Patronat medialny

Astronomia24 Astronomia24

Polski sektor kosmiczny coraz mocniejszy w Europie

AstronautykaZ końcem maja odbędzie się Forum Sektora Kosmicznego 2018, czyli najważniejsze wydarzenie gospodarcze dla firm, instytucji i przedstawicieli świata nauki, zaangażowanych w rozwój tej dynamicznej gałęzi polskiego biznesu. Jednym z najważniejszych punktów programu będzie prezentacja sukcesów osiągniętych dzięki Polskiej Strategii Kosmicznej, a także możliwości współpracy polskich firm w ramach nowych programów i misji realizowanych przez ESA, Unię Europejską oraz liderów światowego sektora kosmicznego.

Logo Forum Sektora Kosmicznego 2018

Czytaj dalej: O Forum Sektora Kosmicznego 2018...

27 lipca czeka nas najdłuższe całkowite zaćmienie Księżyca w XXI wieku i Wielka opozycja Marsa!

Księżyc27.07.2018 roku czeka nas całkowite zaćmienie Księżyca, czyli jedno z najciekawszych, jeżeli nie najciekawsze zjawisko astronomiczne w 2018 roku! Będzie to jednocześnie pierwsza od 3 lat okazja do obserwacji całkowitego zaćmienia Księżyca w Polsce. To jednak nie wszystko, bowiem tego samego dnia dojdzie do pierwszej od 15 lat Wielkiej opozycji Marsa! To niewyobrażalne, że będzie mieć ona miejsce dokładnie tego samego dnia, co wyżej wspomniane całkowite zaćmienie Księżyca! Jako portal Astronomia24.com zrobimy więc wszystko abyście tych wyjątkowych zjawisk nie przegapili i przystąpili do nich doskonale przygotowani. Zapraszamy do szerokiego materiału!

Całkowite zaćmienie Księżyca w 2015 roku. fot: kajo1985

Czytaj dalej: O całkowitym zaćmieniu Księżyca i Wielkiej opozycji Marsa!...

Rozpoczęto kopanie fundamentów pod Ekstremalnie Wielki Teleskop (ELT)

TeleskopyEuropejskie Obserwatorium Południowe poinformowało o rozpoczęciu kopania fundamentów pod Ekstremalnie Wielki Teleskop (ELT), który powstanie na wzgórzu Cerro Armazones w Chile. W pierwszej kolejności zostały wykopane fundamenty pod konstrukcję główną kopuły teleskopu (ELT). Efekt tych prac możemy obejrzeć na opublikowanych zdjęciach przez ESO. Widzimy na nich wyraźny zarys struktury głównej teleskopu i otoczenia. Po ukończeniu prac budowlanych na przygotowanych fundamentach osiądzie kopuła o wysokości 80 metrów.

Budowa fundamentów na szczycie Cerro Armazones fot: ESO.org

Czytaj dalej: O budowie Ekstremalnie Wielkiego Teleskopu (ELT)...

Satelita Biomass zmierzy ilość lasów na Ziemi. W misji uczestniczą inżynierowie z SENER Polska.

AstronautykaCelem misji Biomass jest „ważenie” drzew na naszej planecie, aby lepiej zrozumieć obieg węgla w środowisku i procesy globalnego ocieplenia. Udział w misji organizowanej przez Europejską Agencję Kosmiczną (ESA) weźmie firma SENER Polska, która zdobyła kontrakt na zaprojektowanie urządzeń do montażu i testów struktury satelity oraz jego głównego instrumentu badawczego.

Artystyczna wizja satelity Biomass fot: Airbus

Czytaj dalej: O szczegółach misji Biomass...

W nocy 8 na 9 maja opozycja Jowisza. Planeta najbliżej Ziemi w tym roku.

Planety i EgzoplanetyW nocy z 8 na 9 maja będą panować najlepsze warunki do obserwacji Jowisza w 2018 roku. Piąta w kolejności oddalenia od Słońca i zarazem największa planeta Układu Słonecznego zbliży się do Ziemi na najmniejszą odległość w tym roku. Blask planety będzie większy niż zwykle. Na wschodnim horyzoncie nieba zauważymy planetę już po zachodzie słońca. Do największego zbliżenia gazowego olbrzyma do Ziemi dojdzie 9 maja o godzinie 02:39 czasu polskiego.

Jowisz, Europa, Io 2018 fot: cmk Link

Czytaj dalej: O opozycji Jowisza i obserwacjach...

5 maja bezzałogowy lądownik InSight zostanie wysłany na Marsa

Statki kosmiczne5 maja o godzinie 13:05 czasu polskiego z bazy Vandenberg należącej do Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych w Kalifornii wystartuje rakieta nośna Atlas-5/401, która wyniesie na trajektorię międzyplanetarną wiodącą ku Marsowi lądownik InSight w ramach programu Discovery i dwa pikosatelity projektu MarCO (Mars Cube One). Bezzałogowy lądownik InSight wyląduje na Marsie końcem listopada 2018 roku. Wyposażony będzie w kilka przyrządów naukowych oraz chip, na którym zapisane zostaną nazwiska mieszkańców naszej planety.

Lądownik InSight - Misja potrwa dwa lata ziemskie fot: NASA

Czytaj dalej: O misji lądownika InSight i szczegółach badań (Transmisja na żywo)...

Maksimum meteorów z roju Eta Akwarydy - 5/6 maja 2018

Meteory i MeteorytyPo maksimum meteorów z roju Lirydów przyszedł czas na jeszcze bardziej efektowny rój meteorów tej wiosny. Mowa oczywiście o Eta Akwarydach, które rozpoczynają swoją coroczną aktywność już 19 kwietnia. Za kilka dni, a więc w nocy z 5 na 6 maja będziemy mogli zaobserwować największą aktywność tego roju dochodzącą do nawet 60 obiektów w ciągu jednej godziny. Warto jednak pamiętać, że Eta Akwarydy najlepiej obserwować przed świtem.

Eta Akwarydy Autor: Jeff BerkesAutor: Jeff Berkes