Stowarzyszenie "Klub Otrycki" rozpoczęło projekt budowy Obserwatorium Astronomicznego

AstronomiaStowarzyszenie „Klub Otrycki” rozpoczęło projekt budowy Obserwatorium Astronomicznego przy Domu Pracy Twórczej „Chata Socjologa”. Chata leży na wysokości 896 m n.p.m, na Otrycie - jednym z najpiękniejszych i najdzikszych pasm bieszczadzkich. Lokalizacja stwarza niepowtarzalne warunki do obserwacji nieba. Zanieczyszczenie sztucznym światłem pochodzące z siedzib ludzkich właściwie tutaj nie występuje.

Wiata ogniskowa przed Chatą, Fot: Kamila i Jarek

Pomysł budowy Obserwatorium powstał w 2013 roku. Celem jest popularyzacja astroturystyki w Bieszczadach, rozszerzenie Bieszczadzkiej oferty turystycznej oraz ułatwienie dostępu do nowoczesnych narzędzi dydaktycznych rozszerzających program fizyki miejscowym szkołom podstawowym i średnim. Urządzenie, o które opiera się projekt to teleskop Sky-Watcher (Syntha) Dobson 16 cali z systemem Go-To ułatwiającym wyszukiwanie obiektów na niebie.

„Klub Otrycki” Zaprasza do współpracy.

"Obserwatorium stworzy szeroką paletę możliwości działalności - naukowej, popularyzacyjnej i edukacyjnej w dziedzinie astronomii. Ponadto chcemy prowadzić działania z obszaru edukacji ekologicznej – zrównoważonego rozwoju związku człowieka z naturą oraz ochrony przyrody. Będziemy chcieli udostępniać Obserwatorium na pokazy astronomiczne dla turystów, dla pasjonatów, organizować obozy dla zainteresowanych. Będziemy dążyć do nawiązania spółpracy z uczelniami wyższymi i organizacjami astronomicznymi, żeby Obserwatorium mogło służyć prowadzeniu badań, obserwacji, obozów dla studentów, możliwości realizacji praktyk i zbierania materiałów do prac dyplomowych." - Informuje „Klub Otrycki”

Obserwatorium na Otrycie

Stowarzyszenie „Klub Otrycki”

„Klub Otrycki” został powołany w latach ’70-tych XX wieku do opieki nad Domem Pracy Twórczej „Chata Socjologa”, które pełni także rolę bazy turystycznej – przyjmując gości i urystów od ponad 40 lat. Stowarzyszenie „Klub Otrycki” zostało zarejestrowane w 1990 roku. Stowarzyszenie tworzą miłośnicy i stali bywalcy Chaty. Członkowie Stowarzyszenia prowadzą działalność naukową, samokształceniową i działalność na rzecz ochrony środowiska naturalnego i społecznego człowieka.

"Wielokrotnie wspólnie zastanawialiśmy się nad fenomenem tego bieszczadzkiego miejsca, nad więziami łączącymi tak wiele osób i tworzących naszą wspólnotę. Te więzi uratowały nas, gdy w 13 stycznia 2003 r. w przededniu 30-lecia spłonęła nasza ukochana Chata. Kilka dni po pożarze bez wahania podjęliśmy decyzję o jej odbudowie. Wyrazy żalu i zadeklarowana pomoc z całej Polski upewniły Otrytczyków, że podjęta decyzja o odbudowie była słuszna. Po półtora roku od pożaru na jesieni 2004 r. Chata została oddana do użytku w stanie surowym.

Odbudowa to było wydarzenie, które pokazało nam, że potrafimy działać razem, skutecznie
i budować wspaniałe Rzeczy. Dlatego z takim optymizmem podeszliśmy do pomysłu budowy
Obserwatorium obok naszego Domu w Bieszczadach. Obecnie, po odbudowaniu Chaty, chcemy wzmocnić i odnowić działalność społeczną, naukową i kulturalną – szczególnie w Bieszczadach. Jesteśmy otwarci na ludzi, pomysły i idee."
- Informuje „Klub Otrycki”