Landsat 8 wykonał zdjęcia śmiertelnie niebezpiecznego jeziora Natron w Tanzanii

Satelity i Sondy KosmiczneNajnowsze zdjęcia, wykonane przez satelitę Landsat 8 przedstawiają śmiercionośne zabarwione na czerwono jezioro Natron położone w północnej Tanzanii w pobliżu granicy z Kenią. Jego barwa jest rzeczywista i w tym przypadku nie ma mowy o jakiejkolwiek obróbce graficznej. Z czego to wynika, z jakiego powodu jest tak niebezpieczne dla organizmów żywych i jak wygląda z perspektywy przelatującego w bezpieczniej odległości satelity?

Zabarwione na czerwono jezioro jest śmiertelnie niebezpieczne dla organizmów żywych
fot. Landsat 8

W pobliżu jeziora Natron aktywność ludzi jest niewielka. Jest bowiem w większej części nieprzyjazne organizmom żywym. Tylko kilka gatunków jest przystosowanych do tolerancji ciepłej, słonej i alkalicznej wody bogatej w rzadki minerał Natryt i sodę krystaliczną pochodzącą z pyłu wulkanicznego. Podkreślenia wymaga fakt, że temperatura wody wynosi nawet do 60 stopni Celsjusza, a pH waha się między 9,5 a 10,5, co sprawia, że woda zamienia się w żrący płyn. Trzeba przyznać, że niewielu ma możliwość odwiedzenia tej tajemniczej okolicy - przynajmniej z powierzchni gruntu. Od czego jednak są satelity stanowiące flotę NASA Link.

W tym przypadku mowa o satelicie Landsat 8, do zadań którego należy właśnie m.in. pozyskiwanie zdjęć z obszarów nieprzyjaznych człowiekowi. Zdjęcia wykonane we wczesnej porze deszczowej, tj. 6 marca, a zaprezentowane kilka dni temu doskonale obrazują intrygującą i niespotykaną barwę jeziora Natron. Zbiornik usytuowany jest w regionie wulkanicznym i właśnie to powoduje niezwykłe natężenie związków chemicznych w wodzie. Wulkan taki jak Ol Doinyo Lengai położony około 20 km na południe wytwarza stopione mieszaniny węglanu sodu i węglanu wapnia. Mieszanka taka dociera do jeziora. Jak już pisaliśmy niewiele organizmów toleruje takie warunki. Wyjątkami jest kilka mikroorganizmów, które również nadają wodzie nietypowego koloru. Na obszarze tym mimo niekorzystnych warunków lubią osiedlać się m.in. flamingi. Niestety głównie w porze suchej kiedy to poziom wody miejscami jest równy 0 cm. Wzrost poziomu wody i niefortunne loty powodujące styczność ptaków ze żrącą wodą powoduje śmierć na miejscu. Jezioro pożarło już tysiące organizmów, które stale wyrzucane są na brzeg.

Wyjaśnić należy, że nazwa jeziora Natron pochodzi właśnie od składu chemicznego rzadkiego minerału Natryt. Minerał ten topi się w temperaturze 32 stopni Celsjusza i barwi płomień na żółto. Tworzy łatwo rozpuszczalne w wodzie kryształy tabliczkowe i romboidalne. W ramach ciekawostki warto dodać, że w starożytnym Egipcie służył do mumifikacji zwłok, czy zabezpieczania wydobytych z ciała organów.

Satelita Landsat 8 wystrzelony został 11 lutego w 2013 roku przy pomocy rakiety Atlas V11. Miał kontynuować misję realizowaną przez Landsat 5 i Landsat 7. Zadaniem satelity jest wykonywanie zdjęć trudno dostępnych obszarów naszej Planety. Ułatwia to śledzenie skutków katastrof naturalnych. Dane wykorzystywane są do celów rządowych, ale przede wszystkim służą nauce, edukacji i nam miłośnikom szeroko pojętej astronomii!

Autor: astronomia24