Patronat medialny 2022

NASA International Space Apps Challenge po raz drugi w Rzeszowie

Astronomia48 godzin na stworzenie innowacyjnej koncepcji kosmicznej będą mieli uczestnicy XI edycji międzynarodowego hackathonu organizowanego przez NASA. Już po raz drugi, z inicjatywy Podkarpackiego Centrum Innowacji, w Rzeszowie odbędzie się lokalna edycja tego wydarzenia. Celem wydarzenia jest wszechstronne wsparcie potencjału rozwojowego uczniów i studentów jako młodych innowatorów, realizujących autorskie projekty i prototypy rozwiązań w obszarze lotnictwa i kosmonautyki na Podkarpaciu.

NASA International Space Apps Challenge po raz drugi w Rzeszowie<
fot. pcinn.org

Czytaj dalej: O NASA International Space Apps Challenge 2022...

13 lipca czeka nas wielka pełnia "Superksiężyc"

KsiężycW środę 13 lipca czeka nas ciekawe zjawisko astronomiczne. Księżyc osiągnie perygeum, któremu będzie towarzyszyć pełnia. Perygeum to punkt, w którym Księżyc na orbicie okołoziemskiej znajduje się najbliżej naszej planety. Połączenie tych dwóch zjawisk niemal w jednym czasie stworzy nam wyśmienite warunki do obserwacji. Tarcza naszego naturalnego satelity będzie optycznie większa (14%) i bardziej jasna (30%). Ostatni raz tego typu zjawisko mogliśmy podziwiać 14 czerwca bieżącego roku.

Podczas perygeum odległość Księżyca od Ziemi wyniesie 357 tysięcy km.
fot. Astronomia24.com

Czytaj dalej: O zjawisku jakim jest "Superksiężyc"...

NASA prezentuje kolejne zdjęcia z Teleskopu Jamesa Webba!

TeleskopyMamy kolejne jeszcze "ciepłe" zdjęcia wykonane przez Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba. Podczas wczorajszej transmisji o godzinie 16:30 czasu polskiego Agencja Kosmiczna NASA zaprezentowała nowe fantastyczne zdjęcia o niespotykanej dotąd jakości pochodzące oczywiście z Teleskopu Webba. Na opublikowanych fotografiach widzimy obszar gwiazdotwórczy Mgławicy Carina (NGC 3372), widmo egzoplanety WASP-96 b, Mgławicę Pierścień Południowy (NGC 3132, znana też jako Rozerwana Ósemka), a także grupę galaktyk Kwintet Stephana.

Grupa Galaktyk Kwintet Stephana.
fot. NASA, ESA, CSA, and STScI.

Czytaj dalej: O nowych zdjęciach wykonanych przez Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba...

Pierwsze naukowe zdjęcie z Teleskopu Jamesa Webba!

TeleskopyAgencja kosmiczna NASA opublikowała pierwsze naukowe zdjęcie wykonane przez Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba. Prezentacji dokonał sam prezydent Stanów Zjednoczonych Joe Biden. Na przedstawionej fotografii możemy zobaczyć obraz z bardzo odległymi galaktykami, będący najgłębszym i najostrzejszym do tej pory obrazem w podczerwieni odległego Wszechświata.

Gromada galaktyk SMACS 0723 i soczewkowanie grawitacyjne.
fot. NASA, ESA, CSA, and STScI.

Czytaj dalej: O pierwszym naukowym zdjęciu z Teleskopu Jamesa Webba!...

Teoria względności i jej tajemnice - Recenzja kolejnej części serii dla młodzieży

Książki i czasopisma astronomiczneZgodnie z obietnicą prezentujemy drugą książkę wchodzącą w skład serii skierowanej do młodszego grona odbiorców. Autor poświęca się tym razem zakresowi, który obejmuje teorię względności. Znów mamy do czynienia z doskonale skonstruowaną treścią, oprawą graficzną i przejrzystością przekazu. Jeśli więc oczekujecie od książki kierowanej do dzieci i młodzieży jasnego, precyzyjnego przekazu, to z pewnością go otrzymacie. Nie ulega wątpliwości, że stopień przyswajalności wiedzy jest w tym przypadku bardzo wysoki.

Jeśli oczekujecie od książki kierowanej do dzieci i młodzieży jasnego, precyzyjnego przekazu,
to z pewnością go otrzymacie

Czytaj dalej: Recenzję książki "Teoria względności i jej tajemnice"...

Milowy krok w obszarze badań nad zjawiskiem przyspieszonej ekspansji Wszechświata

Satelity i Sondy KosmiczneThales Alenia Space spółka joint venture Thales (67%) i Leonardo (33%) poinformowały, że zakończyły się prace nad integracją podzespołów satelity Euclid. Obiekt zostanie przetransportowany do zakładu Thales Alenia Space w Cannes. Na miejscu przeprowadzone zostaną testy środowiskowe przed startem. Euclid to zaawansowane rozwiązanie technologiczne, które będzie odgrywać wiodącą rolę w wymagających misjach naukowych Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) przy udziale wielu międzynarodowych organizacji, w tym francuskiej i włoskiej agencji kosmicznej (CNES i ASI). Misja ta ma na celu zgłębienie tajemnic ciemnej energii oraz ciemnej materii.

Zakończono integrację satelity naukowego Euclid badającego ciemną energię i materię kosmiczną. Satelita zostanie przetransportowany z Turynu do bazy Thales Alenia Space w Cannes.
fot. thalesaleniaspace.com

Czytaj dalej: O pracach nad satelitą Euclid...

Kosmos i jego tajemnice - Recenzja książki doskonałej dla młodszego grona odbiorców

Książki i czasopisma astronomiczneKosmos i jego tajemnice to książka skierowana do nieco młodszego grona odbiorców. Naszym zdaniem garściami czerpać będą z niej zarówno dzieci 5-letnie, jak również ciekawi świata i Wszechświata nastolatkowie pragnący na poważniej zrozumieć podstawy szeroko pojętej astronomii, a tym samym utworzyć zalążek do rozwoju pasji. Jeśli więc szukacie dla swoich pociech atrakcyjnej i wypełnionej wiedzą książki, to nie zastanawiajcie się dłużej niż przez czas jaki poświęcicie na przeczytanie naszej recenzji. Nie ulega bowiem wątpliwości, że Wydawnictwo Adamada wypuściło na rynek kompletną, świetnie zaprojektowaną pozycję.

Nie ulega wątpliwości, że Wydawnictwo Adamada wypuściło na rynek kompletną,