Patronat medialny

Astronomia24 Astronomia24

Maksimum meteorów z roju Leonidów 2017 - Noc z 17/18 listopada

Meteory i MeteorytyW piątek będziemy mieli kolejną szansę na podziwianie pięknego zjawiska jakim są spadające meteory. W nocy z 17 na 18 listopada przypada bowiem maksimum Leonidów. Podczas tegorocznego maksimum obserwacji nie będzie utrudniał nam Księżyc znajdujący się w nowiu. Obecności Leonidów możemy spodziewać się do 30 listopada, jednak to w nocy z piątku na sobotę zaobserwujemy największą aktywność. Szacuje się, że w ciągu godziny zobaczymy około 10-20 obiektów.

Deszcz meteorów z roju Leonidów

Czytaj dalej: O maksimum meteorów z roju Leonidów 2017... To już dziś!

Moda, wiara i fantazja w nowej fizyce Wszechświata - Recenzja bardzo grubej książki

Książki i czasopisma astronomiczne816 - na tylu dokładnie stronach wypowiedział się Profesor Roger Penrose w swojej nowej książce "Moda, wiara i fantazja w nowej fizyce Wszechświata". To prawdziwy spektakl dla zakochanych w fizyce, dla pracujących na co dzień z tą dziedziną nauki, dla tych którzy chcą poznać często nieszablonowy sposób myślenia autora. Przygotowaliśmy dla Was drodzy czytelnicy krótką recenzję tego nie ukrywajmy - niekrótkiego dzieła!

Nie sposób z tak bogatym doświadczeniem jakie posiada Penrose zakończyć przekaz wiedzy na kilkudziesięciu stronach

Czytaj dalej: Recenzję książki "Moda, wiara i fantazja w nowej fizyce Wszechświata"...

Goście w astrobazie w Kruszwicy

Planetaria Obserwatorium astronomiczne Astrobaza Kopernik przy Gimnazjum nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Kruszwicy (powiat inowrocławski) odwiedzą dziś (15 listopada) przedstawiciele Centrum Badań Kosmicznych PAN w Warszawie oraz ich partnerzy z Francji i Wielkiej Brytanii. Kruszwiczanie zaprezentują gościom swoje astronomiczne osiągnięcia i projekty. Astrobaza w Kruszwicy to jedno z czternastu ogólnodostępnych obserwatoriów astronomicznych, które powstały w Kujawsko-Pomorskiem w ramach marszałkowskiego projektu finansowanego z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.

Budynek Astrobazy w Kruszwicy.

Czytaj dalej: O astrobazie w Kruszwicy i wyjątkowych gościach...

Bardzo jasny rozbłysk meteoru nad zachodnią Europą

Meteory i MeteorytyJak informuje International Meteor Organization wieczorem 14 listopada około godziny 17:50 czasu polskiego zaobserwowano bardzo jasny meteor w zachodnich Niemczech, wschodniej Francji, Szwajcarii oraz Włoszech. Obiekt był na tyle duży i jasny, że w ciągu zaledwie 3 godzin został zgłoszony do IMO przez ponad 200 osób. Na chwilę obecną zgłoszeń jest już ponad 800! Z całą pewnością naoczni świadkowie mieli do czynienia z meteorem o jasności większej niż –4 magnitudo. Oznacza to, że obiekt był jaśniejszy od planety Wenus.

Zarejestrowany bolid na jednej z kamer monitoringu miejskiego Autor: Epok Epok

Czytaj dalej: O rozbłysku jasnego meteoru w zachodniej Europie... (Zobacz nagrania)

5 lat wspierania rozwoju sektora kosmicznego w Polsce przez SENER Polska

Astronautyka5-lecie członkostwa Polski w Europejskiej Agencji Kosmicznej zbiega się z 5-leciem działalności w sektorze kosmicznym firmy SENER Polska. Jej historia to przykład sukcesu i pozytywnych efektów, jakie przynosi polskiej gospodarce uczestnictwo w europejskich projektach kosmicznych. Firma SENER Polska powstała w 2006 roku i początkowo zajmowała się inżynierią lądową. W 2012 roku, wraz z dołączeniem Polski do Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA), postanowiono skupić się wyłącznie na tworzeniu innowacyjnych rozwiązań z zakresu mechanicznej inżynierii kosmicznej.
5 lat członkostwa Polski w ESA zbiega się z 5-leciem działalności w sektorze kosmicznym firmy SENER

Czytaj dalej: O wsparciu SENER Polska w rozwój sektora kosmicznego w Polsce...

SENER Polska rozwija technologię urządzeń do montażu satelitów

AstronautykaW ramach programu Europejskiej Agencji Kosmicznej „Polish Industry Incentive Scheme”, który służy podnoszeniu kompetencji krajowych firm w sektorze kosmicznym, SENER Polska realizuje kontrakt na rozwój technologii tzw. clamp bandów, czyli mechanizmów łączących satelity z urządzeniami do ich transportu i montażu. Ten projekt to także duży sukces programu stażowego Agencji Rozwoju Przemysłu – rolę głównego inżyniera pełni bowiem laureat pierwszej edycji programu.

Kolejny krok rozwoju polskiego przemysłu kosmicznego

Czytaj dalej: O SENER Polska oraz rozwoju technologi tzw. clamp bandów...

2,4 mln mieszkańców Ziemi zgłosiło się po bilet na Marsa

NASABezzałogowy lądownik InSight wyląduje na Marsie w listopadzie 2018 roku. Wyposażony będzie w kilka przyrządów naukowych oraz chip, na którym zapisane zostaną nazwiska mieszkańców naszej planety. Chęć udziału w projekcie zgłosiło łącznie ponad 2,4mln mieszkańców Ziemi. Celem misji nie będzie rzecz jasna jedynie wyniesienie danych na Czerwoną Planetę, a przede wszystkim zbadanie jej głębokiego wnętrza.

Start InSight planowany jest na maj 2018 roku