Patronat medialny 2020

21.06.2020 Bardzo płytkie częściowe zaćmienie Słońca widoczne z części obszaru Bieszczadzkiego Parku Narodowego

SłońceJuż jutro 21 czerwca o godzinie 7:46 (czasu polskiego) z części obszaru Bieszczadzkiego Parku Narodowego "Przełęcz Użocka" będzie można zaobserwować bardzo płytkie częściowe zaćmienie Słońca, którego transmisję zapowiedział przeprowadzić Karol Wójcicki znany m.in z profilu społecznościowego Z głową w gwiazdach w serwisie Facebook.

Bardzo płytkie częściowe zaćmienie Słońca 21.06.2020 Bieszczady

Czytaj dalej: O bardzo płytkim zaćmieniu Słońca...

20 czerwca rozpocznie się astronomiczne lato 2020. Porównujemy pogodę z ostatnich lat

ZiemiaDziś 20 czerwca o godzinie 23:44 czasu polskiego Słońce przemieści się w znak Raka. Oznacza to dla nas rozpoczęcie astronomicznego lata. Dzisiejszy dzień będzie najdłuższym dniem w roku, potrwa 16 godzin i 21 minut w południowej części Polski natomiast w północnej części naszego kraju o około godzinę dłużej. Pora letnia cieszyć nas będzie aż do 22 września, kiedy to zastąpi ją jesień.

20 czerwca będzie najdłuższym dniem 2020 roku

Czytaj dalej: O nadejściu astronomicznego lata 2020...

19.06.2020 dojdzie do zakrycia Wenus przez Księżyc

AstronomiaOd dłuższego czasu z obszaru Polski nie sposób było obserwować zjawiskowe zakrycie planety przez Księżyc. Już jutro, tj. 19.06.2020 roku przynajmniej częściowo dojdzie w tej kwestii do zmiany, bowiem miejsce będzie mieć stosunkowo długo wyczekiwane zakrycie drugiej w kolejności od Słońca planety naszego Układu Słonecznego. Smaczku dodaje fakt, że zarówno Wenus jak i Księżyc będą znajdować się w podobnej fazie. Określając wprost - sierp większy przysłoni ten mniejszy. Niestety warunki do obserwacji nie będą najlepsze i tylko nieco lepiej wyposażeni obserwatorzy nieba będą mogli pokusić się o podjęcie prób upolowania zjawiska.

Symulacja zakrycia Wenus przez Księżyc. 19.06.2020 godz. 10:13 czasu polskiego

Czytaj dalej: O zakryciu Wenus przez Księżyc...

Obłoki srebrzyste nad Polską - Wasze zdjęcia!

AstronomiaNad Polskę zawitały obłoki srebrzyste -stosunkowo rzadkie zjawisko, które potrafi zachwycić nawet najbardziej doświadczonego miłośnika obserwacji nieba. Wysłaliście już do nas pierwsze materiały zdjęciowe, które rzecz jasna udostępniamy w dalszej części aktualności. Wyjaśniamy również krótko czym właściwie są tajemnicze obłoki srebrzyste, które najłatwiej namierzyć późną wiosną lub latem. To jednak nie jest jedyny warunek jaki musi zostać spełniony, by móc je zaobserwować.

Obłoki srebrzyste nad Polską fot: Joseph

Czytaj dalej: O obłokach srebrzystych i zobacz zdjęcia...

Sonda Solar Orbiter 77 milionów km od Słońca. Wkrótce pierwsze zdjęcia!

Satelity i Sondy Kosmiczne15 czerwca 2020 roku sonda Solar Orbiter należąca do Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) po raz pierwszy osiągnęła peryhelium. Odległość, jaka dzieliła obiekt od Słońca wyniosła 77 milionów kilometrów. Zespół ekspertów uruchomił już pierwsze urządzenia badawcze sondy. Teleskopy rejestrują pierwsze ujęcia Słońca, które mamy nadzieję – już niebawem będziemy mogli Wam zaprezentować. Emocje są ogromne, bowiem zdjęcia z wyżej wspomnianej odległości będą należeć do niezwykle precyzyjnych, z uwagi na warunki i wyposażenie sondy.

Sonda Solar Orbiter wizja artystyczna. fot: ESA/Medialab

Czytaj dalej: O misji sondy Solar Orbiter...

Historyczny start pierwszej załogowej misji SpaceX DM-2.

Statki kosmiczne30 maja czekają nas ogromne emocje związane z historycznym startem załogowej misji SpaceX DM-2. Dlaczego historycznym? Będzie to pierwsza od 2011 roku próba wysłania astronautów z terenu Stanów Zjednoczonych na pokład Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS). Misja zostanie przeprowadzona w ramach programu NASA (Commercial Crew Program) przy ścisłej współpracy z firmą SpaceX. Głównym celem pierwszej kontraktowej misji będzie wymiana załogi Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS).

Statek Dragon na szczycie rakiety Falcon 9 fot: SpaceX

Czytaj dalej: O szczegółach misji SpaceX DM-2...

Majowy powrót Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) nad wieczorne polskie niebo

AstronomiaOd ostatnich wieczornych przelotów Międzynarodowej Stacji Kosmicznej minęło prawie 7 tygodni. W końcu po tak długiej przerwie ponownie możemy cieszyć swój wzrok tą popularną wśród miłośników astronomii atrakcją. Koniec maja przyniesie nam cieplejsze dni, które w połączeniu z dogodnymi godzinami przelotów stacji (ISS) będą sprzyjać prowadzeniu obserwacji. Wieczorne przeloty stacji (ISS) będziemy mogli podziwiać aż do 1 czerwca.

Międzynarodowa Stacja Kosmiczna (ISS)

Czytaj dalej: O przelotach i obserwacji Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS)...

Dlaczego na tle Księzyca w ...
KSIĄŻKI I CZASOPISMA ASTRONOMICZNE
23-07-2020 11:02
TELESKOP N-T BRESSER-Messie...
293 3 Janusz1944
09-06-2020 01:12
Jeszcze raz światło popiela...
184 1 pawlo-b
20-05-2020 22:24
Identyfikacja teleskopu.
149 0 bartek
16-05-2020 17:47
samolot czy ufo
627 2 pawlo-b
15-05-2020 23:13

Perseidy 2020. Najbardziej wyczekiwany rój meteorów w tym roku!

Autor: astronomia24