NASA szykuje się do zniszczenia Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS)

Statki kosmiczneMiędzynarodowa Stacja Kosmiczna (ISS) to obiekt, który budzi szacunek zarówno wśród miłośników szeroko pojętej astronomii, jak i wszelkich amatorów obserwacji nocnego nieba. Wszystko ma jednak swój koniec z czego zdaje sobie sprawę również Agencja Kosmiczna NASA, która szykuje się do bolesnego ale faktycznego wygaszenia życia ISS. Nie da się ukryć, że Międzynarodowa Stacja Kosmiczna przyczyniła się do gigantycznej liczby rewolucji, które zmieniły nasze życie na Ziemi.

Stacja (ISS) sfotografowana przez statek SpaceX Crew Dragon Endeavour w 2021 roku
fot. NASA

Obserwacje przelotów Międzynarodowej Stacji Kosmicznej to bardzo popularna rozrywka, która przyjęła się na całym świecie. Ma to odzwierciedlenie również na naszym portalu, gdzie zakładka z aktualnym położeniem stacji należy do jednych z najczęściej odwiedzanych przez użytkowników.

W lipcu 2022 roku przedstawialiśmy Wam listę 15 niesamowitych osiągnięć stacji takich jak chociażby: „monitorowanie bezpieczeństwa cieplnego na Ziemi, zastosowania technologii ramienia robota w fabryce motoryzacyjnej, czy produkcja nowej generacji technologii skanowania medycznego”. Jeśli przegapiliście ten materiał, to zachęcamy do nadrobienia zaległości, bo po prostu warto się z nim zapoznać - Link

Niestety tak jak wspomnieliśmy na początku, wszystko ma swój koniec. Stacja funkcjonuje od 1998 roku i od lat wymaga licznych napraw, a więc i coraz większego wkładu finansowego. Wkrótce obiekt stanie się niebezpieczny dla astronautów, a stan niezdolny do regeneracji.

Z tego powodu NASA opublikowała zapytanie ofertowe w sprawie amerykańskiego pojazdu deorbitacyjnego (USDV), statku kosmicznego przeznaczonego do bezpiecznej deorbitacji Międzynarodowej Stacji Kosmicznej w ramach planowanego wycofania go z eksploatacji.

Po zakończeniu programu Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, czyli po 2030 roku, stacja ma zostać deorbitowana w kontrolowany sposób z ominięciem obszarów zaludnionych. Za bezpieczne zejście z orbity Międzynarodowej Stacji Kosmicznej mają odpowiadać każda z korzystających z niej pięciu agencji kosmicznych.

W wyniku wieloletnich wysiłków NASA i jej partnerzy zbadali wymagania dotyczące deorbitacji i wcześniej opracowali wstępną strategię i plan działania, które brały pod uwagę wykorzystanie wielu statków kosmicznych Roscosmos Progress do wspierania operacji deorbitacji. Obecnie rozwiązanie w postaci nowego statku kosmicznego zapewniłoby solidniejsze możliwości odpowiedzialnej deorbitacji. W związku z powyższym aby rozpocząć prace nad nowym statkiem kosmicznym, który przyczyni się do wygaszenia (ISS), NASA opublikowała zapytanie ofertowe. Jest to początkowy etap jednak zmierzający do ostatecznego zamknięcia rozdziału pod tytułem: Międzynarodowa Stacja Kosmiczna na nocnym niebie.

fot. NASA