Patronat medialny 2019

Szkocka spółka Clyde Space partnerem budowy polskiego satelity Intuiton-1

AstronautykaBudowa Intuiton-1, satelity z wysokowydajną jednostką obliczeniową do aplikacji sztucznej inteligencji i zaawansowanymi przyrządami do obserwacji Ziemi, wkracza w kolejną fazę. 15 marca 2019 r., realizująca projekt gliwicka firma KP Labs podpisała umowę ze szkocką spółką Clyde Space, na dostarczenie platformy satelitarnej i umieszczenie satelity na niskiej orbicie okołoziemskiej. Wystrzelenie Intuition-1 planowane jest na przełomie 2022 i 2023 roku.

Gliwicka firma KP Labs, podpisała umowę, o wartości ponad 500 tys. funtów ze Clyde Space.

Czytaj dalej: O szczegółach współpracy i budowie satelity Intuiton-1...

W środę 20 marca rozpocznie się astronomiczna wiosna 2019

Ziemia20 marca o godzinie 22:58 czasu polskiego rozpocznie się astronomiczna wiosna. Słońce wejdzie w znak Barana. Astronomowie nazywają to miejsce przecięciem ekliptyki czyli płaszczyzny wyznaczonej w przestrzeni przez orbitę Ziemi z równikiem niebieskim. Od środy do początku astronomicznej jesieni dni będą dłuższe niż noce. Jak co roku w ostatnią niedzielę marca przestawimy zegarki z godziny 2:00 na 3:00 przechodząc na czas letni, choć kto wie, czy już wkrótce zmiany czasu nie zostaną zniesione.

Dokładnie rok temu przygotowywaliśmy się na prognozowane ochłodzenie do nawet -10°C oraz kilkudniowe opady śniegu

Czytaj dalej: O astronomicznej wiośnie i sprawdź jaka pogoda miała miejsce w poprzednich latach...

Misja Sojuz MS-12 - nowa załoga dotarła na pokład Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS)

Statki kosmiczne14 marca o godzinie 20:14 czasu polskiego z wyrzutni 1/PU-5 na Bajkonurze wystrzelona została rakieta nośna Sojuz-FG, która wyniosła na orbitę załogowy statek kosmiczny Sojuz MS-12. Jego połączenie z Międzynarodową Stacją Kosmiczną nastąpiło w nocy 15 marca o godzinie 02:01 czasu polskiego. Aktualnie rakiety typu Sojuz służą do transportu kosmonautów na pokład Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) oraz do wynoszenia ciężkich ładunków na orbitę. W ramach misji MS-12 na pokład stacji został dostarczony statek ratowniczy oraz nowa stała załoga.

15.03.2019 Start rakiety Sojuz w ramach misji MS-12. Autor: NASA

Czytaj dalej: O szczegółach misji Sojuz MS-12...

Astrobazy zapraszają wiosną

AstronomiaObserwacje gwiazdozbiorów wiosennego nieba to propozycja oferowana w marcu i kwietniu przez Astrobazy Kopernik. Zajęcia odbywają się w obserwatoriach w Kruszwicy (powiat inowrocławski), Żninie, Jabłonowie Pomorskim (powiat brodnicki), Inowrocławiu, Brodnicy i Unisławiu (powiat chełmiński). Astrobazy to nowoczesne, ogólnodostępne obserwatoria astronomiczne zlokalizowane na terenie województwa kujawsko-pomorskiego, które powstały dzięki realizacji projektu finansowanego z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.

Budynek Astrobazy w Kruszwicy.

Czytaj dalej: O wiosennych atrakcjach w Astrobazach...

Przyszłość technologii jest kobietą

Astronautyka„Szklany sufit” już dawno zaczął pękać. Działania prowadzone od lat przez środowisko feministyczne, nacisk na równouprawnienie i różnorodność na wszystkich etapach edukacji, a przede wszystkim ambicje i preferencje samych kobiet, co do wyboru zawodu, coraz silniej wpływają na obecny rynek pracy. Kobieta przestała być postrzegana jako pracownik drugiej kategorii, a wręcz jej obecność w kadrach stała się pożądana.

Przyszłość technologii jest kobietą

Czytaj dalej: O udziale kobiet w rozwoju nowych technologii...

Lądownik InSight natrafił na przeszkodę podczas próby wbijania się w marsjański grunt.

Satelity i Sondy Kosmiczne1 marca lądownik InSight rozpoczął proces wbijania się w marsjański grunt za pomocą instrumentu HP3. Instrument HP3 (Heat Flow and Physical Properties Package ) to próbnik służący do pomiaru strumienia ciepła z wnętrza czerwonej planety. Docelowo próbnik będzie wprowadzony po raz pierwszy w historii badań Marsa na głębokość wynoszącą aż 5 metrów. Jednak żeby to nastąpiło muszą zostać wyeliminowane przeszkody z jakimi napotkał się już na starcie.

Zdjęcie próbnika (HP3) po ustawieniu na powierzchni Marsa w dniu 12 lutego 2019r.
Autor: NASA/JPL-Caltech/DLR

Czytaj dalej: O napotkanych problemach podczas wbijania się w marsjański grunt...

Zmiana czasu w UE zostanie zniesiona w 2021 roku?

ZiemiaZmiana czasu na letni i zimowy w Unii Europejskiej powinna zostać zniesiona w 2021 roku, ustalono podczas głosowania komisji transportu Parlamentu Europejskiego. Każdy kraj będzie mógł jednak podjąć decyzję o tym, czy faktycznie chce, by na jego terytorium nie dokonywano już zmian w pracy wskazówek zegarów. Europosłowie zaproponowali, by ostatnia zmiana w tych krajach UE, które postanowią na zawsze wybrać czas letni nastąpiła w ostatnią niedzielę marca 2021 roku.

Co ciekawe, ustalenia zupełnie wykluczają możliwość stosowania dotychczasowego schematu, tj. zmiany czasu dwa razy w roku.

Czytaj dalej: O rezygnacji ze zmian czasu...