Patronat medialny

Astronomia24 Astronomia24

Nie mamy pojęcia, jak działa wszechświat. Naprawdę!

Książki i czasopisma astronomiczneWiększość książek popularnonaukowych wytwarza w czytelniku wrażenie, że nauka jest wszechwiedząca, a wiedza o naszym świecie – kompletna. Rzeczywiście – trudno się takiemu wrażeniu oprzeć, i to nawet nie odwołując się do lektury mądrych treści. Wystarczy rozejrzeć się wokół. Przecież nasze osiągnięcia są wspaniałe: mamy komputery, smartfony, samoloty, samochody, znakomicie działa medycyna i wciąż dokonuje postępów, opletliśmy Ziemię siecią telekomunikacyjną, poznaliśmy najmniejsze elementy budowy materii i sięgnęliśmy tam gdzie wzrok nie sięga – zbadaliśmy najodleglejsze dostępne zakątki wszechświata.

Nie mamy pojęcia. Przewodnik po nieznanym wszechświecie premiera już 25.10.2017

Wiemy (prawie) wszystko i czerpiemy z tej wiedzy pełnymi rękami! – tak można by podsumować naszą intelektualną euforię. Problem w tym, że to „prawie” w nawiasie to wierutne kłamstwo! Bo „prawie” to zaledwie 5%, a nie – jak można by się spodziewać – 99%. Okazuje się więc, że tak naprawdę o większości rzeczy we wszechświecie NIE MAMY POJĘCIA!

Poznajcie niesamowitą i wyjątkową książkę Jorge Chama i Daniela Whitesona „Nie mamy pojęcia”. To błyskotliwie napisana i niemniej błyskotliwie zilustrowana opowieść o tym, ile rzeczy w naszym dziwnym (jak się okazuje) wszechświecie wciąż pozostaje dla nas tajemnicą. „Nie mamy pojęcia” zabierze was w niesamowitą podróż po krainie fizyki współczesnej – od mechaniki kwantowej począwszy, na astrofizyce skończywszy. „Nie mamy pojęcia” sprawia, że stajemy zauroczeni w obliczu dwóch faktów: ile wiemy już o wszechświecie i jak wiele o nim jeszcze nie wiemy. „Nie mamy pojęcia” to fascynujący, humorystyczny i wciągający bez reszty raport o stanie naszej niewiedzy, dzięki któremu bezboleśnie – a nawet przy wybuchach gromkiego śmiechu – zaznajamiamy się ze stanem naszej, było nie było, całkiem obszernej wiedzy. To genialna metoda na to, by zapoznać się ze współczesną fizyką – czytając o pytaniach o działanie wszechświata, na które nie potrafimy (jeszcze) odpowiedzieć. I to właśnie dlatego ta książka jest tak wyjątkowa.

A o czym konkretnie w niej przeczytamy? Rzućmy okiem na opis z okładki:

Już za chwilę dowiecie się o wszystkim, czego nie wiemy o naszym dziwnym i tajemniczym wszechświecie!

Wiedza człowieka o otaczającym świecie pełna jest luk. I nie są to luki małe – takie, które można by bez obaw zignorować. Mowa tu raczej o ziejących pustką otchłaniach!

Tak! Aż do tego stopnia nie mamy pojęcia, jak działa wszechświat!

Jorge Cham, robotyk i twórca znanej serii pasków komiksowych PHD, oraz Daniel Whiteson, fizyk cząstek elementarnych, połączyli siły, by zbadać stan naszej wiedzy – a raczej ogromnej niewiedzy! – o wszechświecie.

Za pomocą zabawnych rysunków komiksowych, przemawiających do wyobraźni infografik i niezwykle humorystycznych, a przy tym bardzo klarownych wyjaśnień naukowych Jorge i Daniel przedstawiają cały wachlarz zdumiewających pytań, które wciąż wprawiają naukowców w zakłopotanie, i próbują szukać najlepszych możliwych i zgodnych z obecnym stanem wiedzy odpowiedzi.

Ta książka to ilustrowany wstęp do największych nierozwikłanych tajemnic fizyki, ale to nie wszystko; to także pasjonująca lektura, która odczarowuje i wyjaśnia wiele rzeczy, o których bardzo dużo już wiemy: od kwarków i neutrin, przez fale grawitacyjne, aż do wybuchających czarnych dziur. Jorge i Daniel zachęcają, by spojrzeć na wszechświat jak na niezmierzony i niezbadany obszar, który wciąż możemy poznawać. A czynią to, pisząc niezwykle lekko, z ogromnym poczuciem humoru.

Wydaje się wam, że nauka zna odpowiedzi na prawie wszystkie pytania? Myślicie, że na obecnym etapie jej rozwoju więcej o wszechświecie wiemy, niż nie wiemy? Nic bardziej mylnego!
Bo na przykład...

- Dlaczego we wszechświecie obowiązuje ograniczenie prędkości?
- Jak to się stało, że nie jesteśmy zbudowani z antymaterii?
- Co (lub kto) atakuje Ziemię strumieniem ultraszybkich cząstek?
- Czym jest ciemna materia i dlaczego uparcie nas ignoruje?

Wygląda więc na to, że wszechświat pełen jest dziwactw, które na pierwszy rzut oka są zupełnie bez sensu. Ale Jorge i Daniel stawiają sprawę inaczej: pokazują, że pytania, na które nie znamy odpowiedzi, mogą być równie intrygujące jak te, które już mamy z głowy. Przeczytajcie ich niezwykle pouczającą i równie zabawną książkę i przekonajcie się, że to, o czym nie mamy pojęcia, jest naprawdę ekscytujące!

Astronomia24 Astronomia24

Jorge Cham jest rysownikiem – twórcą popularnych komiksów PHD (phdcomics.com), a także doktorem robotyki Uniwersytetu Stanforda.

Daniel Whiteson jest profesorem fizyki cząstek elementarnych Uniwersytetu Kalifornijskiego w Irvine oraz członkiem Amerykańskiego Towarzystwa Fizycznego. Prowadzi badania w Europejskim Ośrodku Badań Jądrowych CERN, wykorzystując Wielki Zderzacz Hadronów (LHC).

Zamów książkę: empik.com