O badaniach jakości powietrza za pomocą satelitów...

Leonardo dostarczył panele solarne dla misji kosmicznej JUICE

Satelity i Sondy KosmiczneDziesięć paneli fotowoltaicznych dla misji JUICE (JUpiter ICy moons Explorer) jest już gotowych. JUICE jest najambitniejszą misją programu Wizji Kosmicznej Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA), w której ważny wkład ma Włoska Agencja Kosmiczna (ASI). Airbus, jako główny wykonawca, opracowuje i buduje pojazd kosmiczny JUICE. Leonardo dostarczy panele do Airbus Defence and Space Netherlands, który opracowuje systemy fotowoltaiczne dla misji międzyplanetarnej. Nawet podczas pandemii COVID-19, koncern Leonardo zagwarantował ciągłość swojej działalności, dotrzymując terminów dostaw.

Leonardo dostarczył panele solarne dla misji kosmicznej JUICE