Patronat medialny 2019

Polska powódź z kosmosu

ZiemiaJapoński astronauta Soichi Noguchi zamieścił w sieci zdjęcie, prezentujące zalany obszar Polski. Centralnym punktem fotografii jest znajdujący się w sporej części pod wodą - Sandomierz. Obraz został wykonany z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) i oznaczony został podpisem - "Powódź we wschodniej Europie. Nasze myśli, modlitwy i nadzieja na szybką odbudowę".

Zalane obszary Polski w oczach kosmosu

Czytaj dalej: o fotografii Japończyka w pełnej rozdzielczości

Żółty karzeł pochłaniany przez gwiazdę?

Planety i EgzoplanetyŻółty karzeł, a dokładniej WASP-12b jest to planeta pozasłoneczna typu "Gorący Jowisz" odkryta w 2008 w ramach programu WASP. Położona jest około 600 lat świetlnych od Ziemi, a jej objętość jest aż sześciokrotnie większa od Jowisza. Orbituje ona w swoim sąsiedztwie z gwiazdą macierzystą w odległości zaledwie 0,0208 j.a, która przyczynia się do jej pochłaniania materii.

Obłok wymiany materii między dwoma obiektami

Czytaj dalej: O analizach raportu

Plama ropy dotarła do Zatoki Meksykańskiej

Satelity i Sondy KosmiczneEuropejska Agencja Kosmiczna podała informacje na temat dotarcia do Zatoki Meksykańskiej olbrzymiej plamy ropy. Plamę ropy zarejestrował radar znajdujący się na satelicie Envisat (Satelita do badania środowiska). Ze zdjęć wykonanych przez radar widzimy dowody na to, że ropa znajdująca się na powierzchni wody dotarła do prądu morskiego który skierowany jest na Zatokę Meksykańska powiedział dr Bertrand Chapron z Instytutu Badawczego do spraw Eksploatacji Mórz.

Plama ropy w Zatoce Meksykańskiej

Czytaj dalej: O wpłynięciu ropy do obszaru prądu morskiego

Międzynarodowa Stacja Kosmiczna nad Twoim domem?

Satelity i Sondy KosmiczneWyobraź sobie, że nagle nad Twoim domem przelatuje olbrzymi statek kosmiczny, szeroki niczym boisko do piłki nożnej, zbudowany z ogniw słonecznych. Ten niesamowity obiekt pojawia się w nocy na niebie, jednak tym razem został ukazany w trzech wymiarach. Mowa tu o Międzynarodowej Stacji Kosmicznej na której przebywa aktualnie 6 członków załogi. Pierwsza stała załoga zamieszkała na niej w 2000 roku.

Kliknij, aby zobaczyć film avi 4MB

Czytaj dalej: O niezwykłych zdjęciach zrobionych przez "Thierry Legault"

Jowisz zmienił swój wygląd!

Planety i EgzoplanetyNajwiększa planeta Układu Słonecznego - Jowisz straciła jeden ze swoich czołowych pasów, który był charakterystycznym znakiem rozpoznawczym dla tej planety, jego południowa części stała się pusta. Naukowcy nie są pewni, co mogło spowodować zniknięcie ciemnego pasma zwanego także "równikowym".

Ciemne pasma na południowej półkuli Jowisza są niewidoczne

Czytaj dalej: Teorie naukowców

5 maj - Kolejny wybuch plazmy na Słońcu

BezpieczeństwoWczoraj sonda SOHO zarejestrowała na Słońcu kolejny wybuch plazmy. Wyrzuty masy były na tyle intensywne, że około 8 maja dostrzeżemy z Ziemi intensywne zorze polarne. Wyrzucona plazma pochodzi z południowo-zachodniej części Słońca. Nie skierowała się bezpośrednio w kierunku naszej planety, jednak tak jak wspomnieliśmy istnieje prawdopodobieństwo, że jej część dotrze do nas około 8 maja. Zjawisko zórz polarnych jest pewne.

Sonda SOHO zarejestrowała wybuch na Słońcu

Czytaj dalej: Film zarejestrowany przed sondę SOHO

7 Maja spadnie deszcz meteorów

Meteory i MeteorytyDeszcz meteorów to wyjątkowo intensywne zjawisko polegające na jednoczesnym przelocie przez atmosferę ziemską wielu meteorów. Szczyt w tym roku przypadnie na 7 maja. Najsilniejsze nasilenie deszczu meteorów przypadnie na półkulę południową, gdzie obserwatorzy będą mogli zobaczyć ponad 30 "spadających gwiazd" na godzinę. Nieważne gdzie mieszkasz, najlepiej szukać ich w piątkowy poranek tuż przed wschodem Słońca.

Deszcz meteorów pojawi się na naszym niebie już za kilka dni