Sonda Hayabusa2 wylądowała na asteroidzie Ryugu!

Satelity i Sondy KosmiczneJak informuje Japońska Agencja Kosmiczna (JAXA) sondzie Hayabusa2 udało się wylądować na asteroidzie Ryugu i pobrać próbki. Proces pierwszego lądowania na powierzchni rozpoczął się w czwartek 21 lutego o godzinie 5:13 czasu polskiego. Z odległości około 20 kilometrów sonda rozpoczęła zbliżanie do asteroidy. Kontakt z podłożem nastąpił 22 lutego o godzinie 0:06 czas polskiego i trwał zaledwie kilka sekund. W tym czasie sonda zdołała pobrać próbki przez specjalnie przygotowane do tego celu ramię. W tym samym czasie nastąpiło uruchomienie silników i sonda zaczęła oddalać się od powierzchni Ryugu.

Artystyczna wizja lądowania sondy Hayabusa2 na powierzchni asteroidy Ryugu. fot: JAXA

Czytaj dalej: O lądowaniu sondy Hayabusa2 na powierzchni asteroidy Ryugu...

Thales Alenia Space i Spaceflight Industries planują rozwój i produkcję małych satelitów w przystępnej cenie

AstronautykaLeoStella, mała firma projektowo-produkcyjna otworzyła swój zakład produkcyjny w Tukwila, w stanie Washington. Spółka jest wspólnym przedsięwzięciem Thales Alenia Space oraz Seattle Spaceflight Industries. Firma LeoStella powstała w marcu 2018 r. Zbudowała najnowocześniejsza fabrykę do budowy małych satelitów na dużą skalę w atrakcyjnej ofercie finansowej.

LeoStella otwiera zakład State-of-the-Art Smallsat

Czytaj dalej: O otwarciu zakładu State-of-the-Art Smallsat...

Konstelacja Iridium NEXT już na orbicie

Satelity i Sondy KosmiczneKonstelacja satelitów Iridium NEXT, opracowana i zbudowana przez Thales Alenia Space jest już w pełni operacyjna. Od stycznia 2017 r. do stycznia 2019 r. osiem rakiet wyniosło w sumie 75 satelitów, które są rozmieszczone na niskiej orbicie Ziemi (LEO). Konstelacja Iridium Next działa dzięki 66 satelitom na wysokości około 780 km. Są one rozmieszczone w sześciu płaszczyznach orbitalnych, z których każda składa się z 11 satelitów. Konstelacja jest wsparta 9 satelitami zastępczymi i 6 stacjami naziemnymi.

Iridium NEXT w pełni operacyjny.
fot. Thales Alenia Space

Czytaj dalej: O konstelacji Iridium® NEXT na orbicie...

Zobacz walentynkowe sygnały od planety Ziemia

ZiemiaKochacie naszą planetę? Ta mimo wielu szkód jakie jej wyrządzamy kocha nas oddając całą swoją powierzchnię nie tylko nam - ludziom, ale też ogromnej ilości zróżnicowanych gatunków zwierząt, czy roślin. Z uwagi na fakt, że za nami święto zakochanych, postanowiliśmy zaprezentować Wam kilka walentynkowych sygnałów od naszej planety. Niestety wspomnieć również będzie trzeba o tym, jak ogromny wpływ na te piękne krajobrazy ma człowiek.

Jezioro Strobel - Argentyna, Autor: ESA

Czytaj dalej: I zobacz walentynkowe sygnały od naszej planety...

Łazik Opportunity na emeryturze (2004-2019). Nie będzie kolejnych prób nawiązywania kontaktu.

Satelity i Sondy Kosmiczne13 lutego inżynierowie NASA ogłosili, że misja łazika Opportunity została definitywnie zakończona. Agencja kosmiczna bezustannie wierzyła, że nawiązanie kontaktu z łazikiem dojdzie w końcu do skutku. Niestety ostatnia próba odebrania sygnału podobnie jak pozostałe zakończyły się niepowodzeniem. Po prawie 15 latach pracy zasłużony łazik Opportunity przechodzi na emeryturę.

Łazik Opportunity przechodzi na emeryturę (2004-2019) Autor: NASA

Czytaj dalej: O zakończeniu misji łazika Opportunity...

Powstaje śląskie Centrum Badawczo-Rozwojowe technik kosmicznych

AstronautykaSpółka KP Labs buduje na terenie Nowych Gliwic Centrum Badawczo-Rozwojowe (CBR) w dziedzinie elektroniki i technik kosmicznych. W Centrum wysoko wykwalifikowani inżynierowie będą prowadzić badania przemysłowe i prace rozwojowe związane z małymi satelitami. KP Labs jest zaangażowane w budowę satelity Intuiton-1, który będzie wyposażony w najbardziej na świecie wydajny komputer pokładowy i zaawansowane przyrządy do obserwacji Ziemi.

Wizualizacja Centrum Badawczo Rozwojowego KPLabs