Patronat medialny 2019

Woda istnieje na całym Księżycu, a nie jak twierdzono tylko w okolicach biegunów!

KsiężycŚwiat obiegły informacje, z których wynika, że woda istnieje na całej powierzchni Księżyca! Odkrycie to jest niezwykle intrygujące. Faktem jest, że tego typu dane mogą usprawnić ekspertom ustalenie źródła jej istnienia. Jeżeli okaże się, że woda jest na tyle łatwo dostępna, że będzie można ją wykorzystać podczas misji załogowych, to nie będzie ulegać wątpliwości możliwość jej wykorzystania zarówno jako wody pitnej, ale też jako element umożliwiający zamianę jej w wodór i tlen. Tym samym zespoły misyjne mogłyby zapewnić sobie zasoby paliwa i tlenu.

Czy na Księżycu istnieje więcej wody niż mogłoby nam się wydawać?

Wyniki najnowszych analiz nie zgadzają się więc z dotychczasowymi opracowaniami naukowymi, według których więcej wody znajdowało się przede wszystkim w biegunowych obszarach Księżyca, a jej ilość wyraźnie spada i rośnie w ciągu dnia księżycowego trwającego 29,5 dnia ziemskiego. Zdaniem części naukowców cząsteczki wody przemieszczają się po powierzchni Księżyca aż do momentu gdy trafią na chłodniejsze strefy usytuowane w ciemnych kraterach w pobliżu biegunów północnego i południowego. Wpadnięcie cząsteczek w takie zimne strefy dają gwarancję na uwięzienie ich tam nawet na miliardy lat!

Badania wskazują również, że jakakolwiek H2O obecna na Księżycu nie jest swobodnie przyczepiona do powierzchni. „Nakładając ograniczenia na ruchomość wody lub hydroksylu na powierzchni, możemy ograniczyć ilość wody jaka mogła dotrzeć do zimnych pułapek na obszarach biegunowych” - sygnalizuje Michael Poston z Southwest Research Institute w San Antonio.

Ustalenie tego co wynika z aktualnych badań może ułatwić naukowcom ustalenie pochodzenia wody i jej długotrwałego przebywania w skalistych obiektach w całym Układzie Słonecznym. Na ten moment nie ma szans na poznanie odpowiedzi na wszystkie postawione pytania. Wstępne hipotezy zakładają powstanie OH, H2O lub obu form wskutek uderzania wiatru słonecznego o powierzchnię naszego naturalnego satelity. Prawdopodobną teorią wydaje się też stopniowe uwalnianie jej z minerałów, w których pozostawały uwięzione od czasu uformowania się Księżyca! To oczywiste, że analizy danych trwać będą jeszcze przez wiele tygodni – jeśli nie przez miesiące i lata. Jako portal Astronomia24 pozostaniemy czujni i poinformujemy Was o najnowszych doniesieniach w tej sprawie. Zostańcie z nami!

Czy na Księżycu istnieje więcej wody niż mogłoby nam się wydawać? Autor: NASA