Patronat medialny 2019

Chińska sonda kosmiczna Chang'e 4 wylądowała na niewidocznej stronie Księżyca.

Satelity i Sondy KosmiczneW czwartek 3 stycznia o godzinie 3:26 czasu polskiego chińska sonda kosmiczna Chang’e 4 wylądowała na niewidocznej stronie Księżyca poinformowała Telewizja Centralna Chin. Warto wspomnieć, że jest to pierwsza misja w historii, która tego dokonała. Sonda Chang’e 4 jest czwartą misją w ramach chińskiego programu badań Księżyca (program Chang’e). Start sondy odbył się 7 grudnia 2018 roku. Wcześniej na orbicie wokół punktu L2 układu Ziemia-Księżyc Chiny umieściły satelitę Queqiao odpowiedzialną za komunikacje między Ziemią a lądownikiem księżycowym Chang’e 4.

Pierwsze zdjęcie wykonane na powierzchni Księżyca przez Chang'e 4. Autor: Xinhua (Chiny).

Miejscem lądowania sondy jest krater Von Kármán na obszarze basenu Biegun Południowy - Aitken. Chang’e 4 przeprowadzi eksperymenty z dziedziny radioastronomii, natomiast głównym celem łazika będzie zbadanie struktury i składu mineralnego powierzchni srebrnego globu. Niewidoczna z Ziemi strona Księżyca jako miejsce lądowania łazika została wybrana nie przez przypadek. Jest ona bowiem wolna od zakłóceń szumu radiowego powodowanego m.in przez zorze polarne.

Lądownik o masie 1200 kg został wyposażony w szereg instrumentów naukowych począwszy od spektrometru radiowego po eksperyment Lunar Lander Neutrons and Dosimetry, którego celem będzie monitorowanie dawek promieniowania przez różne rodzaje radiacji na powierzchni Księżyca. Na pokładzie lądownika zostały umieszczone również dwie kamery. Pierwsza kamera LCAM odpowiedzialna jest za wykonanie fotografii powierzchni Księżyca podczas lądowania natomiast druga TCAM służyć będzie do wykonania fotografii okolic lądownika.

Łazik misji Chang’e 4 o masie 140 kg również posiada bardzo bogate wyposażenie naukowe. W skład, którego wchodzi radar penetrujący LPR do badania księżycowego regolitu i wykrywania struktur geologicznych zachodzących pod powierzchnią, instrument ASAN zbierający pomiary obojętnych elektrycznie atomów i dodatnich jonów w najbliższym otoczeniu oraz spektrometr światła widzialnego i bliskiej podczerwieni VNIS. Łazik został wyposażony dodatkowo w panoramiczne kamery, które będą mogły być wykorzystane do transmisji wideo. Szacunkowy czas funkcjonowania łazika na powierzchni Księżyca ma wynieść 3 miesiące.

Pierwsze zdjęcie wykonane na powierzchni Księżyca przez Chang'e 4.

Łazik na powierzchni Księżyca.

Krater von Kármána. Miejsce lądowania Chang’e 4 na Księżycu Autor: wikipedia.org.