Kolejny satelita drugiej generacji systemu COSMO-SkyMed już na orbicie - dostarczy dane również do Polski

Satelity i Sondy KosmiczneWarszawa, 22 lutego 2022 – Na początku lutego, po starcie z przylądka Canaveral na Florydzie należącej do SpaceX rakiety Falcon-9, na docelową orbitę skutecznie wprowadzono drugiego satelitę drugiej generacji konstelacji COSMO-SKyMed, skonstruowanej przez Thales Alenia Space (spółkę joint venture firm Thales (67%) i Leonardo (33%)) i obsługiwanej na orbicie przez Telespazio (spółkę joint venture Leonardo (67%) i Thales (33%)).

Planowana konstelacja czterech satelitów COSMO-SkyMed stworzy wyjątkowy system obserwacyjny
fot. Thales Alenia Space

Piętnaście minut po rozłączeniu od rakiety nośnej kontrolę nad satelitą przejęło Centrum Kosmiczne Telespazio we włoskim Fucino.

Druga generacja konstelacji COSMO-SkyMed jest finansowana przez Włoską Agencją Kosmiczną (ASI), z funduszy przyznanych przez włoskie Ministerstwo Szkolnictwa Wyższego i Nauki oraz Ministerstwo Obrony. System zagwarantuje kontynuację obserwacji Ziemi prowadzonej obecnie przez satelity SAR (radar z syntetyczną aperturą, ang. Synthetic Aperture Radar) pierwszej generacji COSMO-SkyMed, umieszczone na orbicie w latach 2007-2010.

Na mocy porozumienia ministrów obrony Włoch i Polski z 2014 roku dane obrazowań radarowych COSMO-SkyMed udostępniane są również Polsce. Utworzony w Białobrzegach pod Warszawą Ośrodek Rozpoznania Obrazowego Sił Zbrojnych RP posiada stały, niemal natychmiastowy dostęp do danych dostarczanych przez satelity COSMO-SkyMed poprzez utworzony Segment Naziemny Polskiego Użytkownika Wojskowego. Jest on częścią ogólnych segmentów naziemnych całego systemu. Wraz z rozwojem drugiej generacji satelitów COSMO-SkyMed dostęp do danych dla polskiego wojska będzie coraz szerszy.

Sukces tego startu to bardzo ważne wydarzenie dla całej drugiej generacji satelitów COSMO-SkyMed. Zapewnienie planowanej konfiguracji 4 satelitów będzie dużym krokiem naprzód w zakresie technologii i wydajności oraz umocni Thales Alenia Space na pozycji światowego lidera w dziedzinie infrastruktury do obserwacji Ziemi za pomocą radarów” – powiedział Massimo Comparini, starszy wiceprezes Thales Alenia Space ds. eksploracji, obserwacji i nawigacji.

Umieszczenie na orbicie drugiego satelity wykorzystującego najnowsze technologie i rozwiązania inżynieryjne będzie stopniowo prowadzić do zastąpienia pierwszej generacji satelitów drugą i tym samym – przy wykorzystaniu pełnej konstelacji 4 satelitów – zwiększenia wydajności systemu i znacznego poszerzenia liczby jego zastosowań. Cały system, wraz ze stacją naziemną, będzie wyznacznikiem standardów dla wszystkich systemów obserwacji Ziemi za pomocą radarów z Kosmosu, jeśli chodzi o dokładność, jakość obrazu i łatwość użytkowania.

Dane otrzymywane przez lata z systemu COSMO-SkyMed dostarczyły informacje z zakresu obserwacji środowiska i terytorium kluczowych z punktu widzenia bezpieczeństwa czy zarządzania sytuacjami kryzysowymi. W ramach programu Komisji Europejskiej Copernicus obrazy wykonywane przez satelity COSMO-SkyMed mają duże znaczenie dla usługi szybkiego mapowania w zakresie zarządzania sytuacjami wyjątkowymi (CEMS) – w przypadku katastrofy naturalnej czy humanitarnej satelity dostarczają mapy obszarów dotkniętych kryzysem w ciągu kilku godzin, jak na przykład po erupcji wulkanu na La Palmie, skąd system COSMO-Sky-Med dostarczył mapy i dane dotyczących ruchów lawy.

Od 2008 roku satelity COSMO-SkyMed pierwszej generacji wykonały blisko 2 miliony zdjęć