Milowy krok w obszarze badań nad zjawiskiem przyspieszonej ekspansji Wszechświata

Satelity i Sondy KosmiczneThales Alenia Space spółka joint venture Thales (67%) i Leonardo (33%) poinformowały, że zakończyły się prace nad integracją podzespołów satelity Euclid. Obiekt zostanie przetransportowany do zakładu Thales Alenia Space w Cannes. Na miejscu przeprowadzone zostaną testy środowiskowe przed startem. Euclid to zaawansowane rozwiązanie technologiczne, które będzie odgrywać wiodącą rolę w wymagających misjach naukowych Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) przy udziale wielu międzynarodowych organizacji, w tym francuskiej i włoskiej agencji kosmicznej (CNES i ASI). Misja ta ma na celu zgłębienie tajemnic ciemnej energii oraz ciemnej materii.

Zakończono integrację satelity naukowego Euclid badającego ciemną energię i materię kosmiczną. Satelita zostanie przetransportowany z Turynu do bazy Thales Alenia Space w Cannes.
fot. thalesaleniaspace.com

Satelita Euclid jest pierwszym obiektem, który wyposażony jest we wszystkie indywidualnie zintegrowane i przetestowane podsystemy pokładowe oraz urządzenia badawcze VIS (Visible Instrument) i NISP (Near Infrared Spectrometer and Photometer). Ponadto na pokładzie znajduje się także wcześniej zmontowany w zakładach Airbus Defence i Space w Tuluzie teleskop, a w module serwisowym zostały zainstalowane panel słoneczny i antenę.

Thales Alenia Space Italy jest głównym wykonawcą satelity Euclid, jest również odpowiedzialny za moduł serwisowy oraz kieruje zespołem produkcyjnym złożonym z ponad 120 europejskich firm.

Misja Euclid ma odpowiedzieć na jedno z najważniejszych pytań współczesnej kosmologii, czyli jak powstał Wszechświat i dlaczego rozszerza się w przyspieszonym tempie zamiast zwalniać z powodu przyciągania grawitacyjnego całej zawartej w nim materii. Satelita umożliwi zmapowanie struktury Wszechświata na przestrzeni ostatnich 10 miliardów lat świetlnych, co dostarczy istotnych danych na temat historii jego ekspansji i obiektów kosmicznych powstałych w okresie ostatnich trzech czwartych jego istnienia.

- Podstawą sukcesu konstrukcji Euclidesa była przede wszystkim kilkuletnia praca zespołowa działająca w ramach grupy projektowej i konsorcjum przemysłowego działających na rzecz misji ESA Euclidpowiedział Walter Cugno, wiceprezes ds. Eksploracji i Nauki w Thales Alenia SpaceHarmonijna współpraca i terminowe ukończenie prac jeszcze raz dowiodły, że Thales Alenia Space jest liderem o know-how umożliwiającym realizację wymagających misji naukowych. Oddziały Thales Alenia Space w Hiszpanii, Belgii i Francji wniosły istotny wkład w realizację projektu, obecny etap zostanie zakończony testami środowiskowymi w Cannes. Po przejściu wszystkich koniecznych weryfikacji satelita zostanie wysłany w pierwszą skomplikowaną misję.

Łączność na odległość 1,5 miliona kilometrów

Firma Thales Alenia Space dostarcza szereg elementów konstrukcyjnych satelity. Oddział z siedzibą we Francji jest głównym wykonawcą wysokościomierza IRIS, a Thales Alenia Space z siedzibą w Belgii dostarcza technologię zasilacza wzmacniacza półprzewodnikowego dla pasm Ku i Ka, Thales Alenia Space z siedzibą we Włoszech - oscylator ultrastabilny, a Thales Alenia Space z siedzibą w Hiszpanii - transponder pasma S (SBT).

Thales Alenia Space, światowy lider w dziedzinie altimetrii kosmicznej

Euclid podczas sześcioletniej misji wykona trójwymiarową mapę przestrzenną nawet dwóch miliardów galaktyk i związanej z nimi ciemnej materii, obejmując większość obserwowalnego nieba poza naszą Drogą Mleczną. Kompletny skan będzie składał się z 150 tysięcy obrazów o wysokiej rozdzielczości wraz z towarzyszącymi im informacjami o kolorze i widmie, co da prawie petabajt skompresowanych danych do pobrania. Ta ogromna ilość informacji będzie przekazywana przez satelitę z jego orbity znajdującej się na wysokości L2 Słońce-Ziemia w odległości 1,5 miliona kilometrów od Ziemi, za pomocą systemu transmisji danych w paśmie K (26 GHz), do stacji ESA zlokalizowanych w Cebreros w Hiszpanii i Malargüe w Argentynie, wyposażonych w 35-metrowe anteny paraboliczne. Euclid zawiera również system pasma X do kontroli i monitorowania sondy kosmicznej oraz mierzenia jej odległości od Ziemi.

Udziały Euclid w przemyśle

Jednym z głównych wykonawców satelity jest Airbus Defence and Space w Tuluzie, odpowiedzialny za moduł Payload Module składający się z teleskopu i stacji optycznej zawierającej czujniki systemów 2 VIS i NISP.

Te urządzenia zostały opracowane przez międzynarodowe konsorcjum 10 francuskich laboratoriów badawczych działających przy Narodowym Centrum Badań Naukowych CNRS i CEA - francuskiej komisji ds. energii atomowej i alternatywnych źródeł energii, wspieranych przez CNES. Liderem konsorcjum jest Instytut Astrofizyki IAP w Paryżu.

Dzięki mikronapędowi zimnego gazu skonstruowanemu przez spółkę joint venture Thales Alenia Space Leonardo, ESA będzie mogła regulować położenie sondy w kosmosie i korygować kierunek prowadzonych obserwacji. Informacje dotyczące linii widzenia teleskopu będą pochodzić z czujnika Leonardo. Urządzenie skonstruowane specjalnie dla misji Euclid Fine Guidance Sensor (FGS) jest bardzo dokładnym czujnikiem, zamontowanym bezpośrednio na teleskopie, którego celem jest zapewnienie absolutnego dopasowania osi teleskopu do gwiazd. Ponadto Leonardo jest dostawcą paneli fotowoltaicznych, które zapewnią zasilanie dla wszystkich systemów sondy.

Wysuwana i sterowana antena o dużym współczynniku efektywności w paśmie K Euclid powstała dzięki unikatowemu dorobkowi Thales Alenia Space we Włoszech, w dziedzinie misji badawczych Układu Słonecznego, takich jak Cassini-Huygens (Saturn), BepiColombo (Merkury) i ExoMars (Mars).

Thales Alenia Space we Włoszech dostarczyła również transponder pasma X, przy czym pasma X i K lampowych wzmacniaczy mocy w pasmach mikrofalowych (TWTA) zostały opracowane przez Thales Alenia Space w Belgii.

Thales Alenia Space z Hiszpanii dostarczyła system telekomunikacji satelitarnej, bazując na swoim wieloletnim doświadczeniu w zakresie systemów transmisji danych dla wszystkich rodzajów misji kosmicznych.

Więcej informacji na ten temat znajduje się na: omnispace.com