Leonardo dostarczył panele solarne dla misji kosmicznej JUICE

Satelity i Sondy KosmiczneDziesięć paneli fotowoltaicznych dla misji JUICE (JUpiter ICy moons Explorer) jest już gotowych. JUICE jest najambitniejszą misją programu Wizji Kosmicznej Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA), w której ważny wkład ma Włoska Agencja Kosmiczna (ASI). Airbus, jako główny wykonawca, opracowuje i buduje pojazd kosmiczny JUICE. Leonardo dostarczy panele do Airbus Defence and Space Netherlands, który opracowuje systemy fotowoltaiczne dla misji międzyplanetarnej. Nawet podczas pandemii COVID-19, koncern Leonardo zagwarantował ciągłość swojej działalności, dotrzymując terminów dostaw.

Leonardo dostarczył panele solarne dla misji kosmicznej JUICE

Produkując panele solarne dla misji JUICE, Leonardo nie tylko potwierdza, ale nawet jeszcze bardziej ugruntowuje swoją pozycję lidera technologicznego, którą poprzednio osiągnął w ramach misji Rosetta. Panele dla sondy JUICE łącznie mają powierzchnię 85 metrów kwadratowych, co czyni je największym systemem fotowoltaicznym kiedykolwiek zbudowanym dla misji między planetarnej.

Sonda JUICE, która ma wystartować w roku 2022, będzie prowadzić badania Jowisza i jego lodowych księżyców - Ganimedes, Kallisto i Europa – które są uważane za najciekawsze z powodu rozległych oceanów znajdujących się pod ich powierzchnią. Powierzchnia i warstwy wewnętrzne zostaną zbadane w poszukiwaniu warunków do życia.

Podróż sondy JUICE na Jowisza będzie trwała prawie osiem lat, podczas których panele słoneczne zapewnią energię niezbędna dla działania instrumentów pokładowych. Po osiągnięciu celu, sonda będzie znajdować się w odległości około 780 milionów kilometrów od Słońca, i będzie musiała działać w ekstremalnych warunkach.

Odległość Jowisza od Słońca to wyzwanie, które wymagało przeprowadzenia odpowiednich badań i wdrożenia konkretnych i zoptymalizowanych technologii zdolnych do działania w temperaturach tak niskich, jak -230 stopni Celsiusza i w warunkach nieomal całkowitego braku światła (około jednej dwudziestej siódmej ilości światła docierającego do Ziemi). Stałe generowanie zasilania jest w istocie wymogiem zasadniczym, bez spełnienia którego misja się nie uda i nie zrealizuje swoich celów.

W ramach misji JUICE, poza dostarczeniem paneli fotowoltaicznych, koncern Leonardo uczestniczy w produkcji teleskopu optycznego JANUS oraz spektometru podczerwieni MAJIS, czyli dwóch instrumentów naukowych wysokich technologii mających ogromne znaczenie dla misji. Za opracowanie teleskopu JANUS odpowiedzialna jest ASI przy wkładzie i pod kierownictwem naukowym ze strony INAF (National Institute for Astrophysics - Krajowy Instytut Astrofizyki). MAJIS jest opracowywany przez francuski instytut IAS a finansowany przez CNES i ASI.

W mediolańskich zakładach Nerviano trwają prace nad budową paneli fotowoltaicznych dla Europejskiego Modułu Serwisowego (European Service Module), który ESA dostarczy dla promu Orion – jako wkład w program ARTEMIS, jaki NASA rozwija w celu przeprowadzenia bezpiecznego powrotu człowieka na Księżyc.

Europejski Moduł Serwisowy, zasilany systemami fotowoltaicznymi firmy Leonardo, będzie transportować kapsułę Orion, gwarantujące bezpieczną i wygodną podróż astronautom podróżującym wewnątrz promu.

Koncern Leonardo dostarczył już panele dla pierwszych dwóch misji programu ARTEMIS, zaplanowanego na lata 2021 i 2023, który ma na celu weryfikowanie i przetestowanie złożonego systemu transportu między Ziemią i Księżycem.

Ponadto rozpoczęły się prace nad panelami solarnymi dla trzeciej misji ARTEMIS, która ma polecieć w kosmos w roku 2024, i przetransportować ludzi ponownie na powierzchnię Księżyca po ponad ćwierćwieczu od historycznego lądowania w roku 1969.

Koncern Leonardo ma ponad dziesięcioletnie doświadczenie w zakresie konstruowania generatorów fotowoltaicznych i jednostek zasilających, opracowanych w ramach uczestnictwa w szeregi misji międzynarodowych, takich jak: Herschel, Planck, Lisa Pathfinder, GAIA, Aeolus, COSMO-SkyMed, Euclid, ExoMars TGO, Exomars 2022, Meteosat Third Generation, MetOp Second Generation.

Źródło: AM ART-MEDIA, Leonardo Press Office.