Patronat medialny

Astronomia24 Astronomia24

Zanim polecą na Księżyc trenują na Teneryfie

KsiężycDwa łaziki Europejskiej Agencji Kosmicznej trenowały zarówno w dzień i w nocy na Teneryfie. Wybrany obszar przypominał ten znany z powierzchni naszego Księżyca. Zanim jednak dojdzie do misji w kierunku Srebrnego Globu należy przeprowadzić szereg analiz – w tym terabajtów danych zgromadzonych w ramach przeprowadzonych przejazdów próbnych.

Powrót na Księżyc i koncentracja na nim to marzenie wielu miłośników astronomii

Czytaj dalej: O Scenariuszach Księżycowych...

28 lipca start rakiety Sojuz z załogową misją MS-05 w kierunku (ISS)

Statki kosmiczneDziś tj. 28 lipca o godzinie 17:41 czasu polskiego z kosmodromu Bajkonur w Kazachstanie wystartuje rakieta nośna Sojuz z misją MS-05. Trzyosobowa załoga, w skład której wchodzą dowódca Siergiej N. Riazanskij (Rosja), a także dwóch inżynierów pokładowych Randolph J. Bresnik (USA) oraz Paolo A. Nespoli (Włochy) obierze kurs w kierunku Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS).

Sojuz MS-05 na platformie startowej (Kazachstan) fot: NASA/Joel Kowsky

Czytaj dalej: O misji MS-05 oraz zobacz start rakiety na żywo... (Aktualizacja: Zobacz zdjęcia!)

Zwiedź pokład Międzynarodowej Stacji Kosmicznej z Google Street View!

Statki kosmiczneJak zapewne każdy z Was wie dzięki Google Street View mamy możliwość bez wychodzenia z domu przenieść się m.in. do parku, czy na ulice jednego z wielu dostępnych w aplikacji krajów. Wirtualny spacer po ulicach często pomaga kierowcom poznać trasę zanim w rzeczywistości w nią wyruszą. Niektórzy przed wyborem miejsca, w które udadzą się na wakacje chętnie zapoznają się z okolicą. Tym razem Google ma dla nas coś więcej… Przenosi nas wprost na pokład Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS).

Dzięki Google Street View przeniesiemy się na pokład ISS

Czytaj dalej: I udaj się na wirtualny spacer na Międzynarodową Stację Kosmiczną...

W piątek 28 lipca Księżyc spotka się z Jowiszem. Spadną też meteory!

KsiężycJuż za dwa dni, tj. w piątek 28 lipca dojdzie do ostatniej w tym miesiącu koniunkcji na nocnym niebie. Tym razem będziemy świadkami spotkania Księżyca z Jowiszem. Oba obiekty będzie dzielił dystans około 2,5 stopnia i będzie to koleje atrakcyjne wydarzenie dla miłośników astrofotografii i obserwatorów nocnego nieba. Nie można przecież zapomnieć, że w tym samym czasie czeka nas maksimum meteorów z roju Południowych delta Akwarydów, podczas którego będziemy mogli zaobserwować do 20 meteorów w ciągu godziny. (Link)

Piątkowy wieczór pełen astronomicznych atrakcji!

Czytaj dalej: O koniunkcji Księżyca z Jowiszem...

Bezludna, wyjątkowa, zaśmiecona... Sonda Terra nad plażami światowego dziedzictwa UNESCO.

NASANa Południowym Pacyfiku zupełnie z dala od rozwiniętego świata istnieje mała, zielona wyspa z piaszczystymi plażami. Zupełnie bezludna jednak zamieszkała przez rzadkie gatunki zwierząt, porośnięta przepiękną niespotykaną roślinnością. Sonda Terra znajdująca się we flocie NASA już dawno temu wykonała w trakcie jednego z przelotów zdjęcie, które pokazuje jak piękno tej wyspy zaburzają walące się u brzegów śmieci. Agencja przypomina o problemie.

NASA słusznie przypomina o problemie i jednocześnie pokazuje jak ważne są dla naszej planety sondy.

Czytaj dalej: O sondzie Terra i zobacz zdjęcie zaśmieconej wyspy...

Mały Fobos niespodziewanie wyłonił się podczas obserwacji Marsa przez Hubble'a

TeleskopyTeleskop Hubble’a podczas obserwacji Czerwonej Planety niespodziewanie zarejestrował obecność marsjańskiego księżyca Fobos, który z uwagi na swoje niewielkie rozmiary przypomina na dokumentacji po prostu gwiazdę. W ciągu 22 minut teleskop wykonał 13 ekspozycji, dzięki czemu astronomowie mogli stworzyć film poklatkowy przedstawiający niewielką ścieżkę orbitalną księżyca.

W ciągu 30-50 milionów lat Fobos ulegnie zniszczeniu. fot: NASA, ESA,

Czytaj dalej: O jednym z najmniejszych księżyców w naszym Układzie Słonecznym...

25 lipca premiera książki W stronę nieba. Interaktywna szkoła astronomii

Książki i czasopisma astronomiczneW stronę nieba. Interaktywna szkoła astronomii to nowa książka wydawnictwa PWN, która już 25 lipca będzie mieć swoją premierę. Pozycja wskazana dla wszystkich miłośników astronomii, zainteresowanych poszerzaniem swojej wiedzy w niestandardowy sposób. Mając na myśli sposób niestandardowy wyjaśniamy, że nie ma w tej książce encyklopedycznych regułek i suchej wiedzy niekoniecznie odpowiadającej nam – miłośnikom patrzącym na astronomię z własnej perspektywy.

Autor już we wstępie udowadnia, że patrzy na Wszechświat z perspektywy hobbysty.

Czytaj dalej: Zapowiedź książki W stronę nieba. Interaktywna szkoła astronomii...