Patronat medialny 2020

SENER Polska dostarczył urządzenia dla satelity ESA, który zbada zielone płuca świata

Satelity i Sondy KosmiczneSzacunki naukowców nie pozostawiają złudzeń: straciliśmy już ponad połowę lasów tropikalnych, które kiedyś pokrywały Ziemię. W zdobyciu dokładnych danych na temat stanu wylesienia planety i związanych z tym zmian klimatycznych, pomóc ma satelita Biomass Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA). Urządzenia wspomagające montaż satelity zaprojektowali, przetestowali i dostarczyli inżynierowie SENER Polska.

SENER Polska dostarczył urządzenia do "klimatycznej" misji kosmicznej ESA

W ramach misji Europejskiej Agencji Kosmicznej SENER Polska, na zlecenie OHB Italia, SENER Polska zaprojektował, wyprodukował oraz przetestował naziemne urządzenia mechaniczne (Mechanical Ground Support Equipment) wspomagające instalację satelity, który liczy 12 metrów szerokości i 20 metrów długości. W skład zestawu MGSE wchodzą m.in. urządzenia do montażu i demontażu paneli satelity.

Misja Biomass to część programu naukowego „Earth Explorer”, w ramach którego ESA prowadzi badania Ziemi z kosmosu i szuka odpowiedzi na pytania dotyczące zmian zachodzących w środowisku naturalnym oraz wpływu człowieka na biosferę. Ogromną rolę w ochronie ekosystemu ziemskiego pełnią drzewa, które produkują tlen i pochłaniają dwutlenek węgla zmniejszając stopień jego emisji do atmosfery. Jednocześnie dane o skali wylesiania pozostają wciąż niedokładne, bo biomasa leśna na większości obszarów Ziemi nie została nigdy precyzyjnie policzona. Europejska Agencja Kosmiczna chce ten stan rzeczy zmienić wysyłając na orbitę satelitę Biomass, który skanując planetę z przestrzeni kosmicznej dostarczy pierwsze dokładne mapy biomasy leśnej z regionów umiarkowanych, tropikalnych i borealnych (północnych).

Głównym instrumentem badawczym satelity ESA jest radar SAR z potężną anteną o średnicy 12 metrów, którego fale będą przenikać przez gałęzie drzew i skanować pnie oraz konary. Na tej podstawie co pół roku powstanie aktualna trójwymiarowa mapa lasów na Ziemi. A to nie wszystko. Gdy satelita rozgości się na orbicie, możliwości wykorzystania jego funkcji obserwacyjnych ograniczać będzie głównie wyobraźnia. Lista zastosowań dla radaru SAR poza „ważeniem” drzew na planecie może obejmować np. monitorowanie lodowców i zmian pokrywy lodowej czy skanowanie gruntów w poszukiwaniu archeologicznych zabudowań pod powierzchnią pustyni.

Misje takie jak Biomass nie tylko przybliżają nas do zrozumienia najważniejszych zjawisk zachodzących na naszej planecie, ale mogą w nieoceniony sposób pomóc nam ją chronić - mówi Janusz Grzybowski, Project Manager w SENER Polska. Start Biomass planowany jest na rok 2022. Satelita wyniesiony zostanie na niską orbitę okołoziemską na pokładzie rakiety Vega. Misja zaplanowana jest na pięć lat, w tym czasie dane z radaru SAR dostarczane będą do stacji naziemnej w Kirunie w Szwecji. Budżet całej misji wynosi 420 mln euro.

Źródło: planetpartners.pl