5 maja bezzałogowy lądownik InSight zostanie wysłany na Marsa

Statki kosmiczne5 maja o godzinie 13:05 czasu polskiego z bazy Vandenberg należącej do Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych w Kalifornii wystartuje rakieta nośna Atlas-5/401, która w ramach programu Discovery wyniesie na trajektorię międzyplanetarną wiodącą ku Marsowi lądownik InSight i dwa pikosatelity projektu MarCO (Mars Cube One). Bezzałogowy lądownik InSight wyląduje na Marsie końcem listopada 2018 roku. Wyposażony będzie w kilka przyrządów naukowych oraz chip, na którym zapisane zostaną nazwiska mieszkańców naszej planety.

Lądownik InSight - Misja potrwa dwa lata ziemskie fot: NASA

Chęć udziału w projekcie zgłosiło łącznie ponad 2,4mln mieszkańców Ziemi. Celem misji nie będzie rzecz jasna jedynie wyniesienie danych na Czerwoną Planetę, a przede wszystkim zbadanie jej głębokiego wnętrza. W 2015 roku blisko 827 000 osób zgłosiło się o dodanie swoich nazwisk do mikroczipa krzemowego na pokładzie statku kosmicznego. NASA zdecydowała się na dodanie drugiego mikroukładu, dając mieszkańcom Ziemi kolejną szansę na przesłanie swoich nazwisk na Marsa. Zgłoszenia przyjmowane były od 2 października do 1 listopada 2017 roku. Łącznie swoje dane wysłało 2 499 807 mieszkańców naszej planety.

"Mars wciąż podnieca entuzjastów przestrzeni w każdym wieku", powiedział Bruce Banerdt, główny badacz InSight z misji Jet Propulsion Laboratory firmy NASA w Pasadenie w Kalifornii. "Ta szansa pozwala im stać się częścią statku kosmicznego, który zbada wnętrze Czerwonej Planety".

InSight będzie pierwszą misją, której celem będzie zbadanie głębokiego wnętrza Marsa. Te i inne badania InSight przyczynią się do lepszego zrozumienia formowania i ewolucji wszystkich skalistych planet, w tym Ziemi. Lądownik ma osiąść na wulkanicznej równinie Elysium Planitia, w pobliżu równika Marsa. Obszar ten został wybrany nieprzypadkowo. Z tej lokalizacji będzie możliwy odbiór niezakłóconych fal sejsmicznych, jak również wbicie urządzenia do pomiaru strumienia ciepła. Jeżeli pójdzie wszystko zgodnie z zakładanym planem, to start odbędzie się już 5 maja. Przypomnieć wypada, że start był zaplanowany na marzec 2016 roku, jednak w grudniu 2015 roku z przyczyn technicznych start odwołano.

Wyposażenie lądownika InSight:

- Seismic Experiment for Interior Structure (SEIS) - sejsmometr do pomiaru trzęsień "ziemi"

- Heat Flow and Physical Properties Package (HP3) - próbnik do pomiaru strumienia ciepła z wnętrza planety

- Rotation and Interior Structure Experiment (RISE) – przyrząd służący do pomiaru przesunięcia dopplerowskiego

- Dwie kamery (Na wysięgniku oraz korpusie lądownika)

Warto również zwrócić uwagę, że na pokładzie rakiety Atlas-5/401 znajdą się dwa pikosatelity projektu MarCO (Mars Cube One). Do ich głównego zadania należeć będzie komunikacja z łazikiem InSight i przekazywanie odebranych sygnałów, jakie będzie wysyłał podczas lądowania. Przy zastosowaniu takiego rozwiązania będzie możliwe szybsze potwierdzenie, czy lądowanie przebiegło prawidłowo. Transmisję ze startu rakiety Atlas-5/401 będzie można obejrzeć na żywo za pośrednictwem NASA TV.

Nagranie ze start rakiety Atlas-5/401. 05.05.2018 godz. 13:05 czasu polskiego