Patronat medialny 2020

Astronomowie się szkolą

AstronomiaFizyka układów planetarnych, budowa Wszechświata, astrobiologia i czy fizyka gwiazd to tylko niektóre z zagadnień poruszanych podczas trwających od lutego studiów podyplomowych z zakresu astronomii i nauk przyrodniczych, w których biorą udział lokalni koordynatorzy astrobaz oraz inni nauczyciele pasjonaci astronomii z regionu.

Studia potrwają do czerwca 2015 r.

Ponad dwudziestoosobowa grupa nauczycieli współpracujących z siecią obserwatoriów astronomicznych Astrobaza Kopernik podjęła podyplomowe studia astronomiczne w ramach projektu „Klucz do uczenia II – profesjonalny nauczyciel gwarancją sukcesu” realizowanego przez jednostkę podległą samorządowi województwa, Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Więcej o projekcie: kujawsko-pomorskie.pl

- Sukces w popularyzacji wiedzy z dziedziny nauk ścisłych zależy przede wszystkim od aktywności, umiejętności i wiedzy nauczycieli. Stąd pomysł zorganizowania studiów dla opiekunów astrobaz i współpracujących z nimi pasjonatów astronomii – mówi marszałek Piotr Całbecki.

Studia prowadzi Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Potrwają do czerwca 2015 r. Oprócz fizyków i matematyków biorą w nich także udział geografowie, a nawet plastyk. Podczas zajęć słuchacze mają możliwość wykorzystania infrastruktury naukowej Centrum Astronomii w Piwnicach. Część praktyczną zajęć realizują także z wykorzystaniem teleskopów znajdujących się w astrobazach.

Celem studiów jest wyposażenie osób na co dzień pracujących w astrobazach w wiedzę specjalistyczną, dzięki której będą mogli w pełni wykorzystać potencjał obserwatoriów. Studia mają także poszerzyć horyzonty możliwej współpracy międzynarodowej opiekunów astrobaz z najważniejszymi instytucjami astronomicznymi na świecie.

Astrobazy już w tej chwili mogą pochwalić się sukcesami na tym polu. W 7. edycji „The Great World Wide Star Count”, czyli Wielkiego Ogólnoświatowego Liczenia Gwiazd, głównie dzięki zaangażowaniu wszystkich czternastu obiektów, nasz kraj jest najlepszy na świecie jeśli chodzi o liczbę obserwacji i aktywność w liczeniu gwiazd. Do kujawsko-pomorskich astronomów należy 95 procent pomiarów z obszaru Polski oraz 40 procent pomiarów zebranych na całym świecie! Więcej na ten temat: kujawsko-pomorskie.pl

Projekt Astrobaza Kopernik, którego liderem jest Biuro Innowacyjnych Projektów Edukacyjnych Departamentu Edukacji i Sportu Urzędu Marszałkowskiego powstał ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego oraz samorządu województwa kujawsko-pomorskiego.

Departament Edukacji i Sportu Urzędu Marszałkowskiego.

Informacja prasowa: Beata Krzemińska