Sonda Psyche rozpoczyna ponad 5 letni lot w kierunku niezwykłej asteroidy!

Satelity i Sondy KosmiczneJuż 13 października 2023 roku rozpocznie się misja sondy kosmicznej Psyche, której celem jest poznanie bogatej w metal asteroidy, krążącej wokół Słońca pomiędzy Marsem a Jowiszem. Obiekt jest niezwykle intrygujący i może dać odpowiedź na wiele pytań. Lot potrwa aż do lipca 2029 roku. Wówczas sonda rozpocznie główny etap misji. W artykule przedstawiamy szczegóły misji oraz najciekawsze dane dotyczące sondy i asteroidy.

Artystyczna wizja sondy Psyche
fot. NASA/JPL-Caltec

Nazwą Psyche oznaczono zarówno sondę, jak również asteroidę, która ma podlegać badaniom. Sonda po rozłożeniu paneli słonecznych pokryłaby niemal w całości boisko do tenisa ziemnego. Z kolei powierzchnia asteroidy wynosi 165 800 kilometrów kwadratowych, a w najszerszym miejscu ma około 280 kilometrów.

Psyche to misja mająca na celu zbadanie bogatej w metal asteroidy, która znajduje się w głównym pasie asteroid pomiędzy Marsem a Jowiszem. Na uwagę zasługuje fakt, że jest to pierwsza misja NASA mająca na celu zbadanie asteroidy zawierającej więcej metalu niż skał i lodu!

NASA i SpaceX planują start na 12 października 2023 r. Psyche wystartuje z z Centrum Kosmicznego im. Kennedy'ego 12 z platformy startowej (Launch Pad 39A) na pokładzie rakiety SpaceX Falcon Heavy. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, grawitacja asteroidy Psyche przechwyci statek kosmiczny pod koniec lipca 2029 r., a główna misja Psyche rozpocznie się w sierpniu.

Artystyczna wizja sondy Psyche
fot. NASA/JPL-Caltec

Sonda na orbicie asteroidy ma spędzić około dwóch lat. W tym czasie wykona dokładne zdjęcia, sporządzi mapę powierzchni i zgromadzi dane umożliwiające określenie składu asteroidy.

Korpus statku kosmicznego Psyche ma wielkość małego samochodu dostawczego i jest napędzany elektrycznym napędem słonecznym. Posiada magnetometr, spektrometr promieni gamma i neutronów oraz wielospektralny obraz do badania asteroidy Psyche. Sonda rozpocznie wysyłanie zdjęcia na Ziemię, gdy tylko wykryje asteroidę.

Naukowcy przewidują, że asteroida może stanowić część lub całość bogatego w żelazo jądra planetozymali – elementu budulcowego planety skalistej. W innym scenariuszu zakłada się, że może to być pozostałością po zupełnie innym rodzaju ciała bogatego w żelazo, które uformowało się z materiału bogatego w metal gdzieś w Układzie Słonecznym. Psyche może nam pokazać, jak powstało jądro Ziemi i jądra innych planet typu ziemskiego.

Podróż statku kosmicznego Psyche do asteroidy o tej samej nazwie można uznać za podróż do centrum Ziemi. Asteroida Psyche może być odsłoniętym jądrem planetozymali, wczesnym elementem składowym planet. Mogła zostać pozbawiona zewnętrznych warstw w wyniku gwałtownych zderzeń podczas wczesnego formowania się naszego Układu Słonecznego.

Artystyczna wizja asteroidy Psyche
fot. NASA/JPL-Caltec

Jeśli jest to planetozymal, asteroida Psyche może umożliwić dokładne przyjrzenie się wnętrzu planet ziemskich, takich jak Ziemia. Nie możemy wydrążyć ścieżki do metalowego rdzenia Ziemi – ani jąder innych planet skalistych – więc wizyta w Psyche może zapewnić jedyne w swoim rodzaju wgląd w brutalną historię zderzeń i akumulacji materii, która stworzyła planety takie jak nasza własny.

Psyche okrąża Słońce w zewnętrznej części głównego pasa asteroid pomiędzy Marsem a Jowiszem. Znajduje się około trzy razy dalej od Słońca niż Ziemia. Kształt asteroidy jest nieregularny i przypomina ziemniaka. Grawitacja powierzchniowa na Psyche jest znacznie mniejsza niż na Ziemi – a nawet mniejsza niż na ziemskim Księżycu. Na Psyche podnoszenie samochodu byłoby jak podnoszenie dużego psa.

Asteroida najprawdopodobniej przeżyła wiele gwałtownych zderzeń, które zdarzały się często w okresie formowania się Układu Słonecznego. Dane nadal zawierają sprzeczności, ale analizy naukowe wskazują, że Psyche prawdopodobnie składa się z mieszaniny skał i metalu, przy czym metal stanowi od 30% do 60% jej objętości. Skład asteroidy został określony na podstawie obserwacji radarowych i pomiarów bezwładności cieplnej asteroidy (szybkości, z jaką obiekt nagrzewa się lub oddaje ciepło).

