Start Kosmicznego Teleskopu Jamesa Webba opóźniony do 2021 roku.

TeleskopyKońcem marca informowaliśmy Was, że prace nad Kosmicznym Teleskopem Jamesa Webba zostały opóźnione do 2020 roku. Minęły trzy miesiące i już możemy być pewni, że teleskop Jamesa Webba czeka kolejne duże opóźnienie. Agencja kosmiczna NASA poinformowała w komunikacie prasowym, że start przesunięty zostanie o kolejny rok. Trudno stwierdzić czy to już ostatnie opóźnienie.

Artystyczna wizja Kosmicznego Teleskopu Jamesa Webba Autor: NASA

Podobne opóźnienia miały już miejsce w przeszłości wielokrotnie o czym informowaliśmy na łamach naszego portalu. Tym razem decyzja o przesunięciu daty startu związana jest bezpośrednio z raportem niezależnej komisji, która została powołana w celu sprawdzenia postępów nad budową JWST. W przygotowanym raporcie wyszczególniono wszystkie problemy technicznie i błędy, które doprowadziły do tak dużego opóźnienia. Agencja NASA po zapoznaniu się z raportem postanowiła, dla bezpieczeństwa projektu opóźnić swoje wcześniejsze założenia.

NASA jest świadoma jak bardzo ważny jest to projekt dla świata nauki i nie zaryzykuje ewentualnych problemów, które mogłyby wyniknąć przez przyśpieszenie daty startu. Warto jednak zauważyć, że taka decyzja będzie wiązać się z ogromnym zwiększeniem kosztów budowy teleskopu Jamesa Webba. Łączny budżet tego przedsięwzięcia może wynieść astronomiczną kwotę 10 miliardów dolarów.

Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba w odróżnieniu od Teleskopu Hubble’a będzie prowadził obserwacje w podczerwieni. Cały projekt nadzorowany i w znacznej części finansowany jest przez NASA. Swój wkład przy powstawaniu projektu ma również agencja ESA oraz CSA. Do najważniejszych celów misji będzie należeć badanie pierwszych gwiazd i galaktyk, które uformowały Wszechświat po Wielkim Wybuchu. Teleskop skupi się również na badaniu formowana się i ewolucji galaktyk oraz na badaniu tworzenia się gwiazd i systemów planetarnych. Z całą pewnością cieszy fakt, że wszystkie elementy teleskopu są już gotowe i wymagają jedynie poprawek do pomyślnego dokończenia projektu.

Po złożeniu wszystkich elementów i przeprowadzeniu ostatnich niezbędnych testów teleskop będzie gotowy do umieszczenia na eliptycznej orbicie o promieniu 800 tys km wokół punktu libracyjnego L2, który znajduje się w odległości 1,5 miliona km od Ziemi. Okres obiegu teleskopu wokół Słońca będzie taki sam jak Ziemi wokół Słońca, czyli rok. Wybranie takiej orbity spowoduje, że teleskop będzie osłonięty od zanieczyszczenia światłem podczerwonym generowanym przez Słońce. Jest to niezbędne do prawidłowej pracy osłony przeciwsłonecznej, która potrzebuje, aby promienie słoneczne padały ze stałego kierunku. Startu rakiety Ariane 5 z teleskopem JWST na pokładzie możemy spodziewać się w 2021 roku.

Nowa data startu misji: 2021r.
Wymiary: 20,197 m × 14,162 m (zwierciadło)