Patronat medialny 2020

Gromada galaktyk Abell 2537 okiem niezniszczalnego teleskopu Hubble'a

Galaktyki  i MgławiceTeleskop Hubble’a mimo swojego wieku wciąż dostarcza nam dziesiątki fantastycznych zdjęć. Na łamach naszego portalu docenialiśmy jego pracę już wielokrotnie. Czas zrobić to ponownie! Tym razem Hubble zajrzał do bardzo odległego zakątka Wszechświata, a dokładniej w miejsce, gdzie usytuowana jest gromada galaktyk o nazwie Abell 2537. Widok robi wrażenie.

Mimo 27-letniej pracy teleskop Hubble'a wciąż ma się dobrze

Początek misji teleskopu Hubble’a miał miejsce 24 kwietnia 1990 roku! W tym przypadku wiek i słabsze parametry techniczne niż te, którymi dysponują nowe urządzenia nie ma znaczenia, bowiem urządzenie wciąż pozytywnie zaskakuje i cieszy oczy miłośników astronomii z całego świata. Być może dzięki temu wciąż przesuwana jest data zakończenia jego pracy. Aktualnie mówi się, że dzięki naprawom posłuży ludzkości jeszcze przynajmniej do 2020 roku.

Gromady galaktyk, takie jak Abell 2537 zawierają tysiące galaktyk w różnym wieku, kształtach i rozmiarach, a ich łączna masa jest tysiące razy większa niż Droga Mleczna! Te grupy galaktyk są gigantyczne – należą do największych struktur we Wszechświecie, które utrzymywane są razem przez własną grawitację.

Gromady galaktyk nadają się do badania tajemniczych zjawisk kosmicznych, takich jak ciemna energia i ciemna materia, które mogą same zakrzywiać przestrzeń. W gromadzie takiej jak Abell 2537 jest tak dużo materii, że jej grawitacja ma widoczny wpływ na otoczenie.

Grawitacja Abell 2537 zakrzywia strukturę czasoprzestrzeni powodując, że światło przemieszcza się wzdłuż zakrzywionych ścieżek w przestrzeni. Zjawisko to może wywołać efekt powiększania, pozwalając nam dostrzec słabe obiekty, które leżą daleko za gromadą, a zatem są nie do zaobserwowania z Ziemi. Abell 2537 jest szczególnie wydajną soczewką grawitacyjną, o czym świadczą łuki widoczne wokół centrum gromady. W rzeczywistości są to odległe galaktyki, których obraz został zniekształcony przez pole grawitacyjne Abell 2537.

To fantastyczne zdjęcie zostało wykonane przez kamerę Hubble'a (Advanced Camera for Surveys and Wide-Field Camera 3).

Gromada galaktyk Abell 253, Autor: ESA/Hubble/NASA