Łącząc obserwacje radarowe i optyczne, naukowcy stworzyli trójwymiarowy model Psyche, który przedstawia dowody na istnienie dwóch zagłębień przypominających krater. Sugeruje to, że istnieją znaczne różnice w zawartości metalu i kolorze asteroidy na jej powierzchni. Ale dopóki w ramach tej misji po raz pierwszy nie zobaczymy z bliska asteroidy Psyche, nie wiemy, jak ona naprawdę wygląda.

Oczekuje się, że w chwili startu statek kosmiczny Psyche będzie miał masę do 2747 kilogramów, łącznie z dołączoną do niego technologią Deep Space Optical Communications (DSOC). Całkowita masa w chwili startu, łącznie z rakietą, wynosi 1,43 miliona kilogramów, z czego ponad 99% stanowi rakieta.

Psyche będzie komunikować się z Ziemią za pomocą czterech anten: jednej stałej anteny o dużym wzmocnieniu o długości 6,5 stopy (2 metrów) dostarczonej przez firmę Maxar i trzech małych anten o niskim wzmocnieniu zaprojektowanych i wyprodukowanych przez JPL. Podobnie jak wszystkie misje międzyplanetarne NASA, Psyche będzie wysyłać dane i otrzymywać polecenia za pośrednictwem sieci Deep Space Network (DSN), która obejmuje trzy stacje naziemne wokół Ziemi, z którymi można rozmawiać i śledzić statki kosmiczne.

Instrumenty naukowe:

Kamera wielospektralna Psyche składa się z pary identycznych kamer wyposażonych w filtry i obiektywy teleskopowe do fotografowania powierzchni asteroidy w różnych długościach fal światła. Kamery mogą wykonywać zdjęcia w części widma widzialnego dla ludzkiego oka, a także w zakresie fal światła bliskiej podczerwieni wykraczającym poza zakres widzialny człowieka.

Spektrometr promieniowania gamma i neutronów znajdujący się na orbiterze pomoże naukowcom określić pierwiastki chemiczne tworzące materiał powierzchniowy asteroidy. Gdy promienie kosmiczne i cząstki o wysokiej energii bombardują powierzchnię asteroidy Psyche, znajdujące się tam pierwiastki absorbują energię. W odpowiedzi emitują neutrony i promienie gamma o różnych poziomach energii. Spektrometr może wykryć te emisje, umożliwiając naukowcom dopasowanie ich do właściwości znanych pierwiastków i określenie, z czego zbudowana jest Psyche.

Magnetometr orbitera będzie szukał dowodów na istnienie starożytnego pola magnetycznego na asteroidzie Psyche. W przeciwieństwie do Ziemi i innych planet skalistych, które wytwarzają pole magnetyczne w swoich ciekłych metalicznych jądrach, małe ciała, takie jak asteroidy, nie wytwarzają go, ponieważ są zamrożone. Potwierdzenie pozostałości pola magnetycznego w Psyche byłoby mocnym dowodem na to, że asteroida uformowała się z jądra ciała planetarnego.

Deep Space Optical Communications (DSOC) będzie pierwszym testem agencji wykorzystującym laser bliskiej podczerwieni w zakresie szerokopasmowej komunikacji optycznej między Ziemią a odległościami znacznie przekraczającymi Księżyc.

Aby sprostać wymaganiom przyszłych misji kosmicznych opierających się na obecnych, najnowocześniejszych systemach radiowych, konieczne byłoby ogromne zwiększenie rozmiaru, masy i mocy sprzętu do przesyłania i odbierania danych o dużej przepustowości, takich jak obrazy i wideo w wysokiej rozdzielczości . Komunikacja optyczna mogłaby potencjalnie zapewnić to istotne zwiększenie przepustowości bez konieczności zwiększania sprzętu. Podobnie jak modernizacja starej infrastruktury telekomunikacyjnej na Ziemi za pomocą światłowodów w celu zaspokojenia rosnącego zapotrzebowania na dane, przejście z komunikacji radiowej na komunikację laserową zwiększyłoby obecne szybkości transmisji danych 10 do 100 razy.

DSOC nie jest przeznaczony do przekazywania danych z misji Psyche, ponieważ demonstracja technologii planowana jest na pierwsze dwa lata rejsu statku kosmicznego. Jeśli jednak okaże się sukcesem, technologia ta zostanie wykorzystana w przyszłych ludzkich i robotycznych statkach kosmicznych do przesyłania ogromnych ilości danych naukowych, co umożliwi wprowadzenie w życie bardziej innowacyjnych koncepcji misji kosmicznych. Ostatecznie DSOC może utorować drogę komunikacji szerokopasmowej, która pomoże ludzkości w kolejnym gigantycznym skoku: wysłaniu astronautów na Marsa.

TRANSMISJA NA ŻYWO. 13.10.2023 godz. 16:19 czasu polskiego