Ostatni eksperyment czwartego polskiego satelity PW-Sat2

Satelity i Sondy KosmiczneŻagiel deorbitacyjny satelity PW-Sat2 zostanie otwarty wcześniej niż pierwotnie było to planowane.. Plan misji zakładał, że system deorbitacyjny satelity zostanie uruchomiony najpóźniej 40 dnia na orbicie, jednak szereg czynników wpłynął na decyzję o przyspieszeniu jego otwarcia. Pierwsza próba nadania sygnału do jego rozłożenia odbędzie się rano 29 grudnia 2018 r. Decyzję przyspiesza obawa przed uszkodzeniem satelity przez promieniowanie kosmiczne. Oficjalne potwierdzenie otwarcia żagla deorbitacyjnego będzie możliwe najwcześniej 2 stycznia 2019 r.

Wizualizacja satelity PW-Sat2 z otwartym żaglem deorbitacyjnym.
fot: Marcin Świetlik pw-sat.pl

Czytaj dalej: O ostatnim eksperymencie czwartego polskiego satelity PW-Sat2...

Wigilia 2018: Jak znaleźć pierwszą gwiazdkę na niebie

AstronomiaRadosny i wyjątkowy okres świąt Bożego Narodzenia zbliża się wielkimi krokami. Tradycyjnie już 24 grudnia zasiądziemy do wieczerzy wigilijnej. Większość z Was swoją wieczerzę rozpocznie gdy na niebie pojawi się pierwsza gwiazdka, która zaświeci tuż po zachodzie Słońca. Wiele osób zadaje pytanie, gdzie w tym roku odnajdziemy na niebie pierwszą symboliczną, najjaśniejszą i długo wyczekiwaną pierwszą gwiazdkę. Jak co roku przygotowaliśmy dla Was krótki poradnik oraz materiał wideo, który rozwieje wasze wątpliwości.

Pierwsza gwiazdka pojawi się tuż po zachodzie Słońca
fot. Yxh1433 CC BY-SA 4.0

Czytaj dalej: O pierwszej gwiazdce 2018...

21 grudnia o godz. 23:23 rozpocznie się astronomiczna zima 2018. 22 grudnia czeka nas maksimum meteorów z roju Ursydów.

Ziemia21 grudnia o godzinie 23:23 rozpocznie się astronomiczna zima. Słońce przejdzie ze znaku Strzelca w znak Koziorożca. Astronomiczna zima rozpoczyna się w momencie przesilenia zimowego i trwać będzie aż do równonocy wiosennej (20 marca). Dzień będzie należał do najkrótszych dni w tym roku i trwać będzie zaledwie 7 godzin i 42 minuty. Na półkuli północnej będzie to najkrótszy dzień w roku, a na półkuli południowej najdłuższy.

Astronomiczna zima 2018 rozpocznie się 21 grudnia o godzinie 23:23
fot. Dmitry A. Mottl CC BY-SA 3.0

Czytaj dalej: O rozpoczęciu astronomicznej zimy 2018/2019 i maksimum Ursydów...

Kosmiczne zachwyty Neila deGrasse'a Tysona - Recenzja

Książki i czasopisma astronomiczneNeil deGrasse Tyson wraca w świetnym stylu! Po bardzo udanej książce „Astrofizyka dla zabieganych”, którą przyszło nam recenzować rok temu, dziś sprawdzimy potencjał drzemiący w premierowym egzemplarzu pt. „Kosmiczne zachwyty”. Usiądźcie więc wygodnie, bo właśnie zaczynamy kolejną intrygującą podróż, za sprawą której dowiemy się m.in. czy nasz Układ Słoneczny jest stabilny, czy być może kiedyś dojdzie do ucieczki planet, jak bardzo niebezpiecznie jest w pasie asteroid, czy jaki kolor ma Wszechświat!

Autora charakteryzuje bardzo lekkie pióro, wyjątkowe poczucie humoru i hobbystyczne podejście do poruszanych zagadnień

Czytaj dalej: Recenzję książki "Kosmiczne zachwyty"...

Kosmiczne Dziewczyny - Recenzja

Książki i czasopisma astronomiczneKosmiczne dziewczyny. Co tak właściwie kryje się pod tytułem, którego napisania podjęła się Libby Jackson - jedna z największych brytyjskich ekspertek w dziedzinie kosmologii i jednocześnie kierownik programu kosmicznego brytyjskiej Agencji Kosmicznej? Nie może być inaczej – na każdej ze stron jej książki znajdziemy biografie kobiet, które dzięki swojemu talentowi, ale i ciężkiej pracy stały się fundamentem w dążeniu ludzkości do gwiazd.

Na każdej ze stron znajdziemy biografie kobiet, które dzięki swojemu talentowi, ale i ciężkiej pracy stały się fundamentem w dążeniu ludzkości do gwiazd

Czytaj dalej: Recenzję książki "Kosmiczne dziewczyny"...

Rozpoczyna się aktywność meteorów z roju Geminidów. Maksimum w nocy z 13 na 14 grudnia.

Meteory i MeteorytyJak co roku początkiem grudnia swoją aktywność rozpoczyna najobfitszy i najbardziej wyczekiwany rój meteorów przez miłośników astronomii. Do maksimum Geminidów, które nastąpi już w nocy z 13 na 14 grudnia pozostało nam jeszcze kilkanaście dni, jednak my zachęcamy do prowadzenia obserwacji już od piątku (07.12). Z upływem każdej kolejnej doby obiektów możliwych do zaobserwowania będzie coraz więcej. Rój Geminidów należy bowiem do najbardziej regularnych i aktywnych rojów meteorów. W ciągu godziny będzie można zaobserwować nawet do 120 obiektów - zaraz po tym, gdy radiant roju znajdzie się w zenicie.

Rój Geminidów aktywny jest od 7 do 17 grudnia. fot: Thomas W. Earle