Jak zrobić szarlotkę od podstaw. W poszukiwaniu przepisu na nasz Wszechświat – od powstania atomów do Wielkiego Wybuchu - Recenzja

464 strony, które zapisał dla nas Harry Cliff – fizyk cząstek elementarnych z Uniwersytetu w Cambridge i badacz Wielkiego Zderzacza Hadronów to niezwykła podróż mająca na celu znalezienie podstawowych składników materii oraz poznania ich historii. Jest to w pewnym sensie poszukiwanie idealnego przepisu na tytułową szarlotkę, a więc po przetłumaczeniu – na otaczający nas wciąż tajemniczy Wszechświat.

Wydawnictwo Zysk i S-ka wypuściło na rynek książkę, która przyciąga nie tylko tytułem. W ramach lektury da się odczuć, że Harry Cliff ze starannością próbuje odpowiedzieć na szereg pytań dotyczących szeroko pojetego Wszechświata. Z czego jest zrobiona materia? Dlaczego uniknęła unicestwienia podczas Wielkiego Wybuchu? Czy kiedykolwiek będziemy w stanie zrozumieć, jak wyglądały pierwsze chwile naszego Wszechświata? Nie chcąc zdradzać zbyt wiele poprzestaniemy na przywołaniu tych trzech pytań. Tymczasem wróćmy do wspomnianej przez nas staranności.

Nie da się ukryć, że czuć ją na każdej stronie książki i trudno się temu dziwić skoro autor konstruując treść wyszedł zza biurka i odwiedził wielu doskonałych chemików, astronomów i fizyków. Odwiedził też m.in. laboratorium we Włoszech, gdzie zaglądał do wnętrza Słońca, a także udał się do podmokłych lasów Luizjany, by nasłuchiwać fal czasoprzestrzeni.

Lektura w doskonały sposób podsumowuje obecny stan wiedzy ludzkości na temat Wszechświata.

Dokąd ostatecznie dotarł fizyk? Z pewnością nie do samego końca historii. W końcu jako ludzkość nie wiemy i nie wiadomo czy kiedykolwiek będziemy wiedzieć wszystko o Wszechświecie.

Jednak bez obaw – lektura w doskonały sposób podsumowuje obecny stan wiedzy ludzkości na temat Wszechświata. Poznajemy go od podstaw, a więc tak jak w przypadku tytułowej szarlotki – do miski dodajemy składnik po składniku i to w towarzystwie świetnego kucharza jakim w tym przypadku jest Harry Cliff. Jeśli więc należycie do osób, które intryguje szeroko pojęty Wszechświat i od czasu do czasu zadajecie sobie pytanie – jak to wszystko się zaczęło i jak właściwie jest to możliwe – to bez wątpienia odnajdziecie się na każdej z 464 stron tej bardzo dobrej książki.

Tytuł: Jak zrobić szarlotkę od podstaw. W poszukiwaniu przepisu na nasz Wszechświat – od powstania atomów do Wielkiego Wybuchu