Światowida wyniesie na orbitę amerykańska firma Nanoracks

AstronautykaWyniesienie na orbitę dwóch satelitów wrocławskiej spółki planowane jest na koniec III kwartału 2018 roku. Wystrzelenia Światowida i Rusałki podejmie się amerykańska firma NanoRacks, z którą SatRevolution już podpisało umowę. Umieszczenie pierwszego komercyjnego satelity w przestrzeni pozaziemskiej to kolejny krok w kierunku rozwoju polskiego rynku kosmicznego.

Nanosatelita Światowida fot: SatRevolution

Kontrakt z NanoRacks

Maszyny skonstruowane przez wrocławskich inżynierów wyśle w kosmos amerykańska firma NanoRacks, która może pochwalić się nie tylko wyniesieniem największej liczby cubesatów na orbitę, ale również własnym laboratorium badawczym na ISS oraz rozbudowanymi planami jej modernizacji we współpracy z NASA. Operacja zaplanowana została na III kwartał 2018 roku, już dziś trwają do niej przygotowania. Wartość projektu wynosi 3 mln zł.

- Światowid i Rusałka zostaną wyniesione w przestrzeń kosmiczną wspólnie, w jednej wyrzutni typu P-POD. Wystrzelenie nastąpi jednocześnie z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, a zatem wysokość, na jakiej ostatecznie znajdą się satelity będzie wynosiła ok. 375 km. Do operacji użyjemy rakiety Antares 230, która – poza wyniesieniem satelit – będzie miała za zadanie dostarczyć zaopatrzenie astronautom znajdującym się na ISS. Rakieta wystartuje z Wallops Island, w amerykańskim stanie Virginia – informuje mówi Grzegorz Zwoliński – współzałożyciel wrocławskiej firmy SatRevolution S.A.

Maksymalna waga ładunku, który w przestrzeń kosmiczną zabiera Antares 230 wynosi 7 ton. We wrześniu 2018 ciężar ten wyniesie nieco ponad 3 tony.

Rakieta wyleci na niską orbitę okołoziemską po czym zacumuje do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Następnie cały ekwipunek wraz ze Światowidem i Rusałką zostanie rozładowany z modułu transportowego.

Pierwszy komercyjny satelita w Polsce

Wrocławska spółka wyśle w przestrzeń kosmiczną autorskiego Światowida, który jest pierwszym prywatnym satelitą komercyjnym w Polsce. Został on stworzony z myślą o zaawansowanych badaniach promieniowania kosmicznego oraz zakłóceń elektromagnetycznych. Satelita ma kształt niewielkiego prostopadłościanu, a jego maksymalna waga wynosi 2 kg. Wszystkie elementy zostały wykonanie w technologii druku 3D. Wyposażenie satelity to m.in.: zaawansowany system otwierania paneli fotowoltaicznych, czujniki pozwalające badanie przestrzeni kosmicznej czy wysuwany uchwyt do kamery wraz z obiektywem.

Nanosatelita Światowida fot: SatRevolution

Informacja prasowa: mondaypr.pl, SatRevolution.