Ukończono kalibrację Kosmicznego Teleskopu Jamesa Webba - Pierwsze zdjęcia w pełnej ostrości!

TeleskopyNASA ogłosiła, że system optyczny Kosmicznego Teleskopu Jamesa Webba został poprawnie skalibrowany i jest w pełni gotowy do prowadzenia obserwacji. Na potwierdzenie NASA opublikowała nowe zdjęcia w pełnej ostrości. Warto jednak zaznaczyć, że do pierwszych regularnych obserwacji będziemy musieli poczekać do połowy czerwca, kiedy ukończona zostania kalibracja pozostałych instrumentów naukowych.

Fotografie testowe - Ostrość została ustawiona na gwiazdy będące w polu widzenia każdego instrumentu. fot: NASA/STScI

Zespół zajmujący się obsługą teleskopu przyznał, że testy optyczne pokazały niesamowite właściwości opracowanych technologii. Jakość obrazu dostarczanego z wszystkich instrumentów jest "ograniczona dyfrakcją" oznacza to, że szczegółowość detali jest tak dobra, jak to fizycznie możliwe, biorąc pod uwagę rozmiar teleskopu.

Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba został umieszczony na orbicie 25 grudnia 2021 r. Pierwotnie JWST miał rozpocząć swoją pracę już w 2011 roku jednak ciągnące się w nieskończoność opóźnienia w budowie spowodowały 10-letnie opóźnienie. Konsekwencją takiego stanu rzeczy jest gigantyczny wzrost kosztów misji z 1,6 mld dol. do ponad 10 mld dolarów.

NASA przez wszystkie lata powstawania Teleskopu Jamesa Webba była świadoma jak bardzo ważny jest to projekt dla świata nauki. Ewentualne przyspieszenie misji nie wchodziło w grę. Głównym celem było wyeliminowanie wszystkich potencjalnych problemów, które mogły zagrozić sukcesowi misji i dokończeniu budowy. Utrata tak cennego sprzętu naukowego przez potencjalną awarię byłaby niewyobrażalnym ciosem dla całego świata nauki.

Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba w odróżnieniu od Teleskopu Hubble’a będzie prowadził obserwacje w podczerwieni. Cały projekt nadzorowany i w znacznej części finansowany jest przez NASA. Swój wkład przy powstawaniu projektu ma również agencja ESA oraz CSA. Do najważniejszych celów misji będzie należeć badanie pierwszych gwiazd i galaktyk, które uformowały Wszechświat po Wielkim Wybuchu. Teleskop skupi się również na badaniu formowana się i ewolucji galaktyk oraz na badaniu tworzenia się gwiazd i systemów planetarnych.

JWST kończy kalibrację systemów optycznych. Autor: NASA’s Goddard Space Flight Center

JWST został umieszczony na eliptycznej orbicie o promieniu 800 tys. km wokół punktu libracyjnego L2, który znajduje się w odległości 1,5 miliona km od Ziemi. Okres obiegu teleskopu wokół Słońca będzie taki sam jak Ziemi wokół Słońca, czyli rok. Wybranie takiej orbity powoduje, że teleskop jest osłonięty od zanieczyszczenia światłem podczerwonym generowanym przez Słońce. Jest to niezbędne do prawidłowej pracy osłony przeciwsłonecznej, która potrzebuje, aby promienie słoneczne padały ze stałego kierunku.