Pierwsze naukowe zdjęcie z Teleskopu Jamesa Webba!

TeleskopyAgencja kosmiczna NASA opublikowała pierwsze naukowe zdjęcie wykonane przez Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba. Prezentacji dokonał sam prezydent Stanów Zjednoczonych Joe Biden. Na przedstawionej fotografii możemy zobaczyć obraz z bardzo odległymi galaktykami, będący najgłębszym i najostrzejszym do tej pory obrazem w podczerwieni odległego Wszechświata.

Gromada galaktyk SMACS 0723 i soczewkowanie grawitacyjne.
fot. NASA, ESA, CSA, and STScI.

Pierwsze Głębokie Pole Webba to zdjęcie gromady galaktyk SMACS 0723, które przepełnione jest niespotykaną liczbą szczegółów. Znajdują się na nim tysiące galaktyk, w tym najsłabsze obiekty, jakie kiedykolwiek zaobserwowano w podczerwieni. Gromadę galaktyk, którą dziś widzimy na zdjęciu to właściwie jej obraz sprzed 4,6 miliarda lat. Gromada SMACS 0723 działa podobnie jak soczewka grawitacyjna powiększając obrazy galaktyk znajdujących się dalej poza nią, dzięki czemu widzimy struktury, których do tej pory nie udało się uzyskiwać dla takich odległości.

Obraz uzyskano z różnej długości fal o łącznym czasie ekspozycji wynoszącym 12,5 godz. poprzez kamerę NIRCam. Warto również zaznaczyć, że dzięki Kosmicznemu Teleskopowi Jamesa Webba udało się uzyskać w zakresie fal podczerwonych głębokość przewyższającą głębokie pole Kosmicznego Teleskopu Hubble'a, który swoje ekspozycje prowadził przez wiele tygodni.

Gromada galaktyk SMACS 0723 i soczewkowanie grawitacyjne.
fot. NASA, ESA, CSA, and STScI.

Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba został umieszczony na orbicie 25 grudnia 2021 r. Pierwotnie JWST miał rozpocząć swoją pracę już w 2011 roku jednak ciągnące się w nieskończoność opóźnienia w budowie spowodowały 10-letnie opóźnienie. Konsekwencją takiego stanu rzeczy jest gigantyczny wzrost kosztów misji z 1,6 mld dol. do ponad 10 mld dolarów.

NASA przez wszystkie lata powstawania Teleskopu Jamesa Webba była świadoma jak bardzo ważny jest to projekt dla świata nauki. Ewentualne przyspieszenie misji nie wchodziło w grę. Głównym celem było wyeliminowanie wszystkich potencjalnych problemów, które mogły zagrozić sukcesowi misji i dokończeniu budowy. Utrata tak cennego sprzętu naukowego przez potencjalną awarię byłaby niewyobrażalnym ciosem dla całego świata nauki.

Porównanie obrazu gromady galaktyk SMACS 0723.
Teleskop Hubble'a vs. Teleskop Jamesa Webba.
fot. NASA, ESA, CSA, and STScI.

Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba w odróżnieniu od Teleskopu Hubble’a prowadzi obserwacje w podczerwieni. Cały projekt nadzorowany i w znacznej części finansowany jest przez NASA. Swój wkład przy powstawaniu projektu ma również agencja ESA oraz CSA. Do najważniejszych celów misji należy badanie pierwszych gwiazd i galaktyk, które uformowały Wszechświat po Wielkim Wybuchu. Teleskop skupi się również na badaniu formowana się i ewolucji galaktyk oraz na badaniu tworzenia się gwiazd i systemów planetarnych.

JWST został umieszczony na eliptycznej orbicie o promieniu 800 tys. km wokół punktu libracyjnego L2, który znajduje się w odległości 1,5 miliona km od Ziemi. Okres obiegu teleskopu wokół Słońca jest taki sam jak Ziemi wokół Słońca, czyli rok. Wybranie takiej orbity powoduje, że teleskop jest osłonięty od zanieczyszczenia światłem podczerwonym generowanym przez Słońce. Jest to niezbędne do prawidłowej pracy osłony przeciwsłonecznej, która potrzebuje, aby promienie słoneczne padały ze stałego kierunku.