The Manga Guide Fizyka, czyli recenzja drugiej części komiksowej serii od PWN

Nie tak dawno recenzowaliśmy dla Was The Manga Guide Wszechświat, czyli pozycję skonstruowaną w formie japońskiego komiksu, która (co istotne) może pochwalić się zawartością bogatą w ogromną porcję wiedzy. Warto również przypomnieć, że za wydanie odpowiada wydawnictwo PWN, które zapewniło, że na rynku pojawi się cała seria The Manga Guide, na którą składać się będą części traktujące o zagadnieniach z zakresu: mikroprocesorów, baz danych, biologii molekularnej, biochemii, a także fizyki. Właśnie część poświęconą fizyce przyjdzie nam dziś dla Was zrecenzować!

astronomia24
Znów mamy do czynienia z lakierowaną i kolorową okładką, utrzymaną w klimacie japońskiej mangi.

Jeśli czytaliście naszą poprzednią recenzję, to wiecie, że egzemplarz The Manga Guide Wszechświat zachwycił nas m.in. oryginalnością. Nie jest bowiem zbyt powszechnym zjawiskiem przekazywanie wiedzy za pomocą komiksu, a przede wszystkim długiego komiksu, który oprócz przekazywanej nam wiedzy wprowadza w świat stworzonych przez twórców bohaterów. Podobnie jest w przypadku kolejnej części obejmującej swoim zakresem szeroko pojętą fizykę, ale o tym szerzej za chwilę…

Zacznijmy od okładki! Znów mamy do czynienia z jej lakierowaną i kolorową odsłoną, utrzymaną w klimacie japońskiej mangi. Wiadomo, nie powinno się oceniać po niej wnętrza, co często podkreślamy, ale dlaczego nie mielibyśmy jej wyróżnić? W tym miejscu musimy też wspomnieć, że w procesie tworzenia komiksów brali udział znani na scenie mangi twórcy i to doskonale widać nie tylko na okładce, ale również na każdej kolejnej stronie.

astronomia24
Podczas ciekawie zaprojektowanej historii, fizyka sprawia wrażenie prostszej niż wydaje się na co dzień

Historia zaprezentowana w komiksie nie jest zwykłą opowieścią. Zawiera bowiem szereg pojęć, które z każdą przeczytaną chmurką są w przyjazny sposób wyjaśniane. Nauka to tylko część tego, co oferuje nam The Manga Guide Fizyka. Oczywiście w międzyczasie poznajemy historię Megumi – gwiazdy sportu, która na lekcjach fizyki należy do słabszych zawodników. Na szczęście przyjaciel Ryot pomaga jej zrozumieć tą skomplikowaną dziedzinę nauki na przykładach wziętych wprost z życia. Dzięki temu zarówno Megumi poznaje zasady fizyki rządzące przedmiotami takimi jak rolki czy proca – w dodatku świetnie się przy tym bawiąc. W ramach rozrywki serwowanej przez komiks dowiadujemy się też co dzieje się z samochodem podczas hamowania. Z każdą kolejną chmurką coraz jaśniejsze stają się też pojęcia takie jak pęd, czy ruch paraboliczny. Obca przestaje być też zależność między siłą, masą i przyspieszeniem. To oczywiście nie wszystko! W towarzystwie sportowca i jego przyjaciela uczymy się też m.in. jak stosować trzy zasady dynamiki Newtona. Dowiadujemy się również w jaki sposób określić poruszanie się obiektów po wzajemnym uderzeniu, a także jak rysować diagramy wektorowe i upraszczać trudne zagadnienia za pomocą trygonometrii. Skomplikowane obliczenia zmierzające do ustalenia w jaki sposób zmienia się energia kinetyczna obiektu, gdy rośnie jego energia potencjalna też nie powinny już stanowić problemu dla odbiorcy, który sięgnie po The Manga Guide Fizyka. Wyżej wymienione zagadnienia może brzmią momentami strasznie, ale m.in. dlatego prezentacja ich w postaci komiksu to strzał w dziesiątkę, a tym samym idealny sposób na rozjaśnienie tej przerażającej momentami fizyki! Określenie przyjemne (przygoda bohaterów) z pożytecznym (nauka przez zabawę) pasuje tu doskonale.

astronomia24
Ryot pomaga zrozumieć fizykę prezentując przykłady wzięte wprost z życia.

Bardzo pozytywnie odebraliśmy inicjatywę Wydawnictwa PWN i jego zaangażowanie we wdrażanie niestandardowych metod nauczania za pośrednictwem książek. Próby wprowadzenia specyficznych rozwiązań takich jak chociażby właśnie postawienie na komiks muszą trafić w gusta konkretnych grup odbiorców – w tym tych najbardziej wybrednych. Wchodzimy tu jednak w preferencje odbiorców, a przecież jest ich tyle, ile książek na rynku. Nie zrozumcie nas źle - nie wykluczamy wartościowości egzemplarzy zbudowanych tylko i wyłącznie ze standardowej treści. W przypadku The Manga Guide Fizyka, czy wcześniej Wszechświat dostrzegamy jednak, że celem faktycznie jest próba dotarcia m.in. do młodszych grup odbiorców, które posiadają własne preferencje.

astronomia24

Chcąc podsumować powyższe stwierdzić musimy, że The Manga Guide Fizyka, ale też wcześniej recenzowana przez nas część Wszechświat oferują nam przede wszystkim dobrą rozrywkę. Podczas tej ciekawie zaprojektowanej historii, fizyka sprawia wrażenie prostszej niż wydaje się na co dzień. Nie pozostaje nam nic innego, jak polecić egzemplarz wszystkim, dla których fizyka nie jest jasna jak Słońce, a w prosty sposób może się taka stać!

Seria / cykl: The Manga Guide