Patronat medialny 2020

19.06.2020 dojdzie do zakrycia Wenus przez Księżyc

AstronomiaOd dłuższego czasu z obszaru Polski nie sposób było obserwować zjawiskowe zakrycie planety przez Księżyc. Już jutro, tj. 19.06.2020 roku przynajmniej częściowo dojdzie w tej kwestii do zmiany, bowiem miejsce będzie mieć stosunkowo długo wyczekiwane zakrycie drugiej w kolejności od Słońca planety naszego Układu Słonecznego. Smaczku dodaje fakt, że zarówno Wenus jak i Księżyc będą znajdować się w podobnej fazie. Określając wprost - sierp większy przysłoni ten mniejszy. Niestety warunki do obserwacji nie będą najlepsze i tylko nieco lepiej wyposażeni obserwatorzy nieba będą mogli pokusić się o podjęcie prób upolowania zjawiska.

Symulacja zakrycia Wenus przez Księżyc. 19.06.2020 godz. 10:13 czasu polskiego

Czytaj dalej: O zakryciu Wenus przez Księżyc...

Obłoki srebrzyste nad Polską - Wasze zdjęcia!

AstronomiaNad Polskę zawitały obłoki srebrzyste -stosunkowo rzadkie zjawisko, które potrafi zachwycić nawet najbardziej doświadczonego miłośnika obserwacji nieba. Wysłaliście już do nas pierwsze materiały zdjęciowe, które rzecz jasna udostępniamy w dalszej części aktualności. Wyjaśniamy również krótko czym właściwie są tajemnicze obłoki srebrzyste, które najłatwiej namierzyć późną wiosną lub latem. To jednak nie jest jedyny warunek jaki musi zostać spełniony, by móc je zaobserwować.

Obłoki srebrzyste nad Polską fot: Joseph

Czytaj dalej: O obłokach srebrzystych i zobacz zdjęcia...

Sonda Solar Orbiter 77 milionów km od Słońca. Wkrótce pierwsze zdjęcia!

Satelity i Sondy Kosmiczne15 czerwca 2020 roku sonda Solar Orbiter należąca do Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) po raz pierwszy osiągnęła peryhelium. Odległość, jaka dzieliła obiekt od Słońca wyniosła 77 milionów kilometrów. Zespół ekspertów uruchomił już pierwsze urządzenia badawcze sondy. Teleskopy rejestrują pierwsze ujęcia Słońca, które mamy nadzieję – już niebawem będziemy mogli Wam zaprezentować. Emocje są ogromne, bowiem zdjęcia z wyżej wspomnianej odległości będą należeć do niezwykle precyzyjnych, z uwagi na warunki i wyposażenie sondy.

Sonda Solar Orbiter wizja artystyczna. fot: ESA/Medialab

Czytaj dalej: O misji sondy Solar Orbiter...

Historyczny start pierwszej załogowej misji SpaceX DM-2.

Statki kosmiczne30 maja czekają nas ogromne emocje związane z historycznym startem załogowej misji SpaceX DM-2. Dlaczego historycznym? Będzie to pierwsza od 2011 roku próba wysłania astronautów z terenu Stanów Zjednoczonych na pokład Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS). Misja zostanie przeprowadzona w ramach programu NASA (Commercial Crew Program) przy ścisłej współpracy z firmą SpaceX. Głównym celem pierwszej kontraktowej misji będzie wymiana załogi Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS).

Statek Dragon na szczycie rakiety Falcon 9 fot: SpaceX

Czytaj dalej: O szczegółach misji SpaceX DM-2...

Majowy powrót Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) nad wieczorne polskie niebo

AstronomiaOd ostatnich wieczornych przelotów Międzynarodowej Stacji Kosmicznej minęło prawie 7 tygodni. W końcu po tak długiej przerwie ponownie możemy cieszyć swój wzrok tą popularną wśród miłośników astronomii atrakcją. Koniec maja przyniesie nam cieplejsze dni, które w połączeniu z dogodnymi godzinami przelotów stacji (ISS) będą sprzyjać prowadzeniu obserwacji. Wieczorne przeloty stacji (ISS) będziemy mogli podziwiać aż do 1 czerwca.

Międzynarodowa Stacja Kosmiczna (ISS)

Czytaj dalej: O przelotach i obserwacji Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS)...

Czystsze powietrze nad Europą i Chinami podczas epidemii

ZiemiaSatelity umieszczone na ziemskiej orbicie pokazują nie tylko to, co fizycznie dzieje się na Ziemi, ale również wiele zanieczyszczeń, które znajdują się w atmosferze. Są to na przykład szkodliwe substancje pochodzące z samochodów i ciężarówek, spalania paliw kopalnianych w elektrowniach czy działalności przemysłowej. Okazuje się, że ograniczenie aktywności ludzi związane z epidemią koronawirusa ma dodatkowy skutek, w postaci lepszej jakości powietrza.

Czystsze powietrze nad Europą podczas epidemii wirusa

Czytaj dalej: O czystszym powietrzu nad Europą i Chinami podczas epidemii...

W piątek 20 marca rozpocznie się astronomiczna wiosna 2020

Ziemia20 marca o godzinie 04:50 czasu polskiego rozpocznie się astronomiczna wiosna. Słońce wejdzie w znak Barana. Astronomowie nazywają to miejsce przecięciem ekliptyki czyli płaszczyzny wyznaczonej w przestrzeni przez orbitę Ziemi z równikiem niebieskim. Od 20 marca do początku astronomicznej jesieni dni będą dłuższe niż noce. Jak co roku w ostatnią niedzielę marca przestawimy zegarki z godziny 2:00 na 3:00 przechodząc na czas letni, choć w tym roku radość z nadejścia wiosny zakłóca koronawirus.

Tegoroczna wiosna niestety nie może nas cieszyć w takim stopniu, jak zazwyczaj z uwagi na panującą epidemię koronawirusa.

Czytaj dalej: O astronomicznej wiośnie 2020 oraz dowiedz się jakie warunki pogodowe miały miejsce wiosną 2013-2019...