Patronat medialny 2020

Ostatni człowiek na Księżycu we wrześniu w Polsce

AstronauciHarrison Jack Schmitt, członek załogi Apollo 17, dwunasty i ostatni człowiek na Księżycu, będzie gościem specjalnym zawodów European Rover Challenge (ERC 2015), które odbędą się w dniach 5-6 września 2015 r. w Podzamczu k. Chęcin. Dr Harrison Schmitt jest emerytowanym geologiem, profesorem uniwersyteckim, senatorem amerykańskim i byłym astronautą NASA, który uczestniczył w misji Apollo 17 - ostatniej załogowej wyprawie na Księżyc. W 1972 r. spędził 3 dni na powierzchni Srebrnego Globu.

Harrison Schmitt podczas misji na powierzchni Księżyca fot: NASA

Podczas 22 godzin spacerów udało mu się zebrać 110 kg próbek skał i gleby . Przejechał również 36 kilometrów pojazdem księżycowym.

Schmitt jest pierwszym - i jak dotąd jedynym- zawodowym naukowcem, który znalazł się poza ziemską orbitą. Zanim sam poleciał w kosmos, szkolił innych astronautów-mówi Łukasz Wilczyński, Prezes Europejskiej Fundacji Kosmicznej, organizator ERC 2015. - Amerykanie mówią, że szansa na spotkanie człowieka, który był na Księżycu jest jak jeden do 55 milionów. 30 lat temu do Polski przyjechał Buzz Aldrin-pierwszy człowiek, który odbył spacer po powierzchni tej planety. Wówczas była to wizyta półprywatna. Tym razem Harrison Schmitt spotka się z szeroką publicznością podczas Europejskich Zawodów Robotów Marsjańskich (ERC 2015). Wydarzenie jest otwarte dla wszystkich pasjonatów kosmosu, nauki i nowych technologii, a wstęp na nie darmowy - dodaje Wilczyński.

European Rover Challenge (Europejskie Zawody Robotów Marsjańskich), w skrócie ERC 2015, to druga edycja największej imprezy robotyczno-kosmicznej w Europie. Wydarzenie odbędzie się w dniach 5-6 września 2015 r. w Regionalnym Centrum Naukowo-Technologicznym w Podzamczu k./ Chęcin (województwo świętokrzyskie).

Podczas zawodów będzie można obserwować rywalizację ponad 300 konstruktorów łazików marsjańskich z całego świata. Na dodatkowym torze swoje zastosowanie zaprezentują profesjonalne roboty, wykorzystywane m.in. przez wojsko czy policję. Pomiędzy poszczególnymi konkurencjami odbywać się będą spotkania z gośćmi specjalnymi. Oprócz Harrisona Schmitta, podczas ERC pojawią się także dr Gianfranco Visentin, szef działu robotyki Europejskiej Agencji Kosmicznej, prof. Giancarlo Genta, znany specjalista ds. robotyki z Politechniki Turyńskiej oraz Robert Zubrin, założyciel stowarzyszenia The Mars Society. Fani literatury i kina będą mogli porozmawiać z Andy Weirem, autorem bestsellerowej powieści Marsjanin, na podstawie której powstaje film w reżyserii Ridleya Scotta, z Mattem Damonem w roli głównej.

Wydarzeniu towarzyszyć będą dwudniowe, plenerowe pokazy naukowo-technologiczne. W programie zaplanowano m.in. start rakiety, warsztaty robotyczne oraz prezentacje dla najmłodszych. W tej strefie zobaczymy m.in. humanoida NAO robota, który chodzi, rozmawia i reaguje na otoczenie. Specjalnie dla nauczycieli przygotowano warsztaty edukacji kosmicznej ESERO.

Wydarzeniu patronuje Ministerstwo Gospodarki. Partnerami zostały Europejska Agencja Kosmiczna, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Województwo Świętokrzyskie, Mars Society Polska, Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów, WObit, ASTOR, ABM Space Education. Organizatorami ERC jest Europejska Fundacja Kosmiczna i Regionalne Centrum Naukowo-Technologiczne w Podzamczu. Producentem wydarzenia jest agencja Planet PR.

Więcej szczegółów znajduje się na stronie: www.roverchallenge.eu