Patronat medialny 2020

Astronauci w kapsule Crew Dragon bezpiecznie wrócili na Ziemię. Misja SpaceX DM-2 zakończona sukcesem!

NASAZałogowa misja SpaceX DM-2 zakończyła się sukcesem. To niezwykle ważny moment, bowiem była to pierwsza w historii załogowa misja przeprowadzona przez NASA w ramach programu lotów na Międzynarodową Stację Kosmiczną (ISS) przy użyciu obiektu firmy prywatnej (SpaceX, której właścicielem jest miliardera Eion Musk). Doświadczeni astronauci Robert Behnken (3 lot) oraz Douglas Hurley (3 lot) sprowadzeni zostali w kapsule Crew Dragon. Lądowanie miało miejsce na wodach Zatoki Meksykańskiej w niedzielę 2.08.2020 r. o godzinie 20:48 czasu polskiego.

Astronauci w kapsule Crew Dragin bezpiecznie wrócili na Ziemię.

Start misji SpaceX DM-2 miał miejsce 30 maja o godzinie 21:22 czasu polskiego z Centrum Kosmicznego imienia Johna F. Kennedy’ego przy udziale rakiety nośnej Falcon 9, która wyniosła na orbitę załogową kapsułę Crew Dragon. Kilka minut po starcie nastąpiła skuteczna próba odzyskania pierwszego stopnia rakiety nośnej, który został osadzony na barce ASDS OCISLY na Atlantyku. Do połączenia kapsuły Crew Dragon ze stacją (ISS) doszło 31 maja o godzinie 16:29 (czasu polskiego).

Misję SpaceX DM-2 poprzedził udany test bezzałogowy SpaceX DM-1, którego start odbył się 2 marca 2019 roku. 19 stycznia 2020 roku przeprowadzony został natomiast test awaryjnej ewakuacji kapsuły Crew Dragon z dwoma manekinami na pokładzie.

Falcon 9 to z kolei dwustopniowa rakieta nośna, zaprojektowana i stworzona również przez firmę SpaceX. Głównym przeznaczeniem rakiety jest wynoszenie ładunków na orbitę oraz wykonywanie misji bezzałogowych i załogowych do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Warto wspomnieć, że obecnie jest to jedyna rakieta, której pierwszy stopień może wylądować i być użyty ponownie. Według SpaceX zastosowanie do ponownego użytku pierwszego stopnia rakiety będzie w stanie obniżyć koszt lotu nawet do 30%.

Według szacunków za wysłanie jednego astronauty na stację (ISS) NASA zapłaci firmie SpaceX około 55 milionów dolarów. Dla porównania Rosjanom za dostarczenie astronauty pojazdem typu Sojuz, na stację (ISS) NASA płaciła 86 milionów dolarów. Oszczędność dla agencji kosmicznej NASA w tym przypadku będzie znacząca.

Po udanej drugiej misji próbnej, firma SpaceX rozpoczyna serię analiz, których pozytywny wynik umożliwi uzyskanie zielonego światła do przeprowadzenie pierwszego oficjalnego lotu na Międzynarodową Stację Kosmiczną (certyfikacja do operacyjnych lotów załogowych na ISS). Misja Crew-1 ma odbyć się w drugiej połowie września 2020 roku.

Podsumowanie wraz z zarejestrowanym procesem lądowania, materiał: NASA