Gorący powrót kapsuły Varda Space na Ziemię – zobacz 27 minutowy film bez obróbki!

Satelity i Sondy KosmicznePierwsza w historii misja W-1 prywatnej firmy Varda Space zakończyła się 21 lutego udanym odzyskaniem kapsuły. Obiekt wylądował przy wsparciu spadochronu na poligonie testowo-szkoleniowym w Utah niosąc na pokładzie wyhodowaną w kosmosie bazę leku przeciwwirusowego Ritonawir. Firma opublikowała surowy, 27-minutowy materiał wideo nagrany kamerą umieszczoną na pokładzie powracającej kapsuły. W ramach seansu z idealnej perspektywy możemy obserwować gorące wejście w atmosferę Ziemi i barwne iskry rozproszone wokół obiektu!

Powrót kapsuły Varda Space na Ziemię (Wizja artystyczna)
fot. Varda Space Industries

Kapsuła rozrzuciła iskry w momencie uderzenia w gęste powietrze naszej planety posiadając na liczniku prędkość 25-krotnie wyższą niż prędkość dźwięku! Firma Varda Space może mówić o ogromnym sukcesie i nie da się ukryć, że już wkrótce może stać się liderem w rozwijającym się kosmicznym przemyśle wytwórczym. W unikalnym środowisku mikrograwitacyjnym na niskiej orbicie okołoziemskiej panują doskonałe warunki do wytwarzania istotnych produktów farmaceutycznych, co już wcześniej potwierdzono w ramach szeregu eksperymentów prowadzonych na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS).

Co istotne, Varda Space zapewnia klientom kompleksowe usługi polegające na udostępnieniu kapsuły, która pełni funkcję pojazdu potrafiącego powrócić na Ziemię, ale również będącego fabryką.

Misja W-1 wystartowała na rakiecie Falcon 9 w czerwcu 2023 r. Około tydzień po starcie Varda ogłosiła, że kryształy rytonawiru – leku stosowanego w leczeniu HIV i wirusowego zapalenia wątroby typu C – zadowalająco urosły na pokładzie kapsuły.

Powrót kapsuły Varda Space na Ziemię (Wizja artystyczna)
fot. Varda Space Industries

Następnie firma chciała sprowadzić kryształy na Ziemię, ale napotkała trudności z uzyskaniem wymaganych zezwoleń na powrót i lądowanie. Pozwolenie to wydano w zeszłym miesiącu dając zielone światło dla historycznego przyziemienia W-1. Varda przetransportowała kapsułę z Utah do swoich obiektów w Los Angeles w celu kontroli i analizy.

„Fiolki z rytonawirem znajdujące się na pokładzie statku kosmicznego zostaną wysłane do naszych współpracowników Improved Pharma w celu scharakteryzowania po locie” – podała w oświadczeniu firma Varda Space. „Dodatkowo dane zebrane przez cały lot kapsuły – w tym część, w której osiągnęliśmy prędkość hipersoniczną , zostanie udostępniona Siłom Powietrznym i NASA na mocy kontraktu, jaki Varda ma z tymi agencjami.” - czytamy w oficjalnym komunikacie.

Powrót kapsuły Varda Space na Ziemię