Recenzja - Kosmiczne dziewczyny. 50 historii niezwykłych kobiet, które przyczyniły się do podboju kosmosu

Kosmiczne dziewczyny. Co tak właściwie kryje się pod tytułem, którego napisania podjęła się Libby Jackson - jedna z największych brytyjskich ekspertek w dziedzinie kosmologii i jednocześnie kierownik programu kosmicznego brytyjskiej Agencji Kosmicznej? Nie może być inaczej – na każdej ze stron jej książki znajdziemy biografie kobiet, które dzięki swojemu talentowi, ale i ciężkiej pracy stały się fundamentem w dążeniu ludzkości do gwiazd.

„Neil Armstrong, który wypowiedział słynne zdanie o „małym kroku dla człowieka” nigdy nie wylądowałby na Księżycu, gdyby nie pomoc kobiet. Kobiety na całym świecie – astronautki, matematyczki, inżynierowie, fizyczki, pilotki – wciąż przesuwają granice, do których dociera ludzkość i pomagają zrozumieć Wszechświat oraz miejsce, jakie zajmuje w nim człowiek” – czytamy w prezentacji.

astronomia24
na każdej ze stron znajdziemy biografie kobiet, które dzięki swojemu talentowi, ale i ciężkiej pracy stały się fundamentem w dążeniu ludzkości do gwiazd

Po zapoznaniu się z treścią tej książki trudno z powyższymi słowami się nie zgodzić, choć my – miłośnicy szeroko pojętej astronomii doskonale zdajemy sobie przecież sprawę z tego, że wśród przywoływanych astronautów, matematyków, fizyków, czy ekspertów są zarówno mężczyźni, jak i kobiety. Potraktowaliśmy więc tę książkę – nie jako próbę udowodnienia nam przez autorkę, faktu, że kobiety też potrafią, ale jako podsumowanie ich pracy na 50 przykładach, których powiedzmy sobie szczerze – mogłoby być nieskończenie wiele.

astronomia24

Skoro już wyjaśniliśmy sobie, że jesteśmy świadomi faktu, iż za osiągnięciami ludzkości stoją zarówno Panie, jak i Panowie) skupić wypada się na poziomie jaki reprezentuje przedmiotowa książka. Warto więc podkreślić czytelny i atrakcyjny podział, z jakim mamy do czynienia w Kosmicznych dziewczynach. Cieszy nas, że autorka nie poszła na łatwiznę i nie uszeregowała sylwetek Pań alfabetycznie. Postawiono natomiast na zbudowanie kategorii takich jak: przedpole podróży kosmicznych, zaranie ery kosmicznej, stacje i promy kosmiczne, życie i działalność w kosmosie, przyszłość podbojów kosmicznych. Tym samym otrzymujemy wyraźny obraz tego o jakich osiągnięciach poszczególnych Pań przyjdzie nam przeczytać.

Do samej prezentacji tychże osiągnięć nie można mieć zastrzeżeń. Autorka podkreśliła najważniejsze elementy każdego z nich, bardzo dokładnie ujawniając nam szczegóły na temat każdej z bohaterek. Na szczęście nie zderzamy się jedynie z suchymi faktami, bowiem zadbano również o to, by odbiorca mógł zaznajomić się z szeregiem ciekawostek.

astronomia24
„Na pokład nie można władować zwykłego jedzenia z półki sklepowej. To wyzwanie, ale ja lubię stawiać mu czoło i osiągać cel” – Rita Rapp, dietetyczka

Warto również docenić bardzo dobrze wykonaną oprawę graficzną książki. Mamy tu na myśli zarówno twardą okładkę, jak również, a właściwie przede wszystkim świetnie narysowane sylwetki 50 bohaterek książki. Jest to dla nas jeden z tych elementów, które świadczą o dopracowaniu, chęci zadowolenia odbiorców, którzy za sprawą grafik zdecydowanie głębiej wejdą w zagadnienia – być może lepiej utożsamiając się przy tym z poszczególnymi sylwetkami Pań.

Kosmiczne dziewczyny to książka, która bez wątpienia powinna zainteresować większość miłośników szeroko pojętej astronomii. Wiedzy nigdy za wiele, a ta, którą serwuje nam Libby Jackson jest naprawdę przyjemna w odbiorze.

astronomia24