Patronat medialny 2021

W grudniu Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba zostanie umieszczony na orbicie.

TeleskopyW końcu po wielu latach opóźnień agencja kosmiczna NASA podała do wiadomości publicznej ostateczną datę startu Kosmicznego Teleskopu Jamesa Webba. Teleskop zostanie umieszczony na orbicie już 18 grudnia 2021 r. Pierwotnie JWST miał rozpocząć swoją pracę już w 2011 roku jednak ciągnące się w nieskończoność opóźnienia w budowie spowodowały 10 letnie opóźnienie. Konsekwencją takiego stanu rzeczy jest gigantyczny wzrost kosztów misji z 1,6 mld dol. do ponad 10 mld dolarów.

Artystyczna wizja Kosmicznego Teleskopu Jamesa Webba Autor: NASA

NASA przez wszystkie lata powstawania Teleskopu Jamesa Webba była świadoma jak bardzo ważny jest to projekt dla świata nauki. Ewentualne przyśpieszenie misji nie wchodziło w grę. Głównym celem było wyeliminowanie wszystkich potencjalnych problemów, które mogły zagrozić sukcesowi misji i dokończenie budowy. Utrata tak cennego sprzętu naukowego przez potencjalną awarię byłaby niewyobrażalnym ciosem dla całego świata nauki.

Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba w odróżnieniu od Teleskopu Hubble’a będzie prowadził obserwacje w podczerwieni. Cały projekt nadzorowany i w znacznej części finansowany jest przez NASA. Swój wkład przy powstawaniu projektu ma również agencja ESA oraz CSA. Do najważniejszych celów misji będzie należeć badanie pierwszych gwiazd i galaktyk, które uformowały Wszechświat po Wielkim Wybuchu. Teleskop skupi się również na badaniu formowana się i ewolucji galaktyk oraz na badaniu tworzenia się gwiazd i systemów planetarnych.

18 grudnia 2021 r. JWST będzie gotowy do umieszczenia na eliptycznej orbicie o promieniu 800 tys. km wokół punktu libracyjnego L2, który znajduje się w odległości 1,5 miliona km od Ziemi. Okres obiegu teleskopu wokół Słońca będzie taki sam jak Ziemi wokół Słońca, czyli rok. Wybranie takiej orbity spowoduje, że teleskop będzie osłonięty od zanieczyszczenia światłem podczerwonym generowanym przez Słońce. Jest to niezbędne do prawidłowej pracy osłony przeciwsłonecznej, która potrzebuje, aby promienie słoneczne padały ze stałego kierunku.

JWST zostanie wyniesiony na orbitę za pomocą rakiety nośnej Ariane 5 z kosmodromu w Gujanie Francuskiej. Podróż Kosmicznego Teleskopu Jamesa Webba do punktu libracyjnego L2 potrwa około miesiąca po czym nastąpi procesem uruchamiania wszystkich instrumentów. Proces ten może potrwać nawet do 2 miesięcy. Pierwsze obserwacje przewidziane są na połowę 2022 roku.

Nowa data startu misji: 18 grudnia 2021 r.
Wymiary: 20,197 m × 14,162 m (zwierciadło)