Patronat medialny 2020

Kometa nad Polskim niebem!

KometyKometa została odkryta przez australijskiego astronoma Roberta H. McNaught 9 września 2009 roku, za pomocą teleskopu Uppsala Schmidt. Tym razem czeka nas nie lada widowisko. Kometa C/2009 R1 McNaught będzie widoczna na północnym niebie i będziemy mogli ujrzeć ją gołym okiem, lub za pomocą klasycznej domowej lornetki.

Kometa C/2009 R1 McNaught

Czytaj dalej: O możliwości ujrzenia komety nad polskim niebem.

Nowe zdjęcia galaktyki M83 w podczerwieni

Galaktyki  i MgławiceEuropejskie Obserwatorium ESO opublikowało nowe zdjęcia galaktyki M83 w podczerwieni. Galaktyka M83 zwana jest także "Południowym Wiatraczkiem", jest to galaktyka spiralna leżąca w gwiazdozbiorze Hydry, szacunkowo oddalona 15 milionów lat świetlnych od Ziemi. Dotychczasowe obserwacje galaktyki zarejestrowały aż 6 wybuchów supernowych w M83 co jest bardzo imponująca liczbą.

Galaktyka M83 w podczerwieni.

Czytaj dalej: O efektownym zdjęciu wykonanym przez HAWK-I

Islandia - Dymny pierścień na niebie

WulkanySteve & Donna O'Mears byli oszołomieni gdy na niebie zobaczyli dymny pierścień, który tylko dzięki czujności udało się uwiecznić na zdjęciu. "Pierścień był widoczny przez pięć minut, po czym rozpadł się. Jestem zachwycony, że byłem obecny na tej imprezie." - powiedział Joseph Licciardi, profesor nauk o Ziemi z Oregon State University.

Dymny pierścień rozpadł się po 5 minutach

Czytaj dalej: O przyczynach powstania zjawiska

Młoda sonda WISE zgromadziła 1 mln przełomowych zdjęć

Satelity i Sondy Kosmiczne6 miesięcy potrzebowała ekipa NASA, by zgromadzić milion zdjęć odległych zakątków kosmosu. Setki tysięcy kilometrów nieba udokumentowano dzięki wystrzelonej sondzie WISE, pracującej przy pomocy energii słonecznej. W dalszej części newsa powiemy m.in. o zadaniach sondy WISE, o oszałamiających rezultatach jej pracy i szokującym postępie technologicznym.

"Mgławice widoczne w podczerwieni" - NASA JPL-Caltech UCLA

Czytaj dalej: m.in. o rezultatach pracy sondy WISE.

Polska powódź z kosmosu

ZiemiaJapoński astronauta Soichi Noguchi zamieścił w sieci zdjęcie, prezentujące zalany obszar Polski. Centralnym punktem fotografii jest znajdujący się w sporej części pod wodą - Sandomierz. Obraz został wykonany z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) i oznaczony został podpisem - "Powódź we wschodniej Europie. Nasze myśli, modlitwy i nadzieja na szybką odbudowę".

Zalane obszary Polski w oczach kosmosu

Czytaj dalej: o fotografii Japończyka w pełnej rozdzielczości

Żółty karzeł pochłaniany przez gwiazdę?

Planety i EgzoplanetyŻółty karzeł, a dokładniej WASP-12b jest to planeta pozasłoneczna typu "Gorący Jowisz" odkryta w 2008 w ramach programu WASP. Położona jest około 600 lat świetlnych od Ziemi, a jej objętość jest aż sześciokrotnie większa od Jowisza. Orbituje ona w swoim sąsiedztwie z gwiazdą macierzystą w odległości zaledwie 0,0208 j.a, która przyczynia się do jej pochłaniania materii.

Obłok wymiany materii między dwoma obiektami

Czytaj dalej: O analizach raportu

Plama ropy dotarła do Zatoki Meksykańskiej

Satelity i Sondy KosmiczneEuropejska Agencja Kosmiczna podała informacje na temat dotarcia do Zatoki Meksykańskiej olbrzymiej plamy ropy. Plamę ropy zarejestrował radar znajdujący się na satelicie Envisat (Satelita do badania środowiska). Ze zdjęć wykonanych przez radar widzimy dowody na to, że ropa znajdująca się na powierzchni wody dotarła do prądu morskiego który skierowany jest na Zatokę Meksykańska powiedział dr Bertrand Chapron z Instytutu Badawczego do spraw Eksploatacji Mórz.

Plama ropy w Zatoce Meksykańskiej