Trwa aktywność meteorów z roju Geminidów. Maksimum w nocy z 13 na 14 grudnia.

Meteory i MeteorytyJak co roku w połowie grudnia mamy doskonałą okazję podziwiać szczyt aktywności meteorów z roju Geminidów, który nastąpi już w nocy z 13 na 14 grudnia. W tym roku warunki do obserwacji maksimum nie będą idealne, a wszystko za sprawą Księżyca znajdującego się zaledwie dobę po pełni, którego jasny blask uniemożliwi dostrzeżenie najsłabszych a zarazem najliczniejszych obiektów. Z uwagi na niekorzystne warunki w ciągu godziny będzie można zaobserwować do 70 obiektów - zaraz po tym, gdy radiant roju znajdzie się w zenicie.

Rój Geminidów aktywny jest od 7 do 17 grudnia.
fot: samson19

Czytaj dalej: O tegorocznym deszczu meteorów z roju Geminidów 2019...

Pierwsze polskie oprogramowanie dla satelity ESA leci na orbitę

Satelity i Sondy KosmiczneJuż ponad 100 firm i instytucji z 17 europejskich krajów zgłosiło się do przetestowania swoich technologii kosmicznych na pokładzie satelity OPS-SAT. W przygotowaniu misji Europejskiej Agencji Kosmicznej, której start zaplanowany jest na 17 grudnia 2019 roku, uczestniczyli m.in. specjaliści z warszawskiego GMV Innovating Solutions opracowując i wdrażając pełne oprogramowanie pokładowe. To pierwszy raz, gdy zaprojektowany i wykonany w Polsce tzw. flight software dla satelity ESA zostanie uruchomiony na orbicie.

Pierwsze polskie oprogramowanie dla satelity ESA leci na orbitę
fot. ESA esa.int

Czytaj dalej: O Polskim udziale w misji satelity OPS-SAT...

Kosmiczne rozterki Neil de Grasse Tyson

Książki i czasopisma astronomiczneJak będzie wyglądał kosmiczny koniec świata? Czy obce formy życia są takie, jak wyobraża je sobie Hollywood? I czy w ogóle istnieją? Co wspólnego z astrofizyką ma Złotowłosa z bajki o trzech niedźwiadkach? Woda w kosmosie, chaos w Układzie Słonecznym, niesamowite silniki galaktyk, spektakularna śmierć w czarnej dziurze… Oto próbka „Kosmicznych rozterek”, z którymi przyjdzie się nam zmierzyć w nowej, przystępnej i napisanej barwnym językiem książce Tysona.

Kosmiczne rozterki Neil de Grasse Tyson

Czytaj dalej: O książce Kosmiczne rozterki Neil de Grasse Tyson...

Astrofizyka dla młodych zabieganych Neil deGrasse Tyson

Książki i czasopisma astronomiczneBestseller literatury popularno-naukowej, Astrofizyka dla zabieganych w wersji, którą chcieliście kupić swoim dzieciom, wnukom, młodszemu rodzeństwu, kuzynom, a może nawet sobie samym! Popularnonaukowy bestseller w nowej, jeszcze przystępniejszej, pełno kolorowej i ilustrowanej odsłonie. Światowej sławy popularyzator nauki Neil deGrasse Tyson zaprasza w fascynującą podróż po wszechświecie!

Astrofizyka dla młodych zabieganych Neil deGrasse Tyson

Czytaj dalej: O książce Astrofizyka dla młodych zabieganych Neil deGrasse Tyson...

Polska misja na Marsa: konsorcjum po pierwszym posiedzeniu. W planach lądowanie na Czerwonej Planecie

Planety i EgzoplanetyNa podbój Marsa wyruszy mały satelita o masie 20 kg, z czego ok. 3 kg przeznaczone będą na instrumenty badawcze, zamieszczone na jego pokładzie – to jedno z ustaleń posiedzenia konsorcjum, pracującego nad pierwszą w historii misją w głęboki kosmos pod biało-czerwoną banderą. Obecni konsorcjanci dyskutowali również o zarysie misji, złożonej z trzech lotów: testowego, z wykorzystaniem instrumentów badawczych na orbicie okołomarsjańskiej oraz lotu zakończonego lądowaniem na Marsie.

Polska misja na Marsa: konsorcjum po pierwszym posiedzeniu.

Czytaj dalej: O Polskiej misji na Marsa...

Rekord podczas ERC 2019. Sto tysięcy osób śledziło zawody

AstronautykaPiąta edycja międzynarodowych zawodów robotów marsjańskich ERC zgromadziła rekordową liczbę obserwatorów. Trwające trzy dni wydarzenie odwiedziło ponad 25 000 gości, którzy do stolicy województwa świętokrzyskiego przyjechali z całej Polski. Trzy razy tyle widzów uczestniczyło w transmisjach na żywo prowadzonych na wielu portalach online oraz kanałach społecznościowych w Internecie.

Rekord podczas ERC 2019. Sto tysięcy osób śledziło zawody