Patronat medialny 2020

Kalendarz zjawisk astronomicznych w 2020 roku.

AstronomiaTradycyjnie jak co roku publikujemy na naszym portalu kalendarz najciekawszych zjawisk astronomicznych czekających nas w 2020 roku. W przyszłym roku standardowo będziemy mogli podziwiać wiele ciekawych koniunkcji ciał niebieskich, opozycji planet czy też ulubionych przez Was rojów meteorów. W 2020 roku jednym z najciekawszych zjawisk dla obserwatorów w naszym kraju będzie z całą pewnością bardzo bliska koniunkcja Jowisza z Saturnem w dniu 21 grudnia. Zapraszamy do zapoznana się z nowym kalendarzem!

Kalendarz zjawisk astronomicznych w 2020 roku.

Czytaj dalej: Zobacz kalendarz zjawisk astronomicznych w 2020 roku...

Wigilia 2019: Jak znaleźć pierwszą gwiazdkę na niebie

AstronomiaRadosny i wyjątkowy okres świąt Bożego Narodzenia zbliża się wielkimi krokami. Tradycyjnie już 24 grudnia zasiądziemy do wieczerzy wigilijnej. Większość z Was swoją wieczerzę rozpocznie gdy na niebie pojawi się pierwsza gwiazdka, która zaświeci tuż po zachodzie Słońca. Wiele osób zadaje pytanie, gdzie w tym roku odnajdziemy na niebie pierwszą symboliczną, najjaśniejszą i długo wyczekiwaną pierwszą gwiazdkę. Jak co roku przygotowaliśmy dla Was krótki poradnik oraz materiał wideo, który rozwieje wasze wątpliwości.

Pierwsza gwiazdka pojawi się tuż po zachodzie Słońca

Czytaj dalej: O pierwszej gwiazdce 2019...

Maksimum meteorów z roju Ursydów 2019 - Noc z 22/23 grudnia

Meteory i MeteorytyKoniec 2019 roku zbliża się nieubłaganie, a liczba atrakcji pozostałych dla obserwatorów nocnego nieba jest już stosunkowo niewielka. W samą końcówkę roku będziemy mogli podziwiać jeszcze jeden ciekawy rój meteorów, a mowa o Ursydach. Rój ten jest aktywny na nocnym niebie niemalże przez całą noc od 17 do 26 grudnia jednak to w nocy z 22 na 23 grudnia będziemy mogli zaobserwować jego największą aktywność przewidywaną na około 10 obiektów w ciągu godziny. Warto wspomnieć, że Ursydy lubią zaskakiwać podczas obserwacji czego byliśmy świadkami w 2014 roku, gdy podczas maksimum mogliśmy zaobserwować ilość obiektów na poziomie 50!

Prędkość meteorów z roju Ursydów wynosi 33 km/s. Autor: Jean Clark

Czytaj dalej: O maksimum meteorów z roju Ursydów 2019...

22 grudnia o godz. 05:19 rozpocznie się astronomiczna zima 2019

Ziemia22 grudnia o godzinie 05:19 rozpocznie się astronomiczna zima. Słońce przejdzie ze znaku Strzelca w znak Koziorożca. Astronomiczna zima rozpoczyna się w momencie przesilenia zimowego i trwać będzie aż do równonocy wiosennej (20 marca). Dzień będzie należał do najkrótszych dni w tym roku i trwać będzie zaledwie 7 godzin i 42 minuty. Na półkuli północnej będzie to najkrótszy dzień w roku, a na półkuli południowej najdłuższy.

Astronomiczna zima 2019 rozpocznie się 22 grudnia o godzinie 05:19

Czytaj dalej: O astronomicznej zimie i porównaj pogodę z lat ubiegłych...

SENER Polska wyprodukuje urządzenia do montażu paneli słonecznych satelity JUICE - największych w historii misji międzyplanetarnych

AstronautykaFirma SENER Polska zdobyła kontrakt na zaprojektowanie i wyprodukowanie zestawu urządzeń wspomagających montaż oraz testy paneli słonecznych dla satelity JUICE, jednej z największych misji Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA). Zleceniodawcą kontraktu jest Airbus Defence and Space Netherlands. Upiter ICy moons Explorer (JUICE) to pierwsza duża misja programu Kosmiczna Wizja 2015-2025 Europejskiej Agencji Kosmicznej

Wizualizacja satelity JUICE. Fot.: ESA /ATG medialab/NASA/J. Nichols/ University of Arizona/DLR

Czytaj dalej: O urządzeniach do montażu paneli słonecznych satelity JUICE...

Mars. W poszukiwaniu życia - recenzja dojrzałej książki od PWN

Książki i czasopisma astronomiczneMars. W poszukiwaniu życia to książka bardzo dokładnie opisująca to, co ludzkość wie już o Czerwonej Planecie. Dzięki jej zawartości szczegółowo poznajemy historię badań planety, dowiadujemy się wszystkiego, co możliwe o szeroko pojętych śladach i dowodach istnienia życia, ale też zaczynamy dostrzegać ile teorii upadło, a ile nowych powstało przez blisko dwieście lat prób ludzkości zmierzających do rozszyfrowania tej intrygującej planety.

Cieszy fakt, że na rynku pojawiają się poważne pozycje, które próbują podsumować to, co ludzkości udało się osiągnąć, ale też potrafiące wskazać błędy popełniane przez te wszystkie lata badań.

Czytaj dalej: Recenzję książki Mars. W poszukiwaniu życia...

Trwa aktywność meteorów z roju Geminidów. Maksimum w nocy z 13 na 14 grudnia.

Meteory i MeteorytyJak co roku w połowie grudnia mamy doskonałą okazję podziwiać szczyt aktywności meteorów z roju Geminidów, który nastąpi już w nocy z 13 na 14 grudnia. W tym roku warunki do obserwacji maksimum nie będą idealne, a wszystko za sprawą Księżyca znajdującego się zaledwie dobę po pełni, którego jasny blask uniemożliwi dostrzeżenie najsłabszych a zarazem najliczniejszych obiektów. Z uwagi na niekorzystne warunki w ciągu godziny będzie można zaobserwować do 70 obiektów - zaraz po tym, gdy radiant roju znajdzie się w zenicie.

Rój Geminidów aktywny jest od 7 do 17 grudnia. fot: Thomas W. Earle