50 rocznica lotu Jurija Gagarina w kosmos

AstronauciDziś mija 50 lat (12 kwietnia 1961r.) odkąd radziecki kosmonauta Jurij Gagarin odbył w statku kosmicznym "Wostok" pierwszy lot w kosmos. Wielu słusznie uważa, że jest to jedno z najważniejszych i najbardziej spektakularnych wydarzeń w historii naszej cywilizacji. Dziś tj. 12 kwietnia mija okrągła 50 rocznica lotu Gagarina i zostanie uczczona w wyjątkowy sposób. W jaki? M.in. o tym w dalszej części materiału. "Nu, pojechali!".

12 kwietnia mija okrągła 50 rocznica lotu Gagarina w kosmos

Jurij Gagarin w 108 minut dokonał jednokrotnego okrążenia orbity satelitarnej Ziemi, przechodząc do historii jako pierwszy człowiek, który poleciał w kosmos. Tamtego dnia lot bohatera oglądały miliony ludzi na całym świecie. W dniu misji astronauta miał 27 lat. Po wykonanym locie katapultował się ze statku kosmicznego i na spadochronie wylądował na powierzchni Ziemi. 7 lat później Gagarin wraz ze swoim instruktorem zginął w katastrofie samolotu szkoleniowego MIG-15 UTI (27 marca 1968r.).

Z okazji 50 rocznicy lotu Jurija Gagarina w kosmos, 12 kwietnia w serwisie YouTube odbędzie się premiera filmu "First Orbit”. Film jest próbą rekonstrukcji wydarzeń i ukazania nam tego co 50 lat temu widział Jurij Gagarin podczas pierwszej załogowej misji statku kosmicznego typu Wostok. Na filmie ujrzymy między innymi przygotowania do startu, widok Ziemi z orbity i wiele innych materiałów, które zostały zebrane na potrzeby stworzenia filmu - oczywiście przy ścisłej współpracy z Europejską Agencją Kosmiczną. Reżyserem filmu jest brytyjski pisarz i filmowiec specjalizujący się w historii nauk Christopher Rileyi. Niektóre z nagrań wykorzystanych w filmie zostały wykonane z pokładu Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS), a ich autorem jest włoski astronauta Paolo Nespoli (STS-120 w 2007r.).

W Toruniu natomiast odbędzie się audiowizualny spektakl w reżyserii Jarosława Szody "Godzina czterdzieści osiem" opowiadający o dążeniu człowieka do wzbicia się w przestworza. - "W spektaklu wykorzystamy część materiałów, które dostaliśmy od toruńskiego planetarium, od NASA, czy z Europejskiej Agencji Kosmicznej" – powiedział Jarosław Szoda. "Chcieliśmy po pierwsze przypomnieć o tej ważnej rocznicy, o tych 50 latach, a po drugie zachęcić do tego, żeby myśląc i mówiąc o tej rocznicy mieć gdzieś z tyłu głowy polskie centrum astronomiczne, czyli Toruń" dodał Draheim o obchodach 50-lecia lotu Gagarina. Wydarzenie odbędzie się w godz 20:00-21:48 przy budynku Uniwersytetu Mikołaja Kopernika przy ulicy Gagarina w Poznaniu. Przedsięwzięcie organizują: Toruńska Agenda Kulturalna, Urząd Miasta Torunia i Planetarium im. Władysława Dziewulskiego w Toruniu.

Fragment wspomnień Jurija Gagarina zaraz po lądowaniu na Ziemi:

"...Kiedy stanąłem na twardej ziemi, ujrzałem kobietę z małą dziewczynką. Ruszyłem w ich stronę (...)
-Jestem swój, towarzysze - krzyknąłem. (...)
-Czy wy może z Kosmosu ? - zapytała trochę niepewnie.
-Wyobraźcie sobie, że stamtąd - odpowiedziałem
-Jurij Gagarin! Jurij Gagarin - wykrzyknęły..."

Przypomnijmy sobie przebieg lotu:

9:07 Start Wostoka z kosmodromu Bajkonur. Gagarin krzyczy: "Nu, pojechali!". Około 10 minut później statek wchodzi na orbitę o parametrach 181/327 km i nachyleniu orbity 65 st.
9:52 Wostok przelatuje nad Ameryką Południową. Gagarin przekazuje meldunek: "Lot przebiega normalnie, samopoczucie dobre".
10:15 Wostok przelatuje nad Afryką. Gagarin melduje: "Stan nieważkości znoszę dobrze".
10:26 Włączenie silników hamujących.
10:44 Gagarin katapultuje się z kabiny Wostok (przez wiele lat podawano, że lądował w kabinie).
10:55 Gagarin ląduje na Ziemi - 108 minut po starcie - w okolicy Saratowa.

-Oficjalne konto filmu "First Orbit” w serwisie YouTube.
-Strona projektu "First Orbit"