Patronat medialny 2020

Meteory i Meteoryty - nowość od PWN

Książki i czasopisma astronomiczneDziś swoją premierę ma książka "Meteory i Meteoryty" od Wydawnictwa PWN. Nie musimy więc zachęcać, bo to właściwie pewniak za sprawą poruszonej tematyki, ale też jakości do jakiej przyzwyczaiło nas już wydawnictwo. W  niniejszej publikacji autor szczegółowo przedstawił klasyfikację, budowę i genezę meteorytów. Zawarł w niej wyniki badań przeprowadzonych zgodnie z nowoczesnymi metodami geochemii elektronicznej, takimi jak: mikrosonda elektronowa, mikroskopia elektronowa i spektrometria mas.

Meteory i Meteoryty - nowość od PWN

Czytaj dalej: O nowej książce "Meteory i Meteoryty" od wydawncitwa PWN...

Maksimum meteorów z roju Kwadrantydów 2020 - Noc z 3/4 stycznia

Meteory i MeteorytyPoczątek roku wita miłośników astronomii jednym z ciekawszych zjawisk na nocnym niebie. W nocy z 3 na 4 stycznia będziemy mieli okazję do podziwiania maksimum meteorów z roju Kwadrantydów. Aktywność tego roju należy do bardzo wysokich - w ciągu godziny możemy zaobserwować teoretycznie nawet do ~100 obiektów. Kwadrantydy będą widoczne na niebie do 7 stycznia. Jednak z każdym kolejnym dniem po maksimum aktywność będzie znacząco spadać.

Wzrost aktywności Kwadrantydów jest bardzo krótki i gwałtowny fot: NightChina.net

Czytaj dalej: O maksimum meteorów z roju Kwadrantydów 2020...

Kalendarz zjawisk astronomicznych w 2020 roku.

AstronomiaTradycyjnie jak co roku publikujemy na naszym portalu kalendarz najciekawszych zjawisk astronomicznych czekających nas w 2020 roku. W przyszłym roku standardowo będziemy mogli podziwiać wiele ciekawych koniunkcji ciał niebieskich, opozycji planet czy też ulubionych przez Was rojów meteorów. W 2020 roku jednym z najciekawszych zjawisk dla obserwatorów w naszym kraju będzie z całą pewnością bardzo bliska koniunkcja Jowisza z Saturnem w dniu 21 grudnia. Zapraszamy do zapoznana się z nowym kalendarzem!

Kalendarz zjawisk astronomicznych w 2020 roku.

Czytaj dalej: Zobacz kalendarz zjawisk astronomicznych w 2020 roku...

Wigilia 2019: Jak znaleźć pierwszą gwiazdkę na niebie

AstronomiaRadosny i wyjątkowy okres świąt Bożego Narodzenia zbliża się wielkimi krokami. Tradycyjnie już 24 grudnia zasiądziemy do wieczerzy wigilijnej. Większość z Was swoją wieczerzę rozpocznie gdy na niebie pojawi się pierwsza gwiazdka, która zaświeci tuż po zachodzie Słońca. Wiele osób zadaje pytanie, gdzie w tym roku odnajdziemy na niebie pierwszą symboliczną, najjaśniejszą i długo wyczekiwaną pierwszą gwiazdkę. Jak co roku przygotowaliśmy dla Was krótki poradnik oraz materiał wideo, który rozwieje wasze wątpliwości.

Pierwsza gwiazdka pojawi się tuż po zachodzie Słońca

Czytaj dalej: O pierwszej gwiazdce 2019...

Maksimum meteorów z roju Ursydów 2019 - Noc z 22/23 grudnia

Meteory i MeteorytyKoniec 2019 roku zbliża się nieubłaganie, a liczba atrakcji pozostałych dla obserwatorów nocnego nieba jest już stosunkowo niewielka. W samą końcówkę roku będziemy mogli podziwiać jeszcze jeden ciekawy rój meteorów, a mowa o Ursydach. Rój ten jest aktywny na nocnym niebie niemalże przez całą noc od 17 do 26 grudnia jednak to w nocy z 22 na 23 grudnia będziemy mogli zaobserwować jego największą aktywność przewidywaną na około 10 obiektów w ciągu godziny. Warto wspomnieć, że Ursydy lubią zaskakiwać podczas obserwacji czego byliśmy świadkami w 2014 roku, gdy podczas maksimum mogliśmy zaobserwować ilość obiektów na poziomie 50!

Prędkość meteorów z roju Ursydów wynosi 33 km/s. Autor: Jean Clark

Czytaj dalej: O maksimum meteorów z roju Ursydów 2019...

22 grudnia o godz. 05:19 rozpocznie się astronomiczna zima 2019

Ziemia22 grudnia o godzinie 05:19 rozpocznie się astronomiczna zima. Słońce przejdzie ze znaku Strzelca w znak Koziorożca. Astronomiczna zima rozpoczyna się w momencie przesilenia zimowego i trwać będzie aż do równonocy wiosennej (20 marca). Dzień będzie należał do najkrótszych dni w tym roku i trwać będzie zaledwie 7 godzin i 42 minuty. Na półkuli północnej będzie to najkrótszy dzień w roku, a na półkuli południowej najdłuższy.

Astronomiczna zima 2019 rozpocznie się 22 grudnia o godzinie 05:19