Nasz Układ Słoneczny nie jest już jedyny. W układzie Kepler-90 odkryto 8 planetę!

Planety i EgzoplanetyNASA powiadomiła o odkryciu ósmej planety w układzie Kepler-90. Oznacza to, że nasz Układ Słoneczny stracił miano jedynego dotychczas znanego układu złożonego z ośmiu planet. Co ciekawe odkrycia dokonała samo ucząca się sztuczna inteligencja od Google, która przeanalizowała stare dane zgromadzone przez Kosmiczny Teleskop Keplera. Przekonajmy się w jaki sposób sztuczna inteligencja pomogła w odkryciu.

Wszystko wskazuje na to, że sztuczna inteligencja przyczyni się wkrótce do kolejnych odkryć
fot. NASA/Tim Pyle

Odkrytą planetę oznaczono nazwą Kepler-90i. Obiekt jest najmniejszą planetą orbitującą wokół gwiazdy KOI-351 i wiele wskazuje na to, że jest to planeta skalista. Okrążenie gwiazdy zajmuje jej 14 dni, a temperatura na jej powierzchni wynosi ponad 400 stopni Celsjusza. Układ Kepler-90, w którym znajduje się odkryta planeta uznany został za mniejszą wersję naszego Układu Słonecznego. W jego skład wchodzą zarówno mniejsze jak i większe obiekty. Znajdują się jednak zdecydowanie bliżej siebie niż ma to miejsce w przypadku Merkurego, Wenus, Ziemi, Marsa, Jowisza, Saturna, Urana czy Neptuna.

Ciekawym zagadnieniem, które zapewne Was interesuje jest sztuczna inteligencja Google, która przyczyniła się do odkrycia. Już w tym momencie wydaje się, że to nie koniec wykorzystania tego rozwiązania przez NASA, bowiem niemałym wydarzeniem jest to o czym właśnie piszemy i bez wątpienia trzeba uznać je za sukces. Gdyby nie eksperyment nasz Układ Słoneczny nadal byłby jedynym znanym, złożonym z ośmiu planet.

Program otrzymał do analizy dane z Kosmicznego Teleskopu Keplera. Dzięki gigantycznej wrażliwości na wszelkie niedoskonałości udało mu się wychwycić najdrobniejsze oznaki załamywania się światła.

W ramach eksperymentu program otrzymał początkowo 15 tysięcy przeanalizowanych już przez ekspertów sygnałów. Celem było nauczenie programu ich rozpoznawania. Test zakończył się powodzeniem. Program osiągnął skuteczność w wysokości 96 procent. Po nauce rozpoznawania program otrzymał do analizy zestaw słabszych sygnałów w pobliżu gwiazd, gdzie odkryto już kilka planet. Tym sposobem trafiono na kolejną, której analizujący człowiek po prostu nie namierzył. Naszym zdaniem kwestią czasu jest ogłoszenie kolejnych odkryć właśnie przy pomocy sztucznej inteligencji.

Kepler-90i to już druga planeta odkryta przez program. Wcześniej w układzie Kepler-80 zlokalizowana została planeta Kepler-80g. Wiele zawdzięczamy Christopherowi Shallue – programiście Google, który w wolnym czasie postanowił zająć się poszukiwaniem egzoplanet. Wykorzystując swoją wiedzę z zakresu sztucznej inteligencji nawiązał kontakt z agencją NASA, która zdecydowała się na opisywany wyżej eksperyment.

Rozmiary planet układu Kepler-90 i Układu Słonecznego Autor: NASA Ames, Wendy Stenzel