Z kosmosu na Ziemię - Szansa dla startupów korzystający z danych satelitarnych

AstronautykaJak skłonić rolników, by w sposób bezpieczny dla pszczół korzystali ze środków ochrony roślin? BeeNebulaApp daje im rzetelne informacje o kwitnieniu, korzystając m.in. z danych meteorologicznych z satelitów Sentinel. Ten prototyp, to tylko jedno z setek możliwych zastosowań danych satelitarnych. Szukamy startupów, które stworzą i wprowadzą na rynek kolejne – trwa nabór do programu akceleracyjnego SpaceUp BSA prowadzony przez Krakowski Park Technologiczny.

Ruszył nabór do Programu Akceleracyjnego SpaceUP BSA.

Czytaj dalej: O szczegółach programu SpaceUp BSA...

Maksimum meteorów z roju Orionidów 2018

Meteory i MeteorytyOd 2 października na nocnym niebie możemy obserwować pojawiające się pierwsze meteory z roju Orionidów. Najciekawiej jednak będzie w nocy z 20 na 21 oraz z 21 na 22 października, gdy rój ten osiągnie swoje coroczne maksimum. Szacuje się, że w ciągu godziny obserwatorzy będą mogli zobaczyć około 20-40 obiektów. Nie sposób jednak przewidzieć ich dokładnej ilości. Przypomnijmy, że w latach 2006 i 2007 w ciągu godziny można było dostrzec nawet 70 obiektów!

Radiant znajduje się na pograniczu konstelacji Oriona i Bliźniąt

Czytaj dalej: O maksimum meteorów z roju Orionidów 2018...

Czwarty Polski satelita PW SAT2 - Poleci w kosmos na pokładzie rakiety Falcon

Satelity i Sondy KosmiczneŚmieci w kosmosie, które mogą uderzyć w Międzynarodową Stację Kosmiczną i satelity orbitujące wokół Ziemi, stają się coraz większym problemem – zwiększają koszty operacji i narażają astronautów na niebezpieczeństwo. Studenci ze Studenckiego Koła Astronautycznego (SKA) Politechniki Warszawskiej zaprojektowali rozwiązanie, zapobiegające pozostawaniu na orbicie niepotrzebnych satelitów po wykonaniu swojej misji. Zbudowany przez nich czwarty polski satelita zostanie wyposażony w żagiel deorbitacyjny. Rakieta Falcon 9, należąca do SpaceX, której właścicielem jest Elon Musk, wyniesie satelitę PW-Sat2 na orbitę najprawdopodobniej pod koniec listopada 2018 r.

Zespół PW-SAT2
fot. PW SAT

Czytaj dalej: O przyszłości PW-SAT2...

Koniec czasu. Nowa rewolucja w fizyce, czyli Julian Barbour i jego walka z istnieniem czasu

Książki i czasopisma astronomiczneNo i stało się! Wreszcie możemy zaprezentować Wam recenzję kolejnej książki. Tym razem będzie to "Koniec czasu. Nowa rewolucja w fizyce", skonstruowana przez Juliana Barboura - kontrowersyjnego brytyjskiego fizyka, którego badania od lat skupiają się przede wszystkim na grawitacji kwantowej. Już w 1999 roku w książce "The End of Time" autor zasugerował, że czas, którego upływ odczuwamy istnieje jako iluzja.

Julian Barbour przeciwstawia się przyjętej teorii czasu głosząc, że ten właściwie nie istnieje. Jest to naszym zdaniem jedna z najodważniejszych teorii jakie ostatnio obiegły świat

Czytaj dalej: Recenzję książki "Koniec czasu. Nowa rewolucja w fizyce"...

Statek kosmiczny Sojuz MS-10 lądował awaryjnie w Kazachstanie. Problemy podczas startu!

Satelity i Sondy KosmiczneO godzinie 10:40 czasu polskiego z kosmodromu Bajkonur w Kazachstanie wystartowała rakieta nośna Sojuz z dwuosobową załogą w ramach misji MS-10. Około 2 minuty po starcie prawdopodobnie nastąpiły problemy z silnikiem rakietowym i Sojuz nie osiągnął założonej orbity. Na nagraniach wideo można było dostrzec duże wstrząsy w kabinie. Według najnowszych informacji statek Sojuz z astronautami na pokładzie zdołał wylądować i astronauci są bezpieczni. W ciągu półtorej godziny do miejsca awaryjnego lądowania mają dotrzeć służby ratunkowe.

Sojuz MS-10 podczas startu. fot: NASA TV/Roskosmos

Czytaj dalej: O awaryjnym lądowaniu statku Sojuz...

Poważna awaria Teleskopu Hubble'a

TeleskopyAgencja kosmiczna NASA opublikowała w komunikacie prasowym informację, że Kosmiczny Teleskop Hubble'a przeszedł w tryb awaryjny. Sytuacja ta spowodowana jest awarią żyroskopu, która nastąpiła 5 października około godziny 22:00 UTC. Na czas przeprowadzenia odpowiednich analiz, obserwacje naukowe będą wstrzymane. Tryb awaryjny pozwoli zabezpieczyć teleskop w stabilnej konfiguracji na czas ewentualnego rozwiązania problemu.

Kosmiczny Teleskop Hubble'a fot: NASA