Patronat medialny 2024

GMV otwiera nową erę nawigacji satelitarnej z misją LEO-PNT!

Satelity i Sondy KosmiczneNa niską orbitę okołoziemską zostanie wystrzelonych pięć satelitów, opracowanych przez międzynarodowy zespół pod przewodnictwem hiszpańskiej firmy technologicznej. Celem tej misji jest przetestowanie nowatorskich technologii związanych z pozycjonowaniem, nawigacją i pomiarem czasu. Taki przełomowy projekt otwiera nowe możliwości wykorzystania satelitów w różnych branżach.

Wizualizacja satelitów LEO-PNT

Umowa na niemal 80 mln euro, czyli nowe horyzonty eksploracji kosmosu

Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) przyznała międzynarodowemu przedsiębiorstwu technologicznemu GMV kontrakt o wartości 78,4 mln euro na opracowanie kluczowych technologii i zademonstrowanie zalet wykorzystania satelitów na niskiej orbicie okołoziemskiej (Low Earth Orbit, LEO) dla nawigacji, pozycjonowania i synchronizacji czasu (Positioning, Navigation and Timing, PNT).

Tradycyjna nawigacja satelitarna opierała się na satelitach znajdujących się na średniej orbicie okołoziemskiej (Medium Earth Orbit, MEO). Przyszłe systemy nawigacji przyjmą wielowarstwową architekturę, posługując się satelitami na różnych wysokościach orbitalnych. Wykorzystanie niskich orbit okołoziemskich może przynieść użytkownikom istotne korzyści, w tym zwiększoną adaptacyjność, solidność i dokładność sygnału.

Podpisana umowa obejmuje zaprojektowanie i rozwój satelitów z ładunkami użytkowymi, zakup usług wyniesienia na orbitę, dostarczenie segmentu naziemnego (Ground-Segment-as-a-Service, GSaaS), opracowanie testowego odbiornika użytkownika, operacje systemowe, a także eksperymentowanie i demonstrację usług LEO-PNT z udziałem użytkowników końcowych.

Reprezentanci ESA i GMV podpisują nowy kontrakt
fot. ESA

Satelity LEO-PNT: nowe standardy w nawigacji

Na orbicie znajdzie się pięć satelitów. Pierwszy, oparty na architekturze 12U Cubesat, zostanie wystrzelony w ciągu 20 miesięcy od rozpoczęcia projektu. Kolejne cztery satelity zostaną umieszczone na orbicie do 2027 roku. Satelity LEO-PNT wprowadzą rewolucję w nawigacji satelitarnej dzięki zaawansowanym sygnałom na pasmach UHF, L, S i C, wspierającym systemy Galileo i GPS. Dodatkowo zaprezentują funkcję „LEO shield”, oceniającą integralność sygnałów GNSS w czasie rzeczywistym. Ułatwi ona ostrzeganie użytkowników w przypadku awarii.

Wizualizacja satelitów LEO-PNT

Kosmiczne konsorcjum

GMV przewodzi konsorcjum z OHB System AG, Alén Space, Beyond Gravity i Indra. OHB System AG odpowiada za produkcję czterech satelitów LEO, Alén Space dostarcza platformy demonstracyjne i komponenty ładunku, Beyond Gravity rozwija ładunki PNT, a Indra prowadzi kampanię walidacyjną.

Projekt angażuje 14 kluczowych interesariuszy z różnych branż, w tym transportu, nawigacji, rybołówstwa, IoT i przemysłu 5G/6G. Orbitalny demonstrator LEO-PNT inicjuje nową erę w systemach nawigacyjnych, wzmacniając pozycję GMV jako lidera w europejskim przemyśle lotniczym i kosmicznym.

Inne projekty – tym razem z polskim akcentem

Odbiorniki LEO-PRN to nie jedyne takie rozwiązanie, które tworzy GMV. W warszawskim oddziale GMV polscy inżynierowie opracowali odbiornik SEXTANS, przeznaczony dla dynamicznie rozwijającego się światowego rynku mikro- i nanosatelitów. Umożliwia on określenie względnego położenia tych pojazdów orbitalnych w przestrzeni pozaziemskiej oraz dokładne monitorowanie trajektorii lotu i robi to z bardzo wysoką precyzją. Potrafi wyznaczyć pozycję satelity na orbicie z dokładnością nawet do 2 m i jego prędkość z dokładnością do 0,01 m/s. Jednocześnie odbiornik pozwala na prowadzenie pomiarów w trybie ciągłym. To sprawia, że może być on kluczowym elementem wielu misji kosmicznych, takich jak loty w formacji, obsługa satelitów na orbicie, zarządzanie odpadami kosmicznymi, a nawet loty suborbitalne i wynoszenie ładunków na niską orbitę okołoziemską.

fot. GMV

Nowe standardy

Dzięki nowoczesnym odbiornikom, takim jak LEO-PRN czy SEXTANS, misje kosmiczne stają się jeszcze bardziej precyzyjne, efektywne i wszechstronne. Przemysł kosmiczny przechodzi dynamiczną transformację. Ten rozwój otwiera drzwi dla różnych sektorów przemysłowych, umożliwiając im wykorzystanie kosmicznych zasobów w nowy sposób. Sektor space staje się więc coraz bardziej dostępny i użyteczny dla społeczeństw, zapewniając innowacyjne rozwiązania dla globalnych wyzwań.

fot. GMV

Źródło: planetpartners.pl, GMV, ESA